Dok igraju UNO, svi su prijatelji. Ali prijateljstvo nestaje kada jedan od igrača poviče UNO! Svi se igrači počinju oslobađati karata, bacaju iz ruku adute koji suparnika tjeraju da vuče dvije ili četiri karte, da preskoči krug, da ga blokiraju... UNO nije samo igra, ona je bestseler, sa milionima prodatih kompleta u cijelom svijetu.
Rođen je zahvaljujući ideji porodice Merla Robbinsa, američkog brijača mađarskog porijekla. Ove 2021. godine navršava se 50 godina otkako je Robbins prvi put povikao "UNO!". Od tada je UNO postala jedna od najpopularnijih svjetskih igara. Prema Mattelu, koji je vlasnik od 1992. godine, trenutno se prodaje 17 primjeraka svakog minuta.
Prije 50 godina, međutim, nije bilo lahko. Nastala je za kuhinjskim stolom porodice Robbins u Readingu, američka država Ohio, nakon nekoliko porodičnih svađa zbog igranja Lude osmice, igre koja je slična UNO-u.
Luda osmica, poput mnogih tradicionalnih igara sa kartama, ima različite varijante, svaka kuća ima svoja pravila i, kako bi riješili sporove oko toga ko je pobjednik, Merle Robbins je počeo davati kartama nove funkcije.
Pokazalo se da je Robbinsova verzija Lude osmice bila potpuno nova igra koja je oduševljavala ljude gdje god da su je zaigrali. Prema izjavi samog Merlea Robbinsa, koji je umro 1984. godine, objavljenoj u novinama The Cincinnati Enquirer 1980. godine, njegova je porodica počela shvaćati potencijal igre nakon što su pozvali jedan par da igraju bridž.
Kada su im stigli prijatelji, Merle i Mary Robbins, zaigrali su ONE.
"Igrali smo do dva ujutro", prisjetio se Robbins. "Rekli su nam da to moramo plasirati na tržište i počeli smo razmišljati o tome." Izrada društvene igre nije jeftina, a za UNO nije mogao pronaći investitore.
"Pokušavajući pronaći sredstva, Robbinsi su uvijek čuli istu priču - da je to bila samo još jedna igra od desetina igara sa kartama koje su se pojavljivale svake sedmice“, piše The Cincinnati Enquirer. Napokon je jedan od njihovih partnera sa porodicom Robbins udružio sredstva i platio štampanje 10.000 kompleta.
Dizajn slova napravio je ilustrator Bob Grove, autor logotipa gradske košarkaške ekipe Cincinnati Royals, tima koji je danas Sacramento Kings.
Da bi smanjili troškove, Robbins se dovijao kako je znao i umio ali ipak je 10 000 brošura sa pravilima, 10 000 kutija i 1 080 000 karata (108 po kompletu) stiglo ju dom Robbinsovih, koji su ih lično spakovali. Godine 1971. godine počeli su prodavati igru u brijačnici Merlea Robbinsa za tri dolara.
Robbins je za Cincinnati Enquirer ispričao da je prvu UNO igru prodao svom prijatelju Andrewu Smithu, vlasniku pogrebnog poduzeća i partneru u kartaškim igrama porodice Robbins. Također je on bio glavni prodavač te igre. "Svake sedmice Andy bi me nazvao tražeći desetke kompleta igara ili više", objašnjava Robbins. "Kad bi išao na kongrese ili sajmove, tražio bi od mene mnoštvo kompleta."
Igra je počela postajati popularna usmenom predajom i postala je poznata izvan Readinga zahvaljujući pogrebnim turnejama Andrewa Smitha. Godinu dana nakon puštanja na tržište, 1972. godine, vlasnik drugog pogrebnog poduzeća odlučio je kupiti igru od Robbinsa. Robert Tezak kupio je prava za 50.000 američkih dolara i 10 centi autorskih honorara za svaki prodani UNO.
Izrada igre koštala je porodicu Robbins 8.000 američkih dolara. Istog dana kada je prodao prava, Merle Robbins je također prodao svoju brijačnicu i otišao u penziju. Imao je 60 godina.
Tezak je u intervjuu za novinsku agenciju UPI 1992. godine ispričao da, kada je kupio UNO, nije imao pojma kako se prodaju društvene igre. "Nismo znali apsolutno ništa o poslu, započeli smo s vrlo zanimljivim, ali vrlo teškim postupkom pokušaja i pogrešaka... I imali smo veliku sreću", priznaje.
Osnovao je firmu Games Inc. za distribuciju igre, a do 1980. godine već je bila prodana u više od 15 miliona primjeraka u Sjedinjenim Državama, "nadmašujući Monopoly i Scrabble“, objašnjava The Cincinnati Enquirer.
UNO je postao sponzor nekih trkača na popularnim američkim NASCAR utrkama. Proizvođač igračaka Mattel 1992. godine kupio je Games Inc., a sa sobom i sve njihove igre ONE.
Godine 1996. UNO je već štampan na 18 jezika, prodan u više od 30 zemalja i prodan u više od 120 miliona primjeraka. Uz to, Mattel je počeo izdavati različite verzije: izdanje Deluxe, UNO Hearts (koja je UNO miješala s kartaškom igrom srca), elektronsku verziju...
Također prošle godine prvi UNO na Brajevom pismu se pojavio u prodaji. Ove će godine Mattel objaviti specijalno izdanje povodom 50. godišnjice, s redizajnom karata s crnom pozadinom i novim pravilom.