Ističući trend nazvan “greedflation”, u bosanskom jeziku ovu englesku kovanicu možemo poistovijetiti sa izrazom “gladne oči”, istraživanje pokazuje da su supermarketi, proizvođači hrane i špediteri među stotinama velikih kompanija koje su poboljšale svoj profit i zaštitile dividende dioničarima, podstičući time dodatni rast cijenama, dok je kriza troškova života značila da će se radnici suočiti sa najvećim padom životnog standarda u jednom vjeku.

Analiza 350 najvećih kompanija izlistanih na Londonskoj berzi, koju je izvršio tim istraživača iz Unite, najvećeg sindikata privatnog sektora u Velikoj Britaniji, pokazala je da su prosječne profitne marže – prihod kompanije iznad troškova prodaje – porasle sa 5,7% u prvoj polovini 2019. godine, na 10,7% u prvoj polovini 2022. godine.

“To znači da je prosječna profitna marža firmi na FTSE 350 skočila za 89 posto u prvoj polovini 2022. u odnosu na prvu polovinu 2019. godine”, navodi se u izvještaju.

U Ujedinjenom Kraljevstvu, Tesco, Sainsbury's i Asda ostvarili su zajedničku dobit od 3,2 milijarde funti u 2021. godini, što je skoro duplo više nego prije pandemije, pokazuje izvještaj Unite.
Globalni proizvođači hrane kao što su Unilever i Nestlé također su povećali profit i profitne marže u posljednjih 18 mjeseci.

Više profitne marže rezultat su "prećutnog dogovaranja" velikih kompanija, što je dovelo do povećanja cijena stotina roba i usluga koje su već bile pod pritiskom nakon ruske invazije na Ukrajinu, navodi se u izvještaju.

Unite je saopštio da je takođe pregledao račune međunarodnih kompanija koje prodaju usluge i materijale koji direktno utiču na brojke inflacije u Velikoj Britaniji.

“Četiri globalne gigantske agrobiznis korporacije koje dominiraju ključnim usjevima kao što su žitarice – ADM, Bunge, Cargill i Louis Dreyfus – ostvarile su 2021. godine profit za 255% veći nego prije pandemije (10,4 milijarde dolara zajedno).

„Profiterska kriza nije samo nekoliko truhlih jabuka, ona je sistemska u našoj razorenoj ekonomiji. Čitave industrije odlučuju iskoristiti krizu, što rezultira rastućim cijenama robe koja nam je svima potrebna”, navode u ovome sindikatu.

Lanci supermarketa uključeni u izvještaj negirali su da su djelimično krivi za rast cijena.

Zvaničnici Evropske centralne banke nedavno su se sastali kako bi razgovarali o uticaju povećanja cijena od strane korporacija na inflaciju, ali još uvijek nisu otkrili svoje zaključke.

Zvaničnica Banke Engleske Catherine Mann nedavno je rekla da je "zabrinuta u kojoj mjeri postoji snažna moć određivanja cijena među firmama i prihvatanje tog rasta cijena od strane mnogih potrošača".

Paul Donovan, glavni ekonomista u UBS-u za upravljanje bogatstvom, jedan je od rijetkih ekonomista koji su skrenuli pažnju na povećanje korporativnih profita kao uzrok rasta cijena.

Rekao je: „Vjerujem da je veći dio trenutne inflacije vođen povećanjem profita. Obično bi se očekivalo da oko 15% inflacije dolazi od ekspanzije marže, ali danas je taj broj vjerovatno oko 50%.

Izvor: The Guardian