Kriza koja potresa automobilsku industriju ne poznaje granice a sada je teško pogodila i Japan. Čelnici Nissan Motor Co. donijeli su drastičnu odluku da ukinu 9000 radnih mjesta diljem svijeta i smanje svoj globalni proizvodni kapacitet za 20%.

Ove mjere odražavaju tešku situaciju japanskog proizvođača automobila, koji je uhvaćen u krug slabljenja prodaje na svim svojim ključnim tržištima. U pokušaju da odgovore na ovu hitnost, izvršni direktor Makoto Uchida i drugi viši menadžeri pristali su prepoloviti svoje plaće počevši od novembra 2024.

Tokom predstavljanja rezultata za razdoblje od aprila do septembra otkrilo je alarmantan pad neto dobiti od 93,5 posto u odnosu na isto polugodište prethodne godine.

Drugi po veličini proizvođač automobila u Japanu, dio saveza s Renaultom i Mitsubishijem, suočava se s mračnim izgledima koji postavljaju ozbiljna pitanja o njegovoj budućnosti. Bez učinkovitog restrukturiranja i ponovnog fokusa, proizvođač automobila riskira gubitak položaja na sve konkurentnijem tržištu koje se razvija.

Maloprodaja nije pokazala znakove oporavka, pala je na ključnim tržištima poput Sjeverne Amerike, Japana i Kine. Ova sumorna perspektiva naglašava nemogućnost prilagodbe konkurentskom okruženju koje zahtijeva inovativnost i agilnost.

Aktuelni menadžment morat će se suočiti sa surovom realnošću da dosadašnje strategije nisu uspjele preokrenuti vrlo negativan trend. S rezovima osoblja i velikim smanjenjem proizvodnje, proizvođač automobila - koji ima radnu snagu od oko 130.000 zaposlenika diljem svijeta - nalazi se na kritičnom raskršću koje će definirati njegovu budućnost u nemilosrdnom sektoru.

"Nećemo smanjiti našu kompaniju, nego je radije učiniti učinkovitijom i prilagodljivijom poslovnom okruženju koje se brzo mijenja", rekao je Uchida, koji je takođe priznao da Nissan "nije bio u stanju držati korak s vremenom" ili "sposoban biti dovoljno brz." Japanski proizvođač automobila suočava se sa značajnim izazovima u okruženju koje karakterizira pad prodaje novih vozila u Japanu i oštra konkurencija divova poput Tesle i kineskih proizvođača automobila poput BYD-a. Ova situacija postala je velika prepreka za Uchidu, koji je radio na vraćanju profitabilnosti u kontekstu stalnog pada.

Međutim, Nissan je izvijestio o drastičnom padu neto dobiti, koja je između aprila i septembra pala na 19,22 milijarde jena (116 miliona eura). Taj se pad uglavnom pripisuje padu prodaje i potrebi prilagodbe proizvodnje u uslovima pada potražnje, prema samoj kompaniji.

Tokom prve polovine japanske fiskalne godine, operativni profit pao je za alarmantnih 90,2%, dosegnuvši samo 32,908 milijardi jena (198 miliona eura). Prihodi od prodaje također su pogođeni, sa smanjenjem od 1,3% na 5,9 triliona jena (35,607 milijardi eura).

Grupacija je u prvoj polovini godine prodala 809.000 vozila, što je pad od 2,8%. Na glavnom tržištu, Sjevernoj Americi, prodaja je pala za 0,2%, dok je u Kini, drugom po veličini tržištu, pala za 12,5%. Ozbiljna kriza multinacionalke dio je dubokog pada u automobilskom sektoru, koji takođe trpe i evropski brendovi, potkopani rekordnom prodajom kineskih proizvođača.

Već u junu 2024. japanska marka bila je prisiljena zatvoriti svoju tvornicu u Changzhouu u kineskoj pokrajini Jiangsu, suočena sa oštrom cjenovnom konkurencijom električnih vozila lokalnih marki. Proizvođač nije uspio odgovoriti na usporavanje prodaje adekvatnom ponudom hibridnih automobila, kao ni njegovi konkurenti Toyota i Honda.

Nissan je također revidirao svoju prognozu proizvodnje za cijelu godinu na 3,2 miliona automobila s 3,45 miliona, u nadi da će ostvariti godišnji profit od najmanje 150 milijardi jena (pad od 70 posto). Cilj je pronaći nove resurse kako bi se vratili na pravi put i smanjili fiksne troškove za 300 milijardi jena (1,94 milijarde USD).

Makoto Uchida, koji je preuzeo dužnost 2019. u vrijeme duboke krize, predvodi hitne napore za revitalizaciju brenda nakon turbulentnog odlaska bivšeg predsjednika Carlosa Ghosna. Izvršni direktor otkrio je da dolaze značajne promjene u najvišem menadžmentu komoanije kao odgovor na nepovoljne finansijske rezultate objavljene u četvrtak.

Uchidina strategija usmjerena je na proširenje asortimana električnih vozila, uspostavljanje novih strateških saveza i postizanje ambicioznog cilja prodaje dodatnih milion automobila godišnje do 2027. Međutim, analitičari tvrde da nova ponuda nije privlačna i da bi se pretjerano oslanjanje na hibridne modele moglo pokazati štetnim, posebno u kontekstu u kojem je potražnja za električnim vozilima u padu.