Evropska unija spremna je finansirati kapitalne infrastrukturne projekte u Bosni i Hercegovini no te investicije i dalje ugrožava neodgovorno ponašanje bosanskohercegovačkih političara, istakli su danas, uz već uobičajenio generaliziranje i izjednačavanje krivice, u saopćenju poslanom iz sjedišta Delegacije EU u Sarajevu.

Nakon što je juče u promet puštena nova dionica autoceste na koridoru V c u okolini Doboja iz Delegacije EU su podsjetili kako je riječ o važnom projektu koji ne bi bilo moguće realizirati bez finansiranja iz evropskih fondova.

Dionica duga 6,1 km završena je zahvaljujući grantu Evropske unije od 15 miliona eura, koji je omogućio dodatno finansiranje u obliku povoljnih kredita od Evropske banke za obnovu i razvoj vrijednih gotovo 70 miliona eura.

„Vlasti i porezni obveznici nastavljaju uživati koristi koje donose vrlo povoljni finansijski uvjeti koji se nude za infrastrukturne projekte u Bosni i Hercegovini koje podupire EU. Pružanjem podrške uvezanosti na Zapadnom Balkanu, kao i između Zapadnog Balkana i jedinstvenog tržišta EU, koje je najveće u svijetu, uz projekte autocesta na koridoru Vc, koje podržava EU, nastaju dodatne ekonomske koristi, a putovanje postaje brže i sigurnije“, navodi se u saopćenju.

Dionica Johovac - Rudanka osigurava direktnu poveznicu na autocestu Banja Luka - Doboj i postojeću magistralu M17 u Bosni i Hercegovini. Ona dopunjava dvije druge dionice, Vukosavlje - Johovac i Rudanka - Putnikovo, koje grade Autoputevi RS. Brzina kretanja putnika i tereta na toj dionici će porasti sa 60 km/h na 100 i 120 km/h.

Kako se navodi u saopćenju Delegacije EU u BiH, uspjeh koji predstavlja završetak dionice Johovac - Rudanka ostvaren je uprkos političkoj nestabilnosti u Bosni i Hercegovini, koja predstavlja rizik za buduća ulaganja EU u infrastrukturu.

Finansiranje EU za dva infrastrukturna projekta u Republici Srpskoj na koridoru Vc i dalje su obustavljena zbog političke krize.  

„EU i njene države članice nastavljaju biti najveći i najlojalniji izvor finansiranja za Bosnu i Hercegovinu, kao i najveći trgovinski partner i ulagač u BiH. Međutim, vlasti u državi ne iskorištavaju puni potencijal mehanizama finansiranja EU, uz rizik gubitka stotina miliona eura u ulaganjima u transport i energetsku infrastrukturu. Ured EU u BiH poziva političare da ne propuste prilike koje nudi Evropska Unija, a koje donose jasne i nezamjenjive koristi građanima BiH“, saopćeno je. 

Evropska komisija za to je izdvojila 15 miliona eura bespovratnih sredstava što je bio osnov da Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) odobri dodatnih 70 miliona eura kroz povoljnu kreditnu liniju.

Dionica duga nešto više od šest kilometara spojena je na ranije izgrađenu autocestu Doboj - Bosanska Gradiška s odvojkom za Banju Luku.

Taj je pravac ujedno najkraća i najbolja cestovna poveznica između centralnih dijelova BiH i Hrvatske koja će u cijelosti biti iskorištena kada bude pušten u promet novi most preko Save kod Gradiške. Taj je most zapravo dovršen no još nije izgrađena cesta na hrvatskoj strani koja bi ga povezala s autocestom Zagreb - Lipovac a plan je da se završi početkom 2024. godine.

No ključna autocesta na paneuropskom koridoru V c između Budimpešte i Ploča koja kroz BiH prolazi u dužini od oko 330 kilometara i koju se gradi već više od dva desetljeća još nije dovršena a na teritoriji Republike Srpske a radovi su tek počeli i to upravo izgradnjom šest kilometara zaobilaznice i petlje kod Doboja.

Ostalih pedesetak kilometara trebalo je biti izgrađeno uz finansijsku potporu EU no sve je sada zamrznuto jer je Bruxelles na taj način ranije ove godine odlučio sankcionirati secesionističku politiku koju vodi član Predsjedništva BiH Milorad Dodik.

No Dodik je već kazao kako on od svojih političkih planova neće odustati a da će RS autocestu graditi bez obzira na stajališta EU odnosno da će taj entitet naći druge izvore finansiranja.

Vlasti u Federaciji BiH sada prognoziraju kako bi oni autocestu na koridoru V c u dijelu koji prolazi kroz taj entitet mogli dovršiti u narednih šest godina odnosno do kraja 2028. godine. Za razliku od RS u Federaciji BiH imaju osigurana sredstva za kompletnu dionicu autoceste na svojoj teritoriji.