Ove godine navršilo se 140 godina od rođenja jednog od trojice mostarskih muftija iz porodice Džabića: hafiza Omer-efendije. Omer Besim Džabić rođen je u Mostaru 1882. godine. Mektepsko obrazovanje u Karađoz-begovom mektebu i Roznamedži Ibrahim ef. medresi stekao je pred poznatom mostarskom ulemom: Muhamed ef. Rebac, njegov amidža Ali Fehmi ef., muderisima: hadži Muhamed ef. Kurt i Hamza-Sulejman ef. Puzić. Kurt je bio kura-hafiz koji je školovanje dovršio u Istanbulu, dok se Puzić obrazovao u Mostaru.  U biografijama obaju Džabićevih muderisa, iz nekih razloga, navedeno je da su se školovali nakon zuluma Omer-paše Latasa.

PORODICA I OBRAZOVANJE

Džabićevu ranu mladost obilježit će pokret za Vakufsko-mearifsku autonomiju muslimana u Bosni i Hercegovini, o čemu se u njegovoj porodici mnogo govorilo, što će ga trajno odrediti kao borca za vjerska, nacionalna i politička prava Bošnjaka. Njegov radni angažman, sve do smrti 1965, obilježit će nasrtaji na privatnu imovinu Bošnjaka i na vakufsku imovinu. U bosanskohercegovačkoj štampi u doba Kraljevine Jugoslavije objavljeno je mnogo  dragocjenih činjenica, koje ne samo da govore o Džabiću već i dosljedno osvjetljavaju tu epohu mraka u našoj historiografiji o Mostaru u vrijeme Kraljevine Jugoslavije, koja je jednostavno sklonjena iz javnog i naučnog diskursa i obrazovnih sistema. Zato danas kad na pretraživačima Wikipedije ukucate ime Omera Džabića, naći ćete njegovu biografiju samo na češkom jeziku. Sve što znamo o njegovoj užoj porodici jeste da je imao suprugu, sina i kćerku. U cvijetu mladosti, u 26. godini, umro mu je sin Ahmed, kada je Džabiću bilo 57 godina. Sin mu Ahmed bio je gluhonijem. Muftija Džabić je uložio ogroman trud i velika materijalna sredstva da ga izliječi, šaljući ga u razne sanatorije i podvrgavajući ga najskupljim operacijama.

O stepenu stečenog znanja Omera ef. Džabića, iako je formalno završio samo Roznamedžijinu medresu,  jasan zaključak možemo izvesti iz vijesti da se prilikom posjete Mostaru šejha Emira Arslana 1932. godine obratio na arapskom jeziku, dok se tadašnji gradonačelnik, a kasniji reisul-ulema Ibrahim ef. Fejić obratio na bosanskom jeziku. Na brojnim rukopisima Karađoz-begove biblioteke Džabić je pravio zabilješke na arapskom jeziku, što znači da ih je samostalno čitao i studiozno analizirao, a radilo se o iznimno vrijednim djelima klasičnih islamskih autoriteta. Za njega se u izvorima kaže da je bio kavi-hafiz. Prema nekim mišljenjima, kavi-hafizima nazivani su oni koji su klanjali teraviju hatmom. Nije isključeno da je Džabić ovaj epitet ponio i zbog učenja mukabele. U svakom slučaju, da bi ga tako nazvali, on je pred  većom skupinom vjernika i alima Kur'an učio napamet. U našoj periodici nailazimo tekstove koji ga oslovljavaju hafizom još 1908, dok će Ahmed Mehmedović u dokumentima pronaći  da mu je idžazetnamu izdao Muhamed-efendija Kurt 1913. godine.

