Njemačka industrijska kriza se pogoršava, a vlada, bez konkretnog odgovora, je podijeljena i šalje proturječne poruke. Dan nakon što je postalo poznato da Volkswagen, simbol ekonomske moći ove zemlje, razmišlja o zatvaranju čak tri tvornice u Njemačkoj, kancelar Olaf Scholz i njegov ministar finansija, Christian Lindner, sastali su se u utorak s poslovnim čelnicima kako bi pronašli način izlaska iz krize. Ali to su činili odvojeno i bez međusobne koordinacije.

Paralelni sastanci na vrhu u Berlinu – jedan koji je poslijepodne sazvao socijaldemokrata Scholz, drugi nekoliko sati ranije liberal Lindner – odražavaju sliku mrtve tačke u Berlinu. Čelnici trostranačke koalicije svoje su sastanke organizirali sami. Štaviše, izostavljen je ministar koji je vjerojatno imao najviše za reći, zeleni ekonomist Robert Habeck.

Dijagnoze tripartitne vlade o stanju privrede - recesija, rizik od zaostajanja industrije u globalnoj konkurenciji, pad poreznih prihoda - suprotstavljene su, kao i recepti. Socijaldemokrate i ekolozi objašnjavaju situaciju globalnim kontekstom - rat u Ukrajini i energetska kriza, protekcionizam velikih tržišta, konkurentnija Kina - i zalažu se za više ulaganja, čak i ako to znači povećanje duga. Liberali tvrde da su problemi uglavnom lokalnog porijekla i zahtijevaju smanjenje poreza i rezove te deregulaciju: fleksibilniju ekonomiju koja potiče privatni sektor na ulaganja.

"Situacija u Volkswagenu je vrlo ozbiljna", kaže Ferdinand Dudenhöffer, direktor automobilskog think tanka Center for Automotive Research (CAR), za El Pais. Ali takav je i Berlin, kaže stručnjak: “Pogledajte vladu, uništavaju jedni druge...”

Budući da je rasprava o budžetu u Bundestagu pred vratima, umnožavanje sastanaka i prijedloga može se posmatrati kao način na koji svaki član koalicije zauzima stav. Ali projicira sliku haosa. A sve su jača nagađanja o raspadu koalicije što bi dovelo do prijevremenih izbora i razmrsilo klupko vodećeg evropske ekonomije. Mandat im službeno završava u septembru 2025.

“Njemačka je snažna zemlja koja se suočava s velikim izazovima”, rekao je Scholz nakon sastanka s industrijalcima i sindikalistima. "Sada je stvar toga da zajedno radimo i ojačamo se paktom za industriju s vrlo konkretnim mjerama."

"Potrebna je velika većina za provedbu dalekosežnih reformi koje su nam hitno potrebne", rekao je Rainer Dulger, predsjednik BDA, nakon sastanka liberala Lindnera u Bundestagu. Dulger je dodao, misleći na tripartitnu vladu: "Odgovornost vladanja također je dužnost vladanja."

Nekoliko sati kasnije, na sastanku sa Scholzom prisustvovali su industrijski i sindikalni čelnici. Među njima je bio i Oliver Blume, čelni čovjek Volkswagena koji je s 10 tvornica i 120.000 zaposlenih u Njemačkoj barometar stanja u zemlji. Dan prije, kancelar je pozvala automobilskog diva da "održi i garantuje" njemačka radna mjesta.

Predsjednik Volkswagenovog radničkog vijeća, Daniel Cavallo, upravo je otkrio, uoči pregovora o plaćama koji će biti žestoki, planove kompanije za rezove. Prema riječima sindikalista, ti planovi uključuju smanjenje broja radnika koje bi pogodilo desetke hiljada radnika te smanjenje plaća do 18 posto.

Izvori kompanije citirani u njemačkim medijima optužili su Cavalla za oslikavanje "zastrašujućih scenarija", ali je menadžer ljudskih resursa Gunnar Kilian rekao: "Bez dalekosežnih mjera za ponovno stjecanje konkurentnosti, nećemo sebi moći priuštiti buduća ulaganja." Volkswagen, koji zaostaje za konkurentima u trci za električne automobile, u Njemačkoj prodaje 500.000 vozila manje nego prije pandemije, “što znači”, rezimira Süddeutsche Zeitung, “da nema dovoljno posla za toliki broj ljudi u zemlji i mnoge tvornice“.

U Njemačkoj nikada nije zatvorena neka Volkswagenova tvornica, a iako nije izvjesno da će se to dogoditi, sama takva mogućnost udar je na samopouzdanje zemlje kojoj su prosperitet i industrijska snaga upisani u DNK. A u međuvremenu, ekonomija je smanjila za 0,2% u 2024. godini nakon pada od 0,3% u 2023.: dvije uzastopne godine negativnog rasta, nešto što se nije dogodilo dva desetljeća. Porezni prihodi manji su od očekivanih. Vraćaju se alarmantni govori, sve se češćče čuje da je Njemačka bolesnik Evrope.

“Više od dvadeset godina nema industrijske politike. Nemamo energetsku sigurnost, nemamo planove za poluprovodnike, nemamo planove za električne automobile... Izgubljena je dugoročna perspektiva”, jada se automobilski stručnjak Dudenhöffer. “Njemačka nije uspjela” zaključuje. EL PAIS