Izrael je angažovao najmanje tri PR kompanije kako bi ojačao svoj imidž na internetu i među američkim kršćanskim desničarima, pokazuju podnesci u skladu sa Zakonom o registraciji stranih agenata (FARA).
Prema evidenciji Ministarstva pravde SAD-a, izraelsko Ministarstvo vanjskih poslova angažovalo je novoosnovanu kompaniju Bridges Partners, kršćansku PR agenciju Show Faith by Works i online konsultantsku kuću Clock Tower X putem evropske Havas Media Group, piše Al Jazeera.
Sve ugovorene kompanije obećavaju da će pomoći u jačanju online imidža zemlje i obnavljanju podrške među mladim desničarskim i evangelističkim američkim glasačima, za koje ankete pokazuju da opadaju kao rezultat izraelskog rata u Gazi.
Koordinirana kampanja
Izrael je izuzetno svjestan potrebe da kontroliše kako njegov rat, u kojem je ubijeno više od 68.000 Palestinaca, doživljavaju njegovi saveznici i sponzori u SAD-u .
Studija o online aktivnostima Izraela, koju je u maju objavio Al Jazeera Centar za studije, otkrila je koordiniranu kampanju na društvenim mrežama s ciljem pridobijanja međunarodnih simpatija u njegovu korist tokom cijelog sukoba, koji je započeo u oktobru 2023. godine.
Iako je Izrael uspio dobiti povoljno izvještavanje od tradicionalnih američkih medija u prvim mjesecima rata, gubio je bitku na društvenim mrežama, gdje su videozapisi koji otkrivaju masovna ubistva i razaranja u Gazi postajali viralni i izazivali simpatije prema Palestincima.
Izraelski premijer Benjamin Netanyahu je to prepoznao, nazivajući društvene mreže "oružjem" u izraelskoj kampanji za jačanje podrške u SAD-u - i rekavši da je kupovina TikToka od strane konzorcija predvođenog proizraelskim milijarderima bila "najvažnija kupovina".
Svaka od PR kompanija angažovanih preko Havasa obećava svjež pristup u toj kampanji, ciljajući ključne demografske grupe, vjerske grupe, pa čak i način na koji se o ratu raspravlja na internetu.
Prema FARA podnesku , organizacija Show Faith by Works je angažovana od strane Izraela da vodi kampanju informisanja i digitalnog ciljanja vrijednu 3,2 miliona dolara kako bi se podstakle „pozitivne asocijacije na Narod Izraela“ u crkvama u SAD-u i prikazalo „palestinsko stanovništvo“ kao „ekstremističko“.
U dokumentima priloženim uz FARA podnesak, program Show Faith by Works također obećava Izraelu da će provesti "najveću kampanju geofencinga i kršćanskog ciljanja u historiji SAD-a".
Geofencing cilja i prati komunikacijske uređaje korisnika kada se približe određenoj lokaciji ili području – u ovom slučaju, kršćanskim univerzitetima ili crkvama koje je identificirala PR kompanija.
Kompanija također planira ono što naziva mobilnim "10/7 iskustvom" - aludirajući na napad Hamasa na Izrael 7. oktobra 2023. - koje bi se moglo koristiti u kršćanskim fakultetima, crkvama i na raznim događajima.
Prema podnescima, iskustvo bi uključivalo "VR naočale, scenografiju, televizore pune dužine za interaktivno iskustvo" napada, tokom kojeg je ubijeno 1.139 ljudi , a oko 250 zarobljeno.
Kompanija navodi da može ponuditi i učešće "glasnogovornika kršćanskih slavnih ličnosti" poput glumaca Chrisa Pratta i Jona Voighta - potonji je otvoreni pristalica američkog predsjednika Donalda Trumpa.
Prepisivanje sadašnjosti
U svojoj FARA prijavi , Clock Tower tvrdi da je angažovan za povezivanje s demografskom skupinom generacije Z putem platformi društvenih medija poput YouTubea, TikToka i Instagrama, te za interakciju s platformama umjetne inteligencije (AI) poput ChatGPT-a, Geminija i Groka. Aktivnosti su službeno usmjerene na "borbu protiv antisemitizma" - termin koji izraelska vlada često koristi kako bi se suprotstavila kritikama genocida u Gazi.