SLUŽBA

Od 1905. do 1920. godine Omer ef. Džabić bio je imam i hatib Karađoz-begove džamije. Već 1906. Džabić je u svojstvu imama ove džamije u njenoj avliji na velikom skupu proučio dovu  za zdravlje, sreću i napredak sultana Gazi Abdul Hamida. Džamija je bila dupkom puna vjernih muslimana. Džabić je 1910. godine bio potpisnik protestne note za kandidaturu za izbor reisul-uleme Hilmije ef.  Hatibovića, šerijatskog suca iz  Sarajeva, o čemu je razmišljala Izborna kurija  Ulema-medžlisa. U  protestu  su  izložili  da    Hatibović nema  kvalifikacija  za  reisul-ulemu  jer  nema  višeg  obrazovanja  u  vjerskim  znano­stima,  pošto, osim  kadijske  škole  u  mektebi-nuvabu  u Sarajevu, nikakve  više  škole  nije svršio  niti  je  izvan Bosne  i  Hercegovine  više  obrazovanje  uživao.  Dalje su  naveli  da  ne  vlada  u  dovoljnoj  mjeri  arapskim jezikom  da  bi  se  mogao  svestrano  vjerskim  znano­stima  baviti,  niti  se  naučnim  radom  u  islamskome svijetu  istaći.  Istakli su da nije  marljivo  vršio  vjerske  obrede,  što  je  jedan  od najvažnijih uvjeta i potrebnih dokaza njegove pobožnosti.

Džabićevu dosljednost, učenost i kompetentnost donosi tuzlanski Hikmet, koji ga je povodom imenovanja na mjesto muftije okarakterisao kao osobu koja je obdarena potrebnim vrlinama. “To  je  zvanje  po  svojoj  tituli  golemo,  a  po dužnosti  teško  i  odgovorno.  Ono  je  po  svojoj  suštini  samostalno.  Direktiva,  smjer,  pravac i putokaz  su mu samo  islamski šeriatski  propisi,  koje  treba slijediti, a  nipošto  natezati  i  navlačiti.  Što  se  nateže  i  navlači,  ono  puca  i  postaje  samo  jedna gola  krparija,  koja  ne  vrijedi  ni  prebijenog  boba.  Djela  su ogledalo  čovjeka.  Ona  mu  određuju  u  glavnom  i  kvalifikaciju. Mudahana  (lackanje)  ne  dolikuje  nikom,  a  najmanje  jednom islamskom  muftiji.  I dosad  su  Džabići  obnašali  te  časti i držali se  na  visini,  koju  iziskuje  taj  položaj.  Nepomično su  stajali uz islamske  propise  i  nijesu  dopuštali,  da  ih  se  razvodnjava  laičkim  nazorima.”

Na zasjedanju  predsjedništva Vakufsko-mearifskog sabora  Bosne i Hercegovine 1930. godine Omer ef. Džabić izabran je za zamjenika Upravnog odbora. S njim je pored ostalih u tom tijelu bio i Mujaga Merhemić. Omer ef. Džabić se spominjao i kao ozbiljan kandidat za naiba reisul-uleme poslije umirovljenja reisa Maglajlića. Muftija Džabić je kao član Vakufsko-mearifskog vijeća 1933. godine bio jedan od najizrazitijih zagovornika za smjenu direktora vakufa Šerifa Arnautovića. Povod za smjenu bila je Šerifova izjava na neslužbenom sastanku da je Sveti Sava sličan Muhamedu, a. s., na što je burno reagirala muslimanska javnost. Navodno je Arnautović zagovarao i seljenje u Aziju. Arnautović je negirao te tvrdnje, no na kraju je podnio ostavku i penzionisan je. Uoči početka Drugog svjetskog rata Islamska zajednica je 30. maja 1940. namjeravala u svojoj strukturi, s obzirom na to da su muftijstva ukinuta, organizirati nivo glavnih imamata. Na toj poziciji Mostarci su jedino vidjeli muftiju u penziji Omera ef. Džabića.  Na poziciji mostarskog muftije bio je od 1929. do 1936. godine. Rješenje o penzionisanju Omera ef. Džabića uslijedilo je nakon donošenja nove uredbe o Islamskoj zajednici u Kraljevini Jugoslaviji. Svi članovi Ulema-medžlisa stavljeni su na raspoloženje ministru pravde. Muftija mostarski hfz. Omer ef. Džabić primio je rješenje o penzionisanju a da mu nije bilo poznato kako će se dalje tretirati i kakav je njegov dalji status.

