Petkom nakon Dana zahvalnosti (koji se slavi četvrtog četvrtka u novembru) odvija se u Sjedinjenim Državama, a sada praktično i u pola svijeta, vrlo poseban dan, dan u kojem konzumerizam postaje glavni protagonista. Milioni ljudi pune trgovačke centre, trgovine nude ogromne popuste kako bi privukli kupce, internet stranice se urušavaju i obaraju prodajne rekorde...

Riječ je o već poznatom fenomenu u svijetu poznatom pod nazivom Black Friday (Crni petak), potrošačkom ritualu koji se ponavlja svake godine. Šta je porijeklo Crnog petka? Je li Crni petak moderan izum, iz doba interneta ili ima starije korijene?

Postoje različite teorije o nastanku Crnog petka u Sjedinjenim Državama. Jedna od prvih koja se širi, a koja je danas potpuno odbačena, je ona koja potvrđuje da ovaj dan ima porijeklo povezano sa robovima. Ova lažna informacija tvrdila je da su trgovci robljem snizili cijene robova na Dan zahvalnosti uoči zimske sezone. Ne postoje podaci ili dokumenti koji potvrđuju ovu hipotezu.

Druga hipoteza je puno vjerovatnija, a to je da je ovaj izraz nastao u petak, 24. septembra 1869., kada su dva berzovna mešetara s Wall Streeta (Jay Gould i Jim Fisk) pokušala monopolizirati cijelo tržište zlata u svojim rukama savezništvom s poznatim njujorškim političarem. Sva trojica su pokušala podmititi nekoliko važnih osoba, uključujući i neke sudije. Ali plan je propao, jer je cijena zlata pala u roku od nekoliko minuta i mnogi ulagači su bankrotirali, zbog čega je dan poznat kao "Crni petak".

Važno je znati da su SAD nakon građanskog rata morale poduzeti značajne ekonomske napore za obnovu nacije. U ratu je život izgubilo 617.000 ljudi.

Kako bi se domogla gotovog novca, Vlada se odlučila na javni dug. Osim toga, odlučeno je da se novac kojeg je država proglasila zakonskim sredstvom plaćanja iako nema nikakvog pokrića u zlatu ili drugim vrijednostima stavi u promet. Tadašnji veliki privrednici bili su uvjereni da će se stvar u budućnosti promijeniti i da će se taj novac, prije ili kasnije, prilagoditi zlatnom standardu.

Ta je odluka Vlade uzrokovala da je 1869. godine grupa investitora, na čelu s Gouldom i Fiskom, odlučila preuzeti sav mogući dug. Međutim, masovna kupovina tog novca uzrokovakla je rast cijena i velike nestašice. To je prisililo Vladu, tada na čelu s bivšim generalom Ulyssesom S. Grantom, da izda novi paket vrijedan oko četiri miliona dolara u zlatu.

Davanje i uzimanje nastavilo se i narednih dana dok se, konačno, u petak 24. septembra mjehurić nije rasprsnuo. Mnogi su ulagači taj dan izgubili sav svoj kapital. Međutim, Gould i Fisk izašli su iz skandala gotovo netaknuti. Fisk je ubijen tri godine kasnije.

Izraz Crni petak korišten je gotovo stoljeće kasnije, dan nakon Dana zahvalnosti, sredinom 1950-ih. Prema pisanju lista Telegraph, u subotu nakon praznika trebala se odigrati utakmica između vojske i mornarice. Grad Philadelphia suočio se tog petka sa haosom zbog ogromne mase ljudi koji su došli obaviti božićnu kupovinu i gledati meč sljedećeg dana. Suočeni s haosom, policija nije imala slobodan dan uoči utakmice, a policajci su morali raditi satima kako bi kontrolirali gužvu u gradu zbog čega su taj dan nazvali "Crni petak". Ubrzo su trgovci iz Philadelphije počeli koristiti taj izraz za opisivanje gomile ljudi koji su se družili u gradskim trgovinama dan nakon Dana zahvalnosti.

Do 1975. godine, termin Black Friday nije se odnosio na popuste u prodavnicama. Tek tada su veliki trgovački lanci shvatili da ljudi puno troše nakon Dana zahvalnosti u kupovini poklona za Božić. Zbog toga su odlučili uvesti dan kada prodaju po sniženim cijenama,

Šlag na tortu došao je kada su prestižne američke novine The New York Times 19. novembra 1975. upotrijebili isti izraz. Namjera im je bila ukazati na saobraćajni problem koji je nastao u tom gradu kao rezultat brojnih popusta dan nakon Dana zahvalnosti.

Od tada je njegova popularnost rasla. Rasprodaja u kombinaciji sa shopping groznicom pred Božić bila je savršeno plodno tlo za Crni petak koji se raširio po svim zemljama. U Sjedinjenim Državama 2003. godine poznate trgovine Walmart i Sears nudile su svojim kupcima velike popuste već prije pet ili šest ujutro. Walmart je 2011. dodatno produžio shopping dan otvarajući svoja vrata po 22 sata.