Vlast u Bosni i Hercegovini se počela raspadati. Sabina Ćudić, zastupnica u Zastupničkom domu Parlamenta BiH, inicirala je ovo političko brakolomstvo sa koalicionim partnerima Trojke. Nakon što je zatražila ostavku Nebojše Radmanovića, predsjedavajućeg Zastupničkog doma Parlamenta BiH, ministar Elmedin Konaković je Ćudićku samo dan ranije javno prozvao u stilu "znaš li bona kud si pošla", a već sutradan je totalno promijenio mišljenje i pošao za njom.

Cilj je smjena SNSD-a iz državne vlasti i u krajnjem cilju sklanjanje Milorada Dodika od mogućnosti blokada evropskih procesa.

SDS, PDP i Vukanovićeva stranka "Za pravdu i red" imali su sastanak u Istočnom Sarajevu prije sjednice Zastupničkog doma. Tu su dogovorili smjene Radmanovića i Nešića kao dio političkog paketa o ulasku u vlast, o čemu se još otvoreno ne oglašavaju. Recimo da je igra njih i Ćudićke bila zajednička, ali to je sada manje važno.   

Slavlje će sačekati

Predrag Kojović je izjavio da su prije dva dana dogovorili izbacivanje SNSD-a. Razgovarali su i sa HDZ-om, ali im je Dragan Čović rekao da prvo želi porazgovarati sa Dodikom. Čoviću bi bilo rizično da izgubi Dodika, jer bi se bez njega politička moć koju sada ima prilično istopila. Zato HDZ nije glasao za smjenu Radmanovića. Radmanović je 24. januara glasovima većine od 26 prema 10 smijenjen u Zastupničkom domu Parlamenta BiH. Protiv su bili delegati SNSD-a i HDZ-a. Da ne bude zabune Radmanović ostaje zastupnik u Parlamentu BiH.  

Premda su u medijima i nekim televizijama Konaković i Ćudićka prozivali Bakira Izetbegovića, da je navodno uz Dodika, javnosti treba reći: Koliko se zna, od 26 glasova za smjenu Radmanovića pola je glasova opozicije: SDA, DF i NES. Slavlje koje se osjeti u istupima Trojke će sačekati. Ovo će biti dugotrajan proces sa serijom ponekad i nepremostivih prepreka. Bit će tu borbi "rašomona", "gordijevih čvorova" i sličnih izuma sa kojima se probosanska strana suočava već trideset godina.   

Premda sada stvari izgledaju jednostavno, one će koliko sutra biti zakomplicirane novim potezima Dodika pa i partnera Čovića. Ova ekspresna akcija smjena je dobra, ako ništa da na svjetlo izvuče Čovića sa njegovim šupljim pričama o liderstvu HDZ-a na evropskom putu.   

Ako je suditi po glasanju HDZ-a u Zastupničkom domu, oni će nakon Radmanovića biti i protiv smjena Špirića u kolegiju Domu naroda, ali to neće pomoći. Vjerovatno će sa većinom od osam glasova u Domu naroda biti smijenjen i Špirić. I Špirić, naravno, ostaje član Doma naroda.

Vučićeva vlast u Srbiji je u ozbiljnoj krizi. Izgleda kao da se neko sjetio da izmakne Dodikov SNSD iz Vučićevog zagrljaja, jer je prošlih sedmica, suočen sa totalnom pobunom na ulicama gradova, počeo prenošenje krize u BiH. Premda će neki i ovu političku krizu izazvanu izbacivanjem SNSD-a iz vlasti u BiH, staviti u identičan Vučićev cilj.

Iako je izgubio četvrtog delegata, Dodik još uvijek ima ključeve za Dom naroda. Sa svoja tri delegata može uskraćivati kvorum za održavanje sjednica i tako sprječavati smjene njegovih ministara u Vijeću ministara kao i stopirati kompletan zakonodavni proces. Dok je imao četiri delegata u Domu naroda bio je apsolutni gospodar u političkom životu BiH, međutim i sada sa tri delegata može dizati ozbiljne prepreke. Sa ministrima u Vijeću ministara i delegatima u Domu naroda Dodik je bitan faktor odlučivanja u zakonodavnoj i izvršnoj vlasti BiH. Još ako Čović ostane uz njega onda su opet nezaobilazni duet.  