AKTIVNOSTI U ODBORIMA ZEMLJOPOSJEDNIČKOG UDRUŽENJA

U prvim godinama Kraljevine Jugoslavije muslimanski zemljoposjednici su se suočili s problemom agrarnih reformi. Muftija Džabić je učestvovao i u pokušaju da se preduprijede strašne posljedice i na nivou Bosne i Hercegovine u tom smislu imao je važnu ulogu. Džabić je izabran u uži odbor Zemljoposjedničkog udruženja. Bio je i u radnoj grupu koja je radila na pisanju memoranduma  i rezolucije, što je kasnije dostavljeno u Beograd.

Džabić je i svojim diskusijama i autoritetom dao značajnog obola i na izvanrednoj  glavnoj  skupštini novoosnovanog Udruženja  zemljoposjednika  za  Bosnu i Hercegovinu 13. marta 1920. godine.  Na toj skupštini je konstatovano da je do sada u Beograd išlo toliko deputacija, predalo se toliko peticija, predstavki i memoranduma,  ali  ni   jedno  od  svega  toga  nije  dobilo  nikakvo rješenje. Istaknuto je tom prilikom da su najnovijim  dvjema uredbama, o  otimanju i  zadnjeg  komada  slobodnog  posjeda i o zabrani  uživanja  slobodnih  šuma, vlasti oduzele bh. zemljoposjednicima i zadnju  nadu  u  svoj  ma  i  najkukavniji opstanak, za to se  sazvala  ova  skupština  da  zaključi  kakve  korake  da poduzmu  u  odbrani  svojih  prava. Nakon živahne debate, u kojoj je  sudjelovalo  više  članova, a naročito  Akif ef.  Biserović  iz  Sarajeva,  Miralem-beg Begović iz Dervente, Husaga Ćišić iz Mostara i Mehmed ef. Đukić, Husein ef. Mašić, S. A. Filipović  iz  Sarajeva, zaključuje se da se izradi jedan  memorandum  s  glavnim  minimalnim  i  da  se taj novi memorandum odnese novoj Vladi u Beogradu, od 10 lica sastavljena od predstavnika svih okružja. Na toj sjednici u centralni odbor Udruženja, umjesto preminulog  Mehmeda  ef.  Šarića iz  Stoca,  izabran je Husaga Ćišić. Husagin rad o agrarnoj reformi, poznat našoj historiografiji, plod je rada u ovom udruženju i saradnje s hafizom Omerom ef. Džabićem.

Omer ef. Džabić je bio jedna od onih ličnosti bez koje se rasprave o agrarnoj reformi i oduzimanju vlasništva od zemljoposjednika nisu dešavale, posebno u Mostaru prilikom posjete vladinih predstavnika. Njegovo je ime korišteno i u propagandne svrhe kako bi što više zaokupilo pažnju domaće javnosti. Džabić je uz najbliže saradnike osmišljavao strategiju borbe protiv agrarne reforme, pisao službene akte i bio jedan od članova delegacija Bošnjaka koje su po ovom pitanju išle u Beograd.

On se ovom problematikom bavio krajnje posvećeno i u kontinuitetu, bez obzira na kojoj se funkciji nalazio, i kao imam, kao muftija penzioner, a sporovi o oduzetoj zemlji Omera ef. Džabića otegli su se i nakon Drugog svjetskog rata. Na adresu Vakufskog povjerenstva u Mostaru 12. 10. 1956. godine stigao je dopis Sekretarijata za opštu upravu Narodnog odbora opštine Mostar u postupku agrarnog zahtjeva Osmana (Salih) Kuke iz Mostara radi dodjele nekretnine u površni oko 2.000 m², a koja je u vlasništvu hafiza Omera Džabića.

Uz hafiza Smaila Serdarevića i Husagu Ćišića, muftija Džabić je bio glavni oponent socijalističkima vlastima koje su bjesomučno nasrtale na vakufsku imovinu. Ćišić i Džabić su bili članovi komisije koja je uradila ekspertizu da 1952. godine deset mostarskih džamija bude proglašeno nacionalnim spomenicima i tako su  ih zaštitili od rušenja i devastacije. 

