Više od dvije milijarde ljudi slijedi platformu TikTok ali o njezinom se osnivačiu ne zna previše. Zhang Yiming je do sada stekao bogatstvo od 44,55 milijardi dolara, što mu je omogućilo da se popne na 32. mjesto među milijarderima, navodi Bloomberg.

Trenutno je Yiming četvrti najbogatiji čovjek u Kini, Ispred njega su Zhong Shanshan, poljoprivrednik, zidar i stolar koji je novac zaradio zahvaljujući izvorima vode i dionicama Wantai Biological, farmaceutske firme koja je razvila vakcinu protiv Covid-19. Ipsred su i Ma Huateng, promotor We Chata, takozvanog kineskog WhatsAppa i Jack Ma, osnivač Alibabe.

Zhang Yiming rođen je 1983. u Longjanu, na jugoistoku Kine, gdje je njegov otac radio kao državni službenik, a majka kao medicinska sestra, Zhangovo ​​ime potiče od drevne kineske poslovice čiji je prijevod otprilike "iznenaditi sve prvim pokušajem".

Iako se ova izreka citira u gotovo svim Yimingovim biografijama i druge kineske poslovice također bi se savršeno mogle uklopiti u njegovu lilnost, poput "što je duži niz, to će zmaj više letjeti", „iskopati bunar prije nego što ožedniš“ (moraš planirati unaprijed) ili „moraš ući u tigrovu jazbinu da uhvatiš mladunče“ (bez rizika nema zarade).

Na fotrografijama iz djetinjstva Zhang izgleda kao vrijedan, sitan mladić, sa naočalama, nježnog pogleda, što je izgled kakav zadržava i danas. Iz malo onoga što se zna o njegovoj mladosti, veoma je volio čitati nadahnjujuće biografije istaknutih ljudi. Tokom studiranja proveo je puno vremena rješavajući računarske probleme svojih kolega iz razreda. Tako je upoznao suprugu s kojom još nema djece. Oboje žive u Pekingu.

Priča se da zbog užurbanog Zhangovog rasporeda on i njegova tajanstvena supruga još nisu stigli da se vjenčaju. Yiming se 2001. godine upisao na Univerzitet Nankai u Tianjinu u sjevernoj Kini, gdje se specijalizirao za mikroelektroniku prije nego što se okrenuo softverskom inženjerstvu. Nakon završetka studija 2005. godine, Yiming je 2006. radio na pokretanju digitalne rezervacije putovanja nazvane Kuxun.

Iako se teoretski bavio svime što je povezano s tehnologijom, Yiming je počeo raditi više stvari. “Sjećam se da sam se 2007. godine sastao s direktorom prodaje. Ovo iskustvo mi je omogućilo da otkrijem koja je prodaja dobra. Kad sam osnovao Tuitao, ovo mi je puno pomoglo”, ispričao je u jednom intervjuu.

Zhang je koristio te vještine da bi kasnije razvio firmu ByteDance u Pekingu, nakon kratkog boravka u Microsoftu, gdje se, kako je rekao, osjećao sputano korporativnim pravilima tvrtke, što ga je dovelo do toga da ode i okuša svoju sreću 2009. godine, u novom startupu nazvanom 99fang.com.

Bila je 2011. godine kada se upalila Zhangova lampica. Odjednom je, šetajući prometnim kineskim ulicama, primijetio da korisnici pametnih telefona traže nešto što još nije postojalo: kako bi dobili relevantan sadržaj povezan s njihovim pretraživanjima, a to nije skriveno oglašavanje.

Tada je promovirao algoritam koji je sam razvio i koji će godinama kasnije koristiti velike firme kao što su Dior, Chanel, Balmain, Burberry, Gucci, Jacquemus, Calvin Klein, Ralph Lauren ili Guess.

Prvi proizvod koji je Zhang stvorio bila je aplikacija nazvana Touitao (što znači "naslovi"), koja je preporučivala vijesti. Strategija odabira korisničkog sadržaja umjesto njih, oslobađajući ih tereta odabira, bila je ono što je potaknulo rast TikToka na Zapadu.

Tada je, kako je rekao Bloombergu, bio vrlo jasan u nakani da ne želi biti kopija američkih firmi, kako u proizvodima, tako i u tehnologiji, već da mu je težnja stvoriti nešto za što u SAD ili drugdje nisu čuli.

Zhang je lansirao najuspješniju aplikaciju ByteDance, TikTok, u septembru 2016. godine. Nazvana Douyin u Kini i usmjerena na mlade korisnike, prva verzija aplikacije stvorena je za 200 dana i imala je 100 miliona korisnika u godini. Zhang ni sam nije znao šta tinejdžeri žele vidjeti, ali nije ni trebao: umjetna inteligencija odrađivala je posao umjesto njega.

Bio je to bum. Za tren je postala senzacija na društvenim mrežama. Odjednom, majke i očevi počeli su iz usta svoje djece slušati izuzetno zarazne plesove i koreografije.

Za razliku od Twittera i Facebooka, Tiktok je radio bez potrebe za dodavanjem ili praćenjem bilo kojeg korisnika. Kao rezultat toga, u 2018. godini, dvije godine nakon što je osnovan, TikTok je već imao 500 miliona korisnika, uglavnom u Kini, ali i u Indiji, Sjedinjenim Državama, Rusiji, Turskoj, Vijetnamu i Kanadi, zemljama sa najvećim brojem tiktokera.

Za neke analitičare najveća vrlina Tiktoka je što sve ide tako brzo da je gotovo nemoguće da vam aplikacija dosadi. Ali to bi se moglo objasniti i na drugi način: danas mnogi adolescenti smatraju da je sve što traje duže od 15 ili 30 sekundi zamorno.

To štio je Zhang pokrenuo prvu kinesku aplikaciju koja je ozbiljno osvojila Zapad prokletstvo je i blagoslov. "Prisililo ga je da se dodvorava dvjema uzajamno neprijateljskim vladama i pokušava povezati poslovno carstvo koje se prostire na dva svijeta", s pravom su primijetili neki analitičari.

Kai-Fu Lee, tvorac Caspera, prvog sistema za prepoznavanje glasa koji je Apple uveo 1992. godine, napisao je o njemu u Timeu, da ako morate odabrati najboljeg poslovnog čovjeka na planeti Zemlji, prema objektivnim parametrima, pobjednik bi bio Zhank Yiming.

Međutim, Yiming je najavio je da će se povući s mjesta predsjednika uprave krajem godine kako bi se usredotočio na dugoročnu strategiju firme, korporativnu kulturu i društvenu odgovornost.