Kompanija Tesla zarađuje više novca po svakom vozilu koje proda od bilo kojeg od svojih globalnih rivala. Izvršni direktor Elon Musk koristi sada tu superiornu profitabilnost kao oružje u novozapočetom ratu cijena električnih vozila.

Tesla, nekada jedan od najvećih gubitaša novca u automobilskoj industriji, u protekloj je godini ostvario vodeću prednost u odnosu na većinu glavnih rivala u profitu po vozilu, pokazuje Reutersova analiza podataka iz auto industrije.

Tesla je, prema analizi Reutersa, zaradio 15.653 dolara bruto dobiti po vozilu u trećem kvartalu 2022. godine – više nego dvostruko od Volkswagena AG, četiri puta više od Toyota Motor Corp i pet puta više od Ford Motora Co (FN).

Veći dio ove godine Tesla se pridruživao rivalima u agresivnom podizanju cijena svojih najpopularnijih vozila, kao što je model Y SUV. Nedostatak poluprovodnika i drugih materijala smanjio je proizvodnju u automobilskoj industriji, omogućavajući kompanijama širom svijeta da se usredotoče na modele s većom maržom i zabilježe velike profite, čak i kada je obim prodaje pao.

Teslina odluka da preokrene kurs i iskoristi svoju prednost u troškovima proizvodnje na snižavanje cijena, sada dovodi u pitanje strategije profita u odnosu na količinu koje su etablirani proizvođači automobila, poput GM-a, provodili od finansijske krize 2008. godine.

Da bi kontrolirao troškove proizvodnje, Tesla je uložio velika sredstva u novu tehnologiju – kao što je upotreba velikih odljevaka za zamjenu malih metalnih dijelova – započeo je vlastitu izradu baterija, kao i nekih drugih dijelova potrebnih za sklapanja automobila za koje se ranije oslanjao na druge firme, te je standardizirao dizajn vozila kako bi i time utjecao na ekonomičnost.

Korištenje prednosti u pogledu troškova proizvodnje za finansiranje smanjenja cijena ima dugu povijest u automobilskoj industriji.

Henry Ford snizio je cijene svog modela T početkom 20. stoljeća koristeći svoj inovativni sistem masovne proizvodnje. Tokom osamdesetih i devedesetih godina Toyota je koristila prednost u troškovima koju je osigurao njen karakteristični sistem proizvodnje da ponudi karakteristike po cijenama kojima su se proizvođači automobila u Detroitu trudili parirati. Sada Toyota ponovo pokreće svoju strategiju pod pritiskom Tesle.

Rast potražnje za električnim vozilima nadmašio je ukupno tržište u Sjedinjenim Američkim Državama i drugdje širom svijeta tokom 2022. godine. To je ohrabrilo proizvođače automobila da podignu cijene električnih vozila. Ford je, naprimjer, povisio cijene svog električnog pickup F-150 za 40 posto tokom 2022. godine.

Ali analitičari upozoravaju da bi globalno tržište električnih vozila uskoro moglo imati više proizvodnih kapaciteta od potražnje.

Do 2026. godine potražnja za električnim vozilima u Sjevernoj Americi dostići će nivo od oko 2,8 miliona vozila godišnje. Međutim, sjevernoameričke tvornice električnih vozila bit će sposobne sastaviti više od 4,5 miliona vozila, čime će ukupna iskorištenost kapaciteta biti nešto ispod 60 posto.

U Kini, prestanak subvencija centralne vlade ubrzava rat za udio na tržištu među rivalima na najvećem svjetskom tržištu električnih vozila.

“Tesla je uzela nuklearnu opciju da maltretira slabije igrače u Kini”, izjavio je Bill Russo iz konsultantske kompanije za industriju u Šangaju. “Velika pita, manje kriški, više za jelo za one koji ostaju.”

Startupi, kao što je kineski Xpeng Inc imali su koristi od Teslinog povećanja cijena. Sada, Xpeng snižava cijene u Kini, ali s manje financijskih mogućnosti od Tesle. Xpeng je prijavio bruto profit od 4.565 dolara u trećem kvartalu i neto gubitak od 11.735 dolara po vozilu, prema podacima kompanije koje je analizirao Reuters.

“Nadamo se da će više ljudi moći pristupiti pametnim vozilima nakon što naše automobile učinimo sve pristupačnijim”, kazao je Xpeng.

Vijetnamski EV startup Vinfast objavio je u četvrtak da će koristiti promocije cijena kako bi uzvratio Tesli.

Kineski lider na tržištu električnih vozila BYD Co Ltd najavio je povećanje cijena od 1. januara nakon što je Peking postepeno ukinuo subvencije za električna vozila. BYD do sada nije odgovorio na Teslino najnovije sniženje cijena u Kini. Međutim, BYD-ove bruto marže od 5.456 dolara po vozilu daju mu više prostora u ratu cijena nego VW, Toyota ili GM.

(Izvor: Reuters)