Ovdje sve dreči u bordo boji. Snebiva se stvarnost kao zametak slike u stvrdloj kičici, kao stoljetno čekanje da dođe proročki artist-mag pa da sve izlije u iluziju freske, po nebu da prolije svako nastojanje... Čini se, svaki bi čas čovjek mogao nestati u nespokojnom plaču sarajevskih ulica, zapostojati u boji fasada i skruniti se i propasti u ražđapljena ždrijela posustalih stoljeća...
Još ako zaprhti snijeg pod nogama, ako se čađ zgorjelog ćumura prospe po bjelini, ako se nad Bistrikom zanjišu rožnate pahulje (čuješ li: kao da perutaju labudove nad oblacima), tad okviri slike postaju okovi, a stvarnost se mučaljivo napinje sapeta u naborima smrzlih boja, ta igra budi dijete ispod jorgana godina i samo tada može se ovim ulicama opet hodati kao da ih prvi put vidimo, a to, da isti prostor možeš bezbroj puta gledati kao da ga gledaš prvi put, iskonskom dječijom začuđenošću, zar to nije vrhunski blagoslov kojeg se tako nonšalantno odričemo u ime uloge koju igramo svojim životima sve dok nam vjeđe smrt ne zaklopi...
I odjednom se sve rasprši kao san. Osjećanja što su maločas bubrila pritišćući grudi do prsnuća zakotrljaju se asfaltom kao klikeri piknuti dječijim kažiprstom. Rasplamsala mašta razvezana u hiljade slika sukne u vjetar, visoko prema Trebeviću, u nebo. A odozgo, sa stoičkih zvonika, tutnjajući gromovito, kao smjerni vladar ljetnih oluja, sve poklopi strastven odjek crkvenih zvona. Praćen je stvrdlim glasovima mujezina i lepetom prestrašenih golubova kojima će trebati barem još stotinu godina da se naviknu na iznenadnu salvu koja ih svaki put raspustoši i prostrijeli kao mačem, izbijajući ih ispod streha i podižući s oluka baš u času kada su otvorili kljunove da iz napuhanih guša puste svoj najsnažniji gugut koji će dozvati čak i razmažene golubice sa sebilja.
SOL ZEMLJE BOSANSKE
Bordo je fasada “Sarajevske pivare”, s druge strane Franjevačke ulice bordo je lice fratarskog samostana i Crkve sv. Ante, a preko puta je bordo “Konak”, koji im je skoro uvrijeđeno okrenuo leđa i zagledao se preko Careve džamije, onamo, na onu stranu Miljacke na koju je davno, još prije njihovog rođenja, otplovio ovaj grad. Prvo je sagrađen “Konak”, sjedište posljednjih osmanskih vezira koji iz njega nastojaše da upravljaju ovom zemljom, opustošenom silnim pobunama i ustancima.
Njegov graditelj, splitski inžinjer Franjo Lindarević uspostavio je kao osnovu diskretno bordo more, koje cijeloj fasadnoj plohi daje trodimenzionalni efekt, pa se stječe utisak kako sivo-smeđi lukovi mnogobrojnih prozora na pročelju, kao i naznake balkona i oker stubova koji ih povezuju izlaze iz mrkocrvene pozadine stvarajući raspjevanu igru zagasitih boja i oblika – lavovi koji leže s obje strane stepeništa pred ulazom pojačavaju dojam misterije, kao da ulaziš u zabranjen svijet.
Lindarević vjerovatno ni slutio nije da će njegove kolege trinaest godina kasnije, služeći novoj vlasti, prihvatiti ovu igru te je u potpunosti prenijeti na zgradu preko puta. Još trinaest godina poslije igru će prihvatiti i češki arhitekta Karl Panek. On će, nasuprot “Pivare”, postaviti Franjevački samostan, njegova bordo fasada davat će utisak kao da je s druge strane ulice stavio ogledalo i kao da se dvije zgrade ogledaju jedna u drugoj, miješajući ovdje, u sarajevskom bordo trokutu, u vječitoj borbi, principe božanskog i đavolskog.
