Neke banane su za doručak. Neki su, očito, za milijardere. Prošle sedmice zloglasna banana oblijepljena ljepljivom trakom Maurizija Cattelana pod nazivom Comedian prodana je na aukciji za 6,24 miliona dolara. Banana! Prodano za više od većine luksuznih jahti! Naravno, to je potaklo svijet na raspravu o umjetnosti, apsurdu i mljackavom konceptu vrijednosti. No, dok ovo zlatno voće uživa u svojih 15 minuta slave, uzmimo trenutak da proslavimo još jednu bananu: evropsku Plavu bananu, najbolju bananu.

Plava banana, za neupućene, nije voće nego ekonomska metafora. To je dio Evrope u obliku polumjeseca koji povezuje London s Milanom, prolazeći kroz industrijske centre kao što su dolina Ruhr, Zürich i Bruxelles. Ako je Cattelanova banana vrhunac, Blue Banana je hranitelj Evrope - gdje ekonomije bruje, gradovi napreduju, a inovacije teku brže od espressa u Milanu.

Ali šta ako ove dvije banane imaju više zajedničkog nego što se čini? Odlijepimo slojeve.

Cattelanova banana ne bi postojala bez ljepljive trake. To je okosnica koja spaja umjetnost i plod u jednoj veličanstveno smiješnoj izjavi. Slično tome, Plava banana ne bi postojala bez svog vezivnog tkiva: prometnih mreža, trgovačkih ruta i finansijskih sistema koji povezuju njene gradove u užurbanu košnicu produktivnosti. Bez obzira radi li se o Eurostaru koji vozi od Londona do Bruxellesa ili rijeci Rajni koji prevozi robu diljem Njemačke, Blue Banana uspijeva ostati spojena.

Ali ovdje je zaokret - ljepljiva traka je jeftina. Infrastruktura? Ne toliko. Uspjeh Blue Banane ovisi o milijardama eura u održavanju, od projekata brze željeznice do ozelenjavanja urbanih prostora. Na neki način, obje banane drže zajedno nevidljiva ulaganja – jedna doslovna, druga figurativna.

Razgovarajmo o kvarljivosti. Cattelanova banana dolazi s uputama: zamijenite voće jer truhne, ali zadržite traku. Briljantno! Plava banana takođe ima svoje probleme s rokom trajanja. Demografski pad čini da su neki dijelovi prezreli, dok se regije izvan krivulje – južna i istočna Evropa – osjećaju kao da su ostavljene u kanti za nagodbe. Brexit je već odsjekao britanski dio ove ekonomske banane, a rastući nacionalizam prijeti rastrgati ljepljivu traku koja drži Evropu na okupu.

Čak su i klimatske promjene, veliki razbijač ljudskih ambicija, prijeteće. Poplave, suše i energetske krize mogle bi pogoditi Plavu bananu tamo gdje je bolje – njenu infrastrukturu i produktivnost. Bez prilagodbe, ova bi banana mogla posmeđiti prije vremena.

Cattelanova banana je apsurdna. To je bit. Ismijava našu opsjednutost vrijednošću i izaziva nas da se smijemo dok ispisujemo čekove sa sedam znamenki za voće. Plava banana se također poigrava s idejom vrijednosti, ali na kontinentalnoj razini. Je li to samo simbol najbogatijih evropskih gradova ili predstavlja nešto veće - međusobno povezanu viziju prosperiteta?

Kako bi zadržala smisao, Blue Banana mora biti kreativna. To ne može biti samo elitno igralište frankfurtskih finansijera i milanskih fashionista. Mora ulagati u inkluzivnost, povlačeći regije izvan svoje krivulje. Mora se zalagati za održivost jer, budimo iskreni, banana izgrađena na fosilnim gorivima tako je prošlo stoljeće.

Na kraju, obje banane nude lekciju: vrijednost nije statična; to je ono što mi od toga napravimo. Cattelanova banana podsjeća nas da se smijemo sami sebi, da preispitamo besmislenost modernih prioriteta. Blue Banana izaziva Evropu da ostane povezana, inovativna i prilagodljiva u sve fragmentiranijem svijetu.

Dakle, evo banana u svim njihovim oblicima: zalijepljene ili metaforičke, doručak ili umjetnost vrijedna milijarde dolara. Neka uvijek nađemo hrabrosti ponovno zamisliti njihovu vrijednost – a možda čak i sebe – u tom procesu.

Dodaj zdjelu s voćem, Evropo. Vrijeme je za piling. DAILY SABAH