Koja je najskuplja sirovina na svijetu u posljednjih godinu dana? Nije benzin, nije plin, nije pamuk, nije pšenica. Riječ je o kahvi čija je cijena udvostručena u posljednjih godinu dana. Loše vijesti za ljubitelje pića čija je trgovina, po obimu, odmah iza trgovine naftom.

Problemi sa vremenom ključni su razlog porsata cijene kahve. Promjena klime pogodila je usjeve arabice, najkvalitetnije varijante, a tome treba dodati sušu i mraz u Brazilu i poplave u Kolumbiji.

Brazilska država Rio de Janeiro odgovorna je za 35% svjetske proizvodnje: svaki incident koji se desi na toj teritoriji na kraju utiče na tržište u cjelini. Što se tiče kolumbijskog uroda, ove je godine zabilježeno veliko smanjenje ponude: milion vreća manje, zbog klimatskih promjena. Tome treba dodati i povećanje cijene gnojiva, koja su također poskupjela u kontekstu globalne inflacije.

Isto tako, globalna kriza opskrbe, a posebno rastući troškovi pomorske trgovine, dodatno su poskupili cijenu proizvoda koji se plasira na tržište uglavnom putem teretnih brodova. Ova situacija posebno pogađa azijske rute, u ovom slučaju Vijetnam, jedno od izvoznih središta gdje su vozarine deseterostruko porasle.

Rezultat ovog koktela razloga je činjenica da je cijena kahve na međunarodnim tržištima na najvišem nivou u posljednjem desetljeću, ne tako daleko od svojih historijskih rekorda.

Istovremeno, tržište kahve koje godišnje vrijedi 150 milijardi eura, doživljava neravnotežu ponude i potražnje, jer je nakon pandemije i izolacije povećana potrošnja u domaćinstvima. Navika je ostala i nakon što su kafići ponovo otvoreni.

Prema podacima Međunarodne organizacije za kahvu (ICO), svjetska potrošnja za 2020./21. godinu procjenjuje se na 167,15 miliona vreća, što je povećanje od 1,9% u odnosu na prethodnu godinu. Projekcija ukupne proizvodnje u 2020/21. iznosi 169,64 miliona vreća, što predstavlja povećanje od 0,4%. Dakle, potražnja raste više od ponude. A izvoz je u padu: iznosio je 10,07 miliona vreća od 60 kilograma u septembru ove godine, 4,9% manje nego u septembru 2020.

Cijene plina i drugih energenata su dodatni problem, jer se kahva prži na plinu, što povećava račune. Ambalaža je također poskupjela, cijene kartona i željeza su skočile u nebo, tako da su porasli i operativni troškovi. Osim toga, ne sdamo da je dodatava kahve poskupjela, nego se i vrijeme dostave produžila. Brodovima koji dolaze iz Vijetnama potrebno je i do deset puta duže nego do sada da stignu do odredišta.