U svom podnesku, Clock Tower obećava da će koristiti AI modeliranje kako bi osigurao da kampanja pod nadzorom Izraela – i posljedično narativi – budu istaknuti na internetu tokom rata u Gazi.
- Ako možete stvoriti dovoljno online buke, bilo putem društvenih medija ili visoko rangiranih web stranica, možete utjecati na velike jezičke modele umjetne inteligencije [poput ChatGPT-a, Geminija i Groka] - rekao je Marc Owen Jones, vanredni profesor medijske analitike i stručnjak za dezinformacije na Northwestern University Qatar.
- LLM-ovi [modeli velikih jezika] se obučavaju na određenoj količini podataka, gdje prikupljaju velike količine [historijskih] informacija. Međutim, mnogi modeli poput Grok-a, ChatGPT-a ili Geminija koriste ono što nazivaju generiranjem proširenim pronalaženjem (RAG), gdje također izvlače savremene podatke s web stranica i društvenih medija - rekao je Jones.
- Ono što kompanije poput Clock Tower X obećavaju jeste da će, ako uspiju preplaviti informacioni prostor stranicama i sadržajem koji podržava Izrael – što se naziva trovanje RAG-om – biti dovoljno toga da barem zamuti vodu oko onoga što drugi vide kao očigledan genocid.
Clock Tower, na čijem je čelu bivši Trumpov pomoćnik Brad Parscale, također kaže da će veliki dio ovog sadržaja biti integriran sa sadržajem desničarske kršćanske mreže Salem Media, koja je u aprilu najavila strateško partnerstvo s Trumpovim sinom, Donaldom Trumpom Jr., i njegovom snahom Larom Trump.
Anonimni utjecaj
Kampanja koju je obećao Bridges Partners već je postala izvor online mema - ali ne na način na koji bi se kompanija ili Izrael nadali.
Kampanja Bridges Partnersa uključuje neimenovanu grupu od 14 do 18 influencera koji bi bili plaćeni za objavljivanje sadržaja podrške Izraelu. Nakon što su analizirali iznose koje je Bridges Partners uključio u svoje fakture Havasu, Responsible Statecraft – online časopis Quincy Instituta – otkrio je da su influenceri vjerovatno plaćeni oko 7.000 dolara po objavi.
Broj su brzo iskoristili protivnici Izraela, koji redovno objavljuju taj iznos ispod objava za koje sumnjaju da su dio proizraelske kampanje, što ukazuje na to da vjeruju da je autora objave "kupio" Izrael.
Responsible Statecraft je ranije ovog mjeseca izvijestio da bi anonimnost američkih influensera, koji bi, prema uslovima svojih ugovora, od jula objavljivali plaćeni proizraelski sadržaj, potencijalno mogla biti ilegalna ako njihovi identiteti ostanu neotkriveni.
Trenutno, Bridges Partners podnosi prijave sa imenima samo jednog registrovanog stranog agenta: konsultanta Urija Steinberga, koji posjeduje 50 posto udjela u kompaniji.
Prerano je reći hoće li kampanja na kraju biti uspješna. Ali negativne reakcije na sporazum nakon što je postao javan ilustruju koliko će Izraelu biti teško promijeniti percepcije koje su sada duboko ukorijenjene, posebno među mlađim ljudima.
- Bez obzira na to kakvi se vještački podaci proizvode, oni i dalje neće biti dovoljni da se parira količini činjeničnog izvještavanja o ratu u Gazi - rekao je Jones.
- Međutim, moglo bi biti dovoljno toga da se stvori osjećaj dvosmislenosti oko toga, da se obje strane predstave kao ravnopravnije u sukobu ili da se izraelski odgovor na napad od 7. oktobra predstavi kao razumniji nego što neki sada misle.
Al Jazeera nije uspjela kontaktirati Bridges Partners, Clock Tower X ili Show Faith by Works za komentar.
Upiti upućeni izraelskom šefu kabineta u Ministarstvu vanjskih poslova, Eranu Shayovichu, i Havas Media Group također su ostali bez odgovora.