POLITIČKI ANGAŽMAN

Omer ef. Džabić prije stupanja na dužnost muftije bio je član tri političke organizacije. Sudeći po izvještajima, najprije je pristupio JMO-u, potom JRZ i JMNO. Na skupštini ove stranke održanoj  28.  februara 1919. godine jednoglasno je za člana centralnog odbora Jugoslavenske muslimanske organizacije (JMO) izabran Mujaga  Komadina, a Džabić za potpredsjednika gradskog odbora. Već 1922. godine glasilo JMO-a Pravda Džabića otvoreno napada pred vakufske izbore, pa se može zaključiti da je on već tada napustio tu stranku. Na gradskim izborima 1926. godine bio je nosilac gradske liste Radikalne stranke, koja je imala multietnički karakter. Toj političkoj opciji pripadao je  Ibrahim ef. Fejić. Njihovi oponenti iz JMO-a su ih pokušali izvrgnuti svakoj vrsti javne osude pokušavajući optužiti Fejića za zloupotrebu položaja muderisa, koju je nekada obavljao u Karađoz-begovoj medresi. Njihov predizborni skup u Konjicu 24. februara 1923. je navodno propao. Tom prilikom je navodno Džabić trebao održati hutbu u Repovačkoj džamiji, što mu konjička ulema nije dozvolila. Džabić je na tim izborima posjetio i Nevesinje. S predizbornog skupa u Mostaru poslana je neka vrsta rezolucije koju je potpisao i Džabić. U tekstu se spominje i Sakib Korkut kao novopečeni radikal s radikalsko-jugoslavenskom ideologijom. Izbori su održani 18. marta 1923. godine, a Džabićeva stranka je imala loš rezultat.

Štampa nije obrazložila razloge zbog kojih je početkom 1928. godine napustio Radikalnu stranku (JRZ op. a.) Uz tu vijest najavili su kako je gotovo sigurno jer se radi o uglednom muslimanu da će sa sobom povući  većinu muslimana radikala. Već 18. novembra izabran je u uži izbor Jugoslavenske muslimanske narodne organizacije (JMNO). Odredbom velikog župana mostarske oblasti dr. Avde Hasanbegovića 18. januara 1929. godine hafiz Omer ef. Džabić je imenovan za gradskog vijećnika. Nakon što se vratio iz Beograda, Hasanbegović je razriješio dužnosti dotadašnju općinsku upravu izabranu na izborima 28. oktobra 1928, a svojim je rješenjem postavio novo općinsko vijeće: načelnik Ibrahim ef. Fejić, trgovac u Mostaru; I. podnačelnik g. Ljubomir Krulj, trgovac; II. podnačelnik dr. Vlatko Tambić, advokat. Vijećnici su: Salihaga Popovac, Bećir Bijedić, Ahmed Bakamović, hafiz Omer ef. Džabić, Ibraga Ćelebić, Sulejman Krpo, dr. Omer Hadrović, M. Hadžiomerović, Lazo Peško, Čedo Milić, Milisav Milušić, Jovo Vujnović, Sava Semiz; Nikola Smoljan, Petar Musa, Ivan Zelenika, dr. Božo Nikolić i David Koen. Novo općinsko vijeće već je sutra položilo zakletvu i primilo dužnost, pa je općina nastavila s normalnim radom. Ovo gradsko vijeće je u tom mandatu uradilo najveći poduhvat u obnovi i uređenju porušene infrastrukture u Mostaru u prvoj polovini 20. stoljeća.

Neki politički krugovi preko novina su pokušali atakovati na autoritet muftije Džabića i 1936. godine prilikom najave prenošenja posmrtnih ostataka Osmana Đikića iz Carinskog harema u harem Karađoz-begove džamije. Najavljeno je da će na Kurban-bajram u  petak  6. marta  1936. godine u ceremoniji učestvovati i muftija Džabić i da će proučiti dovu za Osmanovu dušu. Međutim, već sutra uslijedio je demanti te vijesti. “Kako  sam o  učestvovanju  g. Džabića kri­voinformisan  (ovu  sam  informaciju  dobio od  jednog  člana  proslavnog  odbora)  to  ovi­jem  ispravljam  da  gosp.  Džabić  o  kakvom učešću  i  programu   oko   prenosa  kostiju rahm.  Osmana  nema  ni  pojma. Proslava  rahm.  Osmana  je  100  posto nacionalno-politička proslava  i vjerski obre­di  ne  mogu  se  vezati  za  nju.  Plemeniti  i zaslužni  Osman  Đikić  kao  brat  musliman ima pravo na rahmet i  na svaku dovu  svoje braće  po  islamu,  ali  se  vjerski  obredi  ne mogu  unositi  u  nacionalno-političke  obrede i  proslave.  Naravno  zbog  toga  i  muftija  g. Džabić  nije  uzeo  učešća u  vjerskom obredu.”

