Deset godina od smrti Stevea Jobsa, Apple se preobrazio u ekosistem uređaja i usluga, skuplji od svih drugih kompanija na svijetu, ali izgubio je "auru" inovativnosti svojstvenu njegovu mitskom utemeljitelju.

“Tim Cook nije Steve Jobs”, “Apple više nije inovator”, “Steve Jobs okreće se u grobu”, slični komentari bujaju na Twitteru, osobito u vrijeme kada Tim Cook, koji je preuzeo firmu u avgustu 2011., predstavlja nove proizvode.

Naizgled, očuvan je stil Stevea Jobsa koji je umro 5. oktobra 2011. godine. Svaki novi proizvod predstavlja se svečano, u ozračju napetog iščekivanja.

Svakog tog dana “D”, bez obzira radi li se o tehničkom poboljšanju, novoj seriji ‘iPhonea, koji su sve sofisticiraniji, novoj usluzi video streaminga ili samo o novoj boji kućišta, Tim Cook i njegovi suradnici nastupaju jednako pompezno i s jednakim entuzijazmom.

Ali bez Stevea Jobsa, “Apple je izgubio sposobnost lansiranja proizvoda koji donose revoluciju na tržištu”, tvrdi nezavisni analitičar Rob Enderle. “Oni su postali finansijska firma, dobro podmazan stroj koji zna kako sisati svoje vjerne potrošače”.

Firma koja je uspon počela u garaži Silicon Valleya 1976. godine, svojim je računarima, priborima i uređajima kao što je ‘iPod (2001.), a napose i’Phone  (2007. godine) promijenila svakodnevicu stotina miliona ljudi.

Vizionar Steve Jobs dvaput je temeljito uzdrmao informatiku: grafička sučelja nametnula su se 80-ih kao metoda komunikacije između strojeva i ljudi. A smartphone je internet smjestio u džep svakog pojedinca.

Od tada, Apple je predstavio samo pametni sat Apple Watch.

“Karakeristika Applea je oduvijek bila inovacija i to je važno (…) ali postoje i drugi kriteriji, kao sposobnost firma da samu sebe preobrazi”, smatra analitičarka Carolina Milanesi.

Grupa je bogatila svoju paletu dodajući brojne nove usluge minuciozno integrirane u uređaje: muzika, plaćanje, video, igrice, sport…

“Apple danas ima više žica na svom instrumentu što mu omogućuje da svira bolje i privuče nove korisnike i da ih zadrži”, kaže ta stručnjakinja iz  Creative Strategies.

Takvu strategiju zacijelo ne bi odbacio ni sam Steve Jobs koji je uvijek nastojao pojednostaviti i kontrolirati iskustvo potrošača od A do Z, kako piše u njegovoj biografiji Walter Isaacson.

Ni Apple niti bilo koja druga firma nisu donijele revoluciju u digitalnom svijetu u zadnjih deset godina. Ali kult jabuke još je živ te i danas pritišće Tima Cooka.

No brojni analitičari smatraju da kolos iz Kalifornije i danas donosi izume.

“Oni su i danas inovativni. To je zapisano u DNK te tvrtke i mislim da bi Steve Jobs bio ponosan”, smatra Dan Ives i za primjer navodi razvoj čipa M1 koji zamjenjuje Intelov procesor u nekih novim uređajima.

“‘iPhone će i dalje biti i srce i pluća rasta Applea tijekom godina. (…) Vidjet ćemo i naočale Apple za virtuelnu stvarnost te Appleov automobil 2024”, tvrdi Ives.

U svakom slučaju, metode Tima Cooka oduševljavaju Wall Street: prije deset godina Apple je vrijedio oko 350 milijardi dolara, a 1. listopada 2021. vrijednost je dosegnula 2.358 milijardi.

“U roku od 6 do 9 mjeseci dosegnut će 3.000 milijardi” dolara, predviđa Dan Ives.

Čini se da nestašice mikročipova u svijetu nisu pretjerano uticale na kapacitet firme da odgovori zahtjevima tržišta. Appleova kompromisna politika prema privatnom životu u Kini ljuti jedino kritičare.

Nadalje, grupa Apple je do danas relativno pošteđena tužbi u području autorskih i srodnih prava, za razliku od Googlea i Facebooka koji su kažnjeni golemim svotama.

Američka sutkinja nedavno je odbacila tužbe za monopol  koje je podnio izdavač video igara Epic Games pošto je Apple uklonio Fortnite s App Storea.

U tom području kao i u borbi protiv pedopornografije, Tim Cook provodi politiku minimalnih ustupaka, u stilu koji snažno odudara od Jobsova, poznatog po burnim reakcijama.

“U zadnjih deset godina stil Stevea Jobsa nije preživio”, kaže Carolina Milanesi koaj podsjeća na težak karakter pokojnog Jobsa. “Mislim da je Tim Cook bolji direktor firme za današnje društvo”.