Direktor Ryanaira Michael O’Leary upozorio je da bi najveća evropska niskobudžetna aviokompanija mogla odgoditi isporuke aviona koje treba primiti od američkog Boeinga.
Ova izjava mogla bi nagovijestiti otvaranje fronta između proizvođača i avioprijevoznika oko pitanja ko će na kraju platiti ceh trgovinskog rata - odnosno ko će snositi trošak carina koje je najavio američki predsjednik Donald Trump, a na koje bi i Evropska unija mogla odgovoriti uvođenjem vlastitih carina na američke proizvode.
U ovom trenutku, uvoz u SAD iz zemalja koje nisu Kina podliježe carini od 10 posto, dok sektor dodatno pogađaju i odvojene carine od 25 posto na čelik i aluminij - ključne materijale za proizvodnju aviona.
Trump je privremeno pauzirao provedbu tih mjera, a isto je učinila i Evropska unija, odgodivši uvođenje protivmjera na dio američke robe.
- Ako se uvedu carine na te avione, vrlo je vjerojatno da ćemo odgoditi narudžbu - rekao je O’Leary za Financial Times.
Ryanair bi trebao primiti još 25 aviona od Boeinga počevši od augusta, ali ih, prema O’Learyju, ne treba prije marta ili aprila 2026.
Njegovi komentari sugerišu da Trumpove carine već pogađaju avionsku industriju, dovodeći u pitanje milijarde dolara vrijedne isporuke. Takva neizvjesnost neuobičajna je za sektor koji je, osim 18-mjesečnog period carina u okviru spora o subvencijama Boeingu i Airbusu, uglavnom poslovao bez trgovinskih barijera još od 1979.
Ed Bastian, glavni izvršni direktor Delta Air Linesa, izjavio je prošle sedmice da će njegova aviokompanija radije odgoditi narudžbe od Airbusa nego platiti carine.
Prema podacima konsultantske tvrtke Cirium, Delta bi ove godine trebala primiti deset aviona iz Airbusovih evropskih fabrika.
- Nećemo plaćati carine... Ako se na cijenu aviona doda dodatni trošak, računica više ne funkcioniše. To smo jasno dali do znanja Airbusu - rekao je Bastian.
O’Leary je istaknuo kako će se voditi velika rasprava o tome ko bi trebao snositi trošak carina: "Aviokompanije će reći da to mora platiti proizvođač. Siguran sam da će proizvođač insistirati da to plati aviokompanija".
- Carine mora platiti onaj ko je uvoznik - dodao je jedan viši direktor u avionskoj industriji, koji je želio ostati anoniman.

Napetosti između SAD-a i Kine izazvale su zabrinutost i kod kineskih avioprijevoznika. Avionska firma Juneyao Airlines iz Šangaja odgodila je isporuku Boeinga 787 upravo zbog neizvjesnosti, potvrdila je osoba upoznata sa situacijom.
Opskrbni lanac industrije proteže se širom svijeta - Airbus i Boeing uvoze dijelove iz brojnih regija, dok avioprijevoznici i leasing kuće kupuju rezervne dijelove s obje strane Atlantika.
Više direktora u industriji navelo je da se već bore s golemim povećanjem papirologije i administrativnih zahtjeva potrebnih za usklađivanje s carinskim propisima, posebno onima koji se odnose na čelik i aluminij.
Firme moraju dostavljati podatke o težini pojedinih komponenti, kao i o porijeklu metala, rekao je jedan viši menadžer.
Rob Morris, voditelj konsultantskih usluga u Ciriumu, istaknuo je kako je carina od 10 posto značajan faktor u prodaji aviona. Dodao je da bi Delta mogla imati dodatne troškove blizu 150 miliona dolara.
Jedan izvršni direktor iz avionske industrije rekao je za Financial Times da i dalje postoji "mnogo nepoznanica" o tome kako će se carine obračunavati i na koga će se prenijeti.
- Sigurno će biti potrebno neko vrijeme da se razjasni na koga se ti troškovi prebacuju. Na kraju dana, platit će ih putnici. Avionske karte će sigurno poskupiti - poručio je za Financial Times jedan neimenovani izvršni direktor iz avionske industrije.
Dakle, ako se trgovinski sukob između SAD-a i drugih zemalja produbi, a carine ostanu na snazi, očekuje se postupno poskupljenje avionskih karata, posebno na međunarodnim linijama i u premium klasama.
Konačan udar na cijene ovisit će o trajanju i razmjerama mjera, ali i o tome koliko troškova avioprijevoznici mogu sami preuzeti bez da ih prenesu na putnike.