S jedne strane pjeni pivo, simbol zadovoljenja svakojakog čovjeku svojstvenog užitka, a s druge strane zrije mir, kao simbol susprezanja svakog hedonističkog poriva i kontrole užitka i njegovog svođenja na potpuno zamiranje. A crvena je dvojaka, ona je istovremeno i boja života, žrtvovanja i, naposljetku, Kristove krvi i biskupskih plaštova, dok su srednjovjekovni slikari njom bojali đavole i pakao i tako je u kršćansku svijest utisnuli i kao boju koja asocira na nečastivog i njegovo prisustvo. “Konak” kao da nije u ovoj igri i zato im je, valjda, okrenuo leđa.
Koliko je samo puta, prolazeći ovom ulicom, čovjek maštao o tome da se pred njim barem za jednu rupu otvore ti zidovi pa da proviri u tajanstveni život samostanskih žitelja koji su se zavjetovali Bogu na doživotnu vjernost, okrenuvši leđa svim ovosvjetskim užicima. Franjevci su, kaže se, sol ove zemlje. Malo je ko tako revnosno, kroz stoljeća, bdio nad njenom sudbinom.
Malo je ko tako sudbonosno svjedočio svim njenim porinućima u historijske kaljuže i njenim ponovnim izviranjima iz njih kao bosanski ujaci. Tako su se čvrsto daidže bosanske slijepile s Bosnom da se čovjeku ponekad čini da je ovaj drevni red i osnovan i dozvoljeno mu da obituje unutar Katoličke crkve, svojim siromaštvom i fundamentalizmom balansirajući uz same granice hereze, samo zbog toga da bi jednog dana došao u Bosnu i svoj usud zauvijek učvorio u usud ove zemlje. Nisu u Bosni, nakon što se biskup morao povući preko Save, tamo, u Đakovo, mogli pustiti korijena ni dominikanci niti bilo koji drugi red spreman da obavlja inkvizitorsku službu, ni benediktinci, ni isusovci, niko, do oni, franjevci. Zato se franjevci Bosne Srebrene razlikuju od svih drugih franjevaca na svijetu. Da nije bilo njih, bosanska bi pjesma bila siromašnija za katoličku kadencu. I zašto onda da u srcu Sarajeva ne podignu jedan od svojih najljepših samostana?!
HISTORIJA NEVOLJE
Na kraju, kada su utihnuli svi križarski ratovi, sve podvale, laži, prijetnje i ucjene susjeda, franjevci su porazili Crkvu bosansku. Nadigrali su je njenim vlastitim oružjem – dobrotom, jednostavnošću, siromaštvom i slobodom duha. Iz tih dvjesta godina nemilosrdne borbe, barem do sada, nije isplivao ni jedan izvještaj u kojem bi franjevci vrijeđali svoje protivnike. Bila je to viteška borba. A kada je kralj Tomaš bio prisiljen da protjera preostalih 40 krstjana, kako to tumače historičari, franjevci nisu likovali – kao da su, gledajući svoje skršene protivnike kako tovare sve svoje na taljige i kreću za Hum, i sami slutili kako i njih uskoro čeka ista sudbina. Ali, četiri godine kasnije, kada su došle Osmanlije i kada su svi bili uvjereni da ih je stigao usud bosanskih krstjana, sudbina pogromaša ipak će ih zaobići. Za to treba zahvaliti hrabrosti “ujačkog dida”, fra Anđela Zvizdovića, koji je imao smjelosti izaći pred sultana Mehmeda II i zaiskati njegovu milost.
Pa ipak, uprkos ahdnami kojom im je sultan garantirao slobodu, dva stoljeća kasnije skoro da ih je sustigao konačni poraz. Hroničari bilježe da ih je ostalo svega 29. Zar to nije skoro upola manje nego što je onodobno ostalo bosanskih krstjana? Bilo je to za vrijeme Bečkog rata, kada su katolici bježali iz Bosne u Slavoniju i Dalmaciju, a za njima krenuše i fratri. Historija bilježi da su tada ugašeni mnogi samostani: u Srebrenici, Olovu, Tuzli, Modriči... Kažu da je Bosna Srebrena spala na samo tri samostana: Fojnica, Kreševo i Kraljeva Sutjeska.