OPĆI JAVNI ANGAŽMAN

U novinskim tekstovima pronalazimo podatke da je muftija Džabić u tom svojstvu bio i član gradskih delegacija u Beogradu kada je trebalo štititi interese grada i regije. Tako je bilo i u slučaju urgencije da se uspostavi okružni inspektorat. Novine bilježe da je muftija Džabić dao značajan doprinos i u podizanju glasa nad svakom vrstom nepravde i diskriminacije nad muslimanskim čovjekom. Svojim autoritetom podržao je veliku protestnu skupštinu muslimana Mostara protiv rada direktora Tvornice duhana M. Stojanovića, koji je bez ikakvih razloga otpuštao muslimanske radnike i u čitavom poslu bio potpuno samovoljan. Ova protestna skupština održana je u nedjelju 29. marta 1936. u prostorijama Karađoz-begovog mekteba, a bili su joj prisutni predstavnici društva “Narodna uzdanica”, “Gajret”, Džematskog medžlisa i vakufskog povjerenstva,  društava “Ihvan”,  “Rahmet”, “Merhum”, “Mirkata”, te oko 1.500 muslimana grada. Skupštinom je predsjedavao gradonačelnik Huso Ćišić.  

Na 35. godišnjici Itihada  (29. februar 1940) Džabić je izabran za člana  počasnog predsjedništva. Nalazimo ga na spisku osoba koje su dobrovoljnim prilozima pomagale socijalni fond “Rahmet”. Bio je 17. novembar 1940. kada je izabran i u Akcioni odbor za posudbenu đačku knjižicu školskih udžbenika “Narodne uzdanice”.  Humanitarnu svijest Omer ef. Džabić je njegovao još od rane mladosti. Nalazimo ga kao donatora zabave  priređene  po  diletantima  “Muslimanske  čita­onice  i  dobrotvornoga  društva” u Mostaru  na  31. ok­tobar  1905.  u  korist  “Gajreta”. Tada nije potpisan titulom hafiza, a slovio je kao jedan od uglednika u Mostaru jer ga nalazimo 1906. godine  na spisku osoba koje su izrazile čestitke u povodu  svečanog  otvorenja  Seli­mije džamije u Doboju.  Omera ef. Džabića nalazimo i na spiskovima utemeljitelja “Gajreta”.  Biran je 26. 1. 1919. godine i u odbor  Oblasnog  odbora  za  zaštitu  dje­ce  u  Bosni  i  Hercegovini, u kojem su bili pripadnici svih svjetonazora. Džabić je izabran 1927. godine u novoosnovano udruženje pčelara u Mostaru, u kojem su u rukovodećim strukturama bili građani svih nacionalnosti i vjeroispovijesti. Džabić je tokom muftijske službe na nesebičan način doprinosio afirmaciji islamskih propisa, običaja i kulture življenja. Na Itihadovoj svečanosti sunećenja djece 1933. održao je poticajan vaz, proučio dovu i družio se s djecom i njihovim roditeljima. Bilo je najavljeno da će tog dana biti osunećeno 50 djece, a ukupan broj bio je 71. Značajne donacije u kategoriji utemeljivača muftija Džabić je slao i izvan Mostara. 1935. godine tako je oslovljen kada su Mostarci, a među prvima i Džabić, poslali novčana sredstva za izgradnju internata “Narodne uzdanice” za učenike u Sarajevu. Džabić je bio i dobar poznavalac historije Mostara i Bosne i Hercegovine. U jednom tekstu Salihu Ljubinčiću potvrdio je neke, a demantirao krive navode iz objavljenih putopisa Ludvika Kube.