SNSD može uskraćivati kvorum u Domu naroda, ali je to opstruiranje prilično opasno jer spada u antidejtonsko i antiustavno djelovanje podložno sankcijama.

Trojka se nada da će u slučaju takve blokade intervenisati visoki predstavnik. Ali, visoki predstavnik nije smjenjivao delegate bošnjačkog kluba kada je SDA bojkotovala rad Doma naroda u vezi antidržavnog Zakona o Ustavnom sudu, koji je silom guran iz RS-a. Taj je zakon još "živ" i ako ga vrate u proceduru SDA-u neće preostati ništa drugo nego da opet blokira rad Doma naroda uskraćivanjem kvoruma. I danas nisu apsolutno sigurni kako će reagirati ovi iz Trojke, nakon što su jednom rekli da ne podržavaju SDA-ovo napuštanje sjednica Doma naroda, što je bio jedini spas od naturanja tog antidržavnog zakona. Sada će se suočiti sa identičnim reakcijama Dodika. Valjda će im tada biti jasno da su nepravedno optuživali SDA i "pridruženog" Kemala Ademovića tokom odlaska sa sjednice Doma naroda.

Još je "živ" i Izborni zakon HDZ-a kojega je nekada na prepad usvojio Dom naroda. Čeka u pričuvi pogodno vrijeme da ga pokušaju "provući" i kroz Zastupnički dom.

Dom naroda se može raspustiti odlukom Predsjedništva BiH ili samog Doma. Delegati sebi nikad neće ukinuli pozicije i visoka primanja. Ako bi Predsjedništvo raspustilo Dom naroda, opet bi nove delegate u Dom naroda birala Narodna skupština RS, u kojoj Dodikov SNSD ima većinu, pa bi bilo "ista meta isto odstojanje". SNSD bi mogao vršiti opstrukciju izbora delegata u NSRS čime bi potpuno paralizirao zakonodavnu vlast BiH.

Kriza vlasti je izvjesna

Stvari nisu samo komplicirane u dvodomnoj Parlamentarnoj skupštini BiH. Još kompliciranije su u Vijeću ministara.

Ne bi bilo loše podsjetiti javnost kako je nekada bivši ministar sigurnosti Tarik Sadović, kada su ga smjenjivali, podučio Vijeće ministara i Parlamentarnu skupštinu da je za smjenu državnog ministra neophodna i potvrda u Domu naroda. Do tada su ministri i zamjenici bili smjenjivani samo u Zastupničkom domu. Da ga smijene, većina se delegata Doma naroda morala vratiti sa godišnjeg odmora. Tada im je Sadović sarkastično poručio: "Ko će poštovati zakon ako ga neće poštovati najviši zakonodavni i izvršni organi vlasti u Bosni i Hercegovini." To je bila lekcija koja je aktuelna i danas.  

Nenad Nešić je podnio neopozivu ostavku u Vijeću ministara, što znači da se njegova smjena ne mora ni razmatrati u Domu naroda. Predsjedavajuća Borjana Krišto mora u roku od 15 dana predložiti novog ministra, ali je pitanje iz koje će to nove ili stare većine doći. Šta se dešava ako se ne izabere novi ministar? Ništa, nema sankcija za Krišto. HDZ-ov zamjenik ministra sigurnosti (Nešića) vrši dužnost u punom kapacitetu dok se novi ne izabere. Čoviću ta varijanta odgovara. Ako bi Trojka privukla Čovića u novu koaliciju sa sadašnjom srpskom opozicijom, opet bi imali probleme da naprave većinu i u Zastupničkom domu. Period velike nestabilnosti to jest kriza vlasti na državnom niovu je izvjesna.

