Šta se događa sa putem zemalja Zapadnog Balkana u Evropsku uniju? Dobili smo iznenada krizu sa vozačima i njihovim skraćenim boravkom u Evropskoj uniji. Ovo je pravi šok za Balkance. Na balkanskim putevima pojavili su se evropski "balvani".  

U BiH ima 19.000 profesionalnih prijevoznika, koji u zemljama Evropske unije mogu ostati 90 dana u okviru šest mjeseci. Pravilo "90 dana u 180 dana", za koje ovdašnji mediji tvrde da je godinama na snazi, postalo je izvor ozbiljnih problema koji se očituju u kaznama i neugodnostima za vozače.

Dakle, zašto EU neće da nam pomogne da riješimo problem vozača koji poslom dolaze i borave u EU? Zašto ih tretiraju kao turiste iako oni to nisu, niti postoji opasnost da ostanu u EU?

Nažalost, ovaj primjer pokazuje koliko je EU iskren sa pričom o proširenju.

Nema datuma prijema, ima samo entuzijazma "putnika". Komesarka za proširenje Evropske unije Slovenka Marta Kos poručila je da bi Crna Gora trebala da završi pregovore do kraja 2026. godine, a Albanija do kraja 2027. Dakle, rokovi od dvije godine Podgorici i tri godine Tirani, ne izgledaju optimistično za ostale kandidate ostavljene na puno dužem čekanju.

Razlozi ovih Pravila o vozačima iz zemalja zapadnog Balkana su sasvim drugačiji. Evidentan je "manjak vozača u EU" i stanje je zabrinjavajuće. Procjene govore da bi do kraja ove 2025. godine manjak vozača u EU mogao doseći cifru od 2 miliona. To je evropska javno objavljena procjena.

Treba se prisjetiti da je prije pola godine, u junu 2024. Njemačka podigla kvotu radnika u sklopu Pravila za Zapadni Balkan, pa je od juna 2024. godine kvota udvostručena sa 25.000 godišnje na 50.000 radnika.

Njemačka, koja je lider EU-a, javno je kazala da se radi o mjerama za ublažavanje krize izazvane nestašicom radne snage u zemlji. Recimo, Deutsche Bahn je najavio da samo na sjeveru Njemačke traži blizu 4.000 radnika. Prvenstveno traže strojovođe i vozače autobusa. Strojovođe ne trebaju jer su evropski vozovi supermoderni, za razliku od balkanskih krntija. Očito se potreba za drumskim vozačima interesno "uskladila" sa novom politikom prema Zapadnom Balkanu.

Za nas je pitanje hoćemo li se uozbiljiti i prestati sanjariti bez pokrića o Evropskoj uniji. Prije svega hoće li se uozbiljiti naši političari koji nastavljaju laži o navodnom skorom početku pregovora, dok im EU odbija bilo kakve razgovore o životno važnom transportu roba. Sumnje su sve jasnije: Sve to EU radi za svoje interese i u isto vrijeme uništava privredu i potiče iseljavanje na Zapadnom Balkanu.

Na kraju 2024. Udruženje poslodavaca FBiH je uputilo šefu Delegacije EU-a u BiH i specijalnom predstavniku EU-a Johannu Sattleru dopis u kojem su tražili izuzeće profesionalnih vozača iz odredbi ograničenog boravka u zemljama Evropske unije. Sattler je već tada napuštao BiH.

Odgovoreno im je: "Sa žaljenjem vas moram obavijestiti da nema planova za promjenu podjele nadležnosti između EU-a i država članica u tom pogledu niti za izmjenu pravne definicije kratkog boravka u Uniji."

Podsjećamo, u junu 2024. je Vijeće ministara BiH zadužilo državna ministarstva sigurnosti i vanjskih poslova da s nadležnim tijelima Evropske unije poduzmu aktivnosti u cilju izuzimanja vozača iz BiH iz ograničenja boravka na teritoriju Evropske unije. Ne zna se šta su ta ministarstva uradila.

Reagirao je ministar komunikcija Edin Forto i dobio sa iste adrese još jedan demagoški negativan odgovor.  U odgovoru stoji da je "rješavanje ovog otvorenog pitanja ključno za cijelu regiju, posebno za Bosnu i Hercegovinu, koja ostvaruje otprilike 72 posto robne razmjene s državama EU-a. Sa više od 90 posto međunarodnog cestovnog prijevoza dovedeno je u pitanje održavanje ekonomske povezanosti s EU-om". 

U pismu stoje nevjerovatne ponude za rješenje problema. Jedan od prijedloga je i da Hrvatska daje našim vozačima dugoročni boravak iako tu uopće nisu prijavljeni?

I kada bi Hrvatska davala našim vozačima dugoročni boravak, i tada bi oni mogli ići u druge zemlje Schengena samo 90 dana u toku 6 mjeseci.

"EU ponavlja svoju nedvosmislenu opredijeljenost evropskoj perspektivi Bosne i Hercegovine, gdje će bh. građani u potpunosti uživati pogodnosti 'četiri slobode': jedinstvenog evropskog tržišta, odnosno, slobodno kretanje roba, usluga, kapitala i ljudi."

Bla, bla, bla...

Ako nema slobