U digitalnoj sferi koja se stalno širi i razvija, političke, ideološke i kulturne struje posebno različite poput islamskog fundamentalizma i suprematističke američke desnice mogu se susresti. Nekada su bili neprijatelji. Sada se čini da su ujedinjeni pod istim ciljem i pred zajedničkim neprijateljem: LGTIBQ pokretima, feminizmom ili umjerenijim frakcijama vlastitih kultura.

Oni su još uvijek vrlo mladi ljudi, ono što se zvalo Generacija Z, odnosno mlađi od 25 godina koji su nekoć bili djeca Bushovog takozvanog 'rata protiv terorizma'. Neki od njih se možda i ne sjećaju najpoznatijeg bombardiranja koje je zauvijek promijenilo američku historiju, onog od 11. Septembra.

Putem društvenih mreža poput Telegrama, Discorda ili Instagrama nedavno su formirane zajednice koje dijele sadržaje i 'mimove' u kojima pozivaju na vlastitu kulturu porijekla, favorizirajući polarizaciju i radikalizaciju svojih članova. Radi se o mladim ljudima koje privlači selefistički pokret, jedna od ultrakonzervativnijih i najratobornijih islamskih struja u muslimanskom svijetu.

Nedavno je objavljen vrlo zanimljiv izvještaj koji mapira, okuplja i analizira online zajednice ovog pokreta radikalizirane muslimanske omladine u nastajanju na temelju 'mimova' koji sklapaju saveze s ekstremnom desnicom Sjedinjenih Država.  "Dva desetljeća nakon 11. septembra, 'online' aktivizam selefizma značajno se promijenio", stoji u uvodu studije. "Potaknut je smjenom generacija koja uključuje njezine mlađe sljedbenike, iskorištava sveprisutnost videoigara i društvenih platformi i aplikacija za šifriranje poruka, ovaj novi trend selefijskog aktivizma posuđuje i prilagođava vizualne slike američkog alt-righta i ekstremne desnice.“

To je kontrakultura unutar generacije Z koja stvara "veze s desnicom kako bi napala zajedničke neprijatelje i promovirala idiosinkratičnu kulturu rata među svojim redovima." Sada oni "odrastaju u svijetu u kojem je ISIS još uvijek aktivan, a preuzimanje Afganistana od strane talibanskih trupa ojačalo je njihove pretpostavke o muslimanskoj moći i utjecaju u svijetu."

Za razliku od svojih prethodnika, oni ne pokušavaju uvesti Kur'anska učenja i propise svijetu ili ljudima koji ne pripadaju njihovoj kulturi. "Oni su više zabrinuti za širenje 'mima' i amatersko uređivanje videa kako bi izazvali unutarnju podjelu među muslimanima", stoga smatraju da im je američka ekstremna desnica saveznik.

Istraživački tim prikupio je 5.467 'mimova' i 3.524 videa. Dvadeset procenata podržavalo je vojne formacije poput Hamasa, palestinske islamističke i nacionalističke organizacije, kao i talibane i džihadističke organizacije. Ostatak, velika većina, bio je usmjeren na liberalne muslimane, LGTBIQ zajednice ili druge selefističke grupe.

"Naši nalazi pokazuju da su te mreže hiljada mladih selefista ideološki agnostički, prisutni su na različitim geografskim lokacijama i znaju druge jezike", objašnjava Moustafa Ayad, jedan od vodećih autora studije. "Kombinirali su tradicionalni selafizam s američkim alt-right aktivizmom koji se oslanja na sveprisutnost i prodor u web subkulturu. Ovo predstavlja novu dimenziju prastarog izazova: vlade i civilno društvo moraju poboljšati svoje razumijevanje generacijskih smjena ovih ideoloških pokreta i njihove potencijalne štete unutar širih zajednica."

Koristeći podatke prikupljene tokom 2020. i 2021. s platformi kao što su Facebook, Instagram, Reddit ili Twitter, kao i platformi za šifrirane poruke kao što su Telegram ili 'aplikacija' igrica Discord, istraživači su analizirali "te duboko povezane mreže mladih poliglota 'influencera' koji mijenjaju formu i diskurs selefizma na internetu."

Tako su došli do pojma "islamogram" koji označava ovaj digitalni ekosistem iz analize 60 Instagram računa s ukupno 162.338 pratitelja u to vrijeme koji su generirali gotovo 2,9 milijuna interakcija u njihovim publikacijama i to je povećalo njihov uticaj za 22% više pratilaca tokom procesa istraživanja.

Takođe su analizirana 22 Telegram kanala s 24.709 pratitelja, 21 Facebook stranica i grupe s više od 88.000 podružnica i tri Reddit teme.

Uspon ovih 'online' komunikacijskih kanala objašnjava se, prema studiji, ovim prisvajanjem ili čudnim povezivanjem s kodovima i porukama koji su bili tipičniji za pokrete ekstremne desnice.

Umjesto napada na nemuslimansku bijelu zajednicu sada im je zajednička mržnja prema homoseksualcima, 'queerovima' ili feminizmu, ne zaboravljajući zajedničkog neprijatelja par excellence bijele krajnje desnice i islamskog fundamentalizma: Jevreje. Također, njihove poruke povezuju se sa svijetom zavjere (QAnon, 'plandemske' ili jevrejske globalističke elite), još jednim ideološkim dijelom koji ih povezuje s novom ultradesnicom.

Međutim, selefijske 'online' zajednice nisu nastale preko noći niti su nove. "Selefizam je prilično gusta struja", objašnjava Ayad u nedavnom intervjuu za 'Mel Magazine'. "Možete odabrati fragmente ovog sjajnog ideološkog 'švedskog stola' koji zapravo ima puno sadržaja. Generacija Z je uzela najbolje dijelove i vizualizirala ih za svoju publiku kako bi ih razumjela.“

Ayadovo gledište je vrlo zanimljivo jer nudi viziju kako ih percipira sama muslimanska zajednica kojoj pripadaju, ali koju preziru na vrlo intenzivan način. "Nakon 11. septembra, selefizam je pretrpio veliki negativan uticaj", kaže autor studije. "O tome se često govori u krugovima nacionalne sigurnosti, ali u konačnici to je vjerska praksa." U tom smislu, upoređuju ga s ortodoksnim kršćanstvom ili judaizmom, koji unatoč tome što imaju prilično konzervativne ideologije i tvrde da donose vjerske mandate politici i društvu, nisu tako loše percipirani.

"Postoji mnogo vjernika koji imaju stroge moralne kodekse temeljene na vlastitom razumijevanju vjerske prakse, na što progresivniji muslimani gledaju s prezirom", nastavlja on.  „Mrzim te razlike između konzervativnih i progresivnih muslimana, stvaraju mnoge linije podjele i stvaraju veliku konkurenciju unutar vjerske zajednice, koja ima tendenciju sukoba jer će uvijek biti više fundamentalističkih ljudi i drugih koji religijska učenja vide samo kao nešto kulturno ili ono što oni s kojima ste rođeni i to se može koristiti za usmjeravanje vašeg života", kaže Ayad.

"Svjesni su da se na njih gleda kao na ekstremiste. Kao musliman, mogu reći da smo se nakon 11. septembra osjećali jako napadnuti. Zapravo, oni misle da su oni dobri momci usred svih ovih globalnih sukoba", kaže autor studije. "Mnoga od te djece su na Zapadu, a oni su sinovi ili kćeri imigranata, ima i obraćenika, i oni se bave raznim stvarima i problemima. Selefizam im pomaže da shvate što se događa."