Pogledajmo neke od kombinacija. 

Može li se izvršiti rekonstrukcija Vijeća ministara tako da ostane HDZ, a u Vijeće ministara uđu SDA-DF-NES i srpska opozicija SDS-PDP i "Za pravdu i red". To je moguća opcija koju bi mogla potvrditi nova većina u Zastupničkom domu. Samo je potrebno prethodno smijeniti Dodikove ministre u državnoj vladi radi izgledne opstrukcije kvoruma u Domu naroda. Bez HDZ-a nema šanse. Ako pak, HDZ uđe u ovu priču komplikuju se maksimalno odnosi u Federaciji BiH. O tome drugi put.

Može li se rekonstrukcija Vijeća ministara obaviti na način da ostanu HDZ i Trojka, a da u Vijeće ministara uđe srpska opozicija SDS-PDP-"Za pravdu i red" umjesto Dodikovih ministara? Tu bi se tek trebala osigurati nova parlamentarna većina tako da se Trojci i novim partnerima pridruže neki zastupnici, jer Zastupnički dom potvrđuje rekonstruirano Vijeće ministara. Naravno, bilo bi neophodno smijeniti Dodikove ministre u Vijeću ministara, sa mogućom opstrukcijom te smjene u Domu naroda. I u slučaju ulaska u vlast SDA ili ostanka Trojke problem kvoruma u Domu naroda ostaje golema prepreka funkcioniranju i donošenju odluka u tom tijelu. Osim toga Trojka i HDZ bi imali i problem da formiraju novu većinu u Domu naroda. Dekonstruiranje vlasti i konstituiranje nove vlasti u Bosni i Hercegovini liči na slaganje "Rubikove kocke", za nekoga ko je prvi put vidi.

Komplicirno do krajnjih granica

Konaković unaprijed optužuje SDA da će novu većinu praviti sa HDZ-om i SNSD-om, ali da je uvjet njegova smjena, jer on je kobajagi važan čimbenik. Ne spominje da novu većinu uz HDZ mogu napraviti SDA-DF-NES i srpska garnitura SDS-PDP-"Za pravdu i red" tako što će izbaciti Trojku iz vlasti. Može li biti jedna koalicija na državnom nivou, a druga koalicija na federalnom nivou? Može, bilo je ranije takvih vratolomija između državnog i entitetskog nivoa.

Dakle, bez Dodika i SNSD-a, Čoviću i HDZ-u su krila potkresana, jer su dvojica igrala protiv trećeg probosanskog, koji je uvijek ostajao u manjini i poražen.

Smjena ovog i izbor novog Vijeća ministara je teško izvodiva. Ako Parlamentarna skupština BiH izglasa nepovjerenje predsjedavajućoj Krišto, Vijeće ministara daje ostavku u cijelosti, ali dužnost obavlja do potvrde novog predsjedavajućeg i članova Vijeća ministara. Ali i za to je potrebna većina u Domu naroda. Kad bi čak izglasali nepovjerenje ovom Vijeću ministara onda bi Predsjedništvo BiH moralo predložiti novog mandatara. Cvijanović neće glasati jer su izbacili njen SNSD iz vlasti, a Komšić i Bećirović bi se teško složili, s obzirom da je jedan iz opozicije, a drugi, Bećirović iz vladajuće strukture, koji je, usput svojim odlučujućim glasom izabrao predsjedavajuću Krišto.

Dakle, u ovakvom sistemu Dejtona ništa nije jednostavno. Sve je komplicirno do krajnjih granica. I glavnina moći je u rukama nacionalnog. Ako su nacionalne opcije u omjeru dva prema jedan, nema dobra za trećeg, što gledamo već desetljećima. Nakon ovog iznošenja samo dijela prepreka na bosanskim političkim putevima, preispitajte svoje stavove, svoje priče o sve tri strane krivice i, bar, ne dozvolite da vam bilo ko priča o nacionalnoj ugroženosti.