Kako se bliži sljedeća školska godina, čini se da neki zvaničnici pokušavaju izvršiti pritisak na nastavnike i učenike da otkriju. To je kršenje njihovih prava.

Hidžabi ponovo smetaju uzbekistanskim zvaničnicima. Iz razgovora na društvenim mrežama jasno je da je hidžab u obrazovnim institucijama u Uzbekistanu ponovo tema debate. Čini se da službenici za obrazovanje nisu u stanju da se pomaknu dalje od pitanja osoblja i odjeće učenika, a trebali bi biti fokusirani na kvalitet obrazovanja u uzbekistanskim školama. Čini se da debata o hidžabu raste kako svaka školska godina počinje i završava.

Prema izvještaju početkom jula ove godine, na sastanku u Taškentu pod rukovodstvom zvaničnika Ministarstva predškolskog i školskog obrazovanja razgovaralo se o zabrani nošenja hidžaba za nastavnice i učenice u predstojećoj školskoj godini i izbacivanju onih koji to ne poštuju.

Grupa školskih nastavnika u regijama Jizzakh i Syrdarya požalila se ACARO-u, Udruženju centralne Azije u Uzbekistanu, na probleme vezane za zabranu nošenja hidžaba tokom radnog vremena i pritisak rukovodstva škole.

Prema riječima nastavnika, prije kraja školske godine nastavnici i učenici koji su nosili hidžab nisu smjeli ući u školu ili su bili podvrgnuti pritiscima da skinu mahramu. Prema uputama nadležnih za obrazovanje, direktori škola natjerali su učiteljice koje već nekoliko godina nose hidžab da ga skinu. Nastavnicima je prijećeno otpuštanjem ako se ne povinuju. Konkretno, ova situacija je eskalirala u školama u okrugu Pakhtakor, zbog čega su mnoge učenice odbile da idu u školu duže vrijeme.

Prema riječima pogođenih nastavnica iz Džizaka, one su redovno nosile mahrame i dolazile na posao u dugim crno-bijelim školskim uniformama tokom školske godine, po preporuci školske uprave. Međutim, okružni odjel za obrazovanje se nije složio s tim i izvršio pritisak na njih da skinu hidžabe. Nastavnice kažu da se isto dogodilo i učenicama.

U okrugu Syrdarya počele su nove školske uniforme i kampanje uklanjanja hidžaba, kaže jedna učiteljica.

“Imam kredite od banke i porodične troškove. Moram da radim, ali direktor želi da skinem hidžab kako bih se vratila na posao. Da li je ovo važeći uslov? Koliko je tačno da oni kontrolišu moju maramu, a ne moje stručno znanje i pedagoške vještine?”

Ovakva situacija se dešava ne samo u srednjim školama, već i u institucijama visokog obrazovanja u Uzbekistanu.

Studentice koje su nosile hidžab koje su studirale na Državnom pedagoškom univerzitetu Nizamiy Tashkent bile su žestoko uznemiravane od strane univerzitetske uprave u proljeće 2024. godine zbog njihovog vjerskog odijevanja.

Takođe, u jesen prošle godine, rukovodstvo Državnog pedagoškog univerziteta Čirčik diskriminisalo je Karomat Mućimovu, studentkinju treće godine sa invaliditetom, tako što je izgubila smještaj u studentski dom. 28-godišnjoj Mućimovoj, slijepoj od rođenja, također je naređeno da skine hidžab.

Prema drugoj grupi podnosilaca pritužbi, neke državne organizacije se oslanjaju na član 14. stare verzije Zakona o slobodi savjesti i vjerskim organizacijama kako bi uklonile hidžab sa zaposlenih žena. Prema starom zakonu, građanima Uzbekistana (osim onih koji rade u vjerskim organizacijama) nije dozvoljeno hodati na javnim mjestima u molitvenoj odjeći. Ova norma ograničava kretanje građana u odjeći koja se smatra vjerskom na javnim mjestima.

Međutim, 26. juna 2021. usvojena je nova verzija zakona, a član koji zabranjuje kretanje na javnim mjestima u molitvenoj odjeći je uklonjen. Ipak, čini se da se neki zvaničnici i dalje pozivaju na stari zakon kako bi opravdali svoje zahtjeve. Koncept „odjeće za molitvu“ nije jasno definisan u uzbekistanskom zakonodavstvu, niti u islamu. Prema religioznim učenjacima, hidžab nije samo odjeća za molitvu, već dio svakodnevne vjerske prakse žene.

Član 35. Ustava Republike Uzbekistan kaže da se građanima garantuje sloboda savjesti. Svako ima pravo vjerovati u bilo koju religiju ili ne vjerovati ni u jednu religiju. Prisilna indoktrinacija vjerskih uvjerenja nije dozvoljena, pa zašto je onda skidanje marama, koje mnoge muslimanke smatraju dijelom svojih vjerskih uvjerenja, prihvatljivo?

Zabrana diskriminacije i ograničavanje prava na vjerskoj osnovi striktno je definirana drugim pravnim dokumentima u Uzbekistanu. Tačnije, budući da ne postoji zakonska osnova za zabranu hidžaba u javnim organizacijama, to znači da državni službenici nemaju pravo da nameću zaposlenima vanzakonske zahtjeve koje moraju otkriti.

Zabrana nošenja hidžaba u javnim ili privatnim organizacijama krši pravo osobe na slobodu vjerovanja i predstavlja čin suprotan postojećim ustavnim principima u tom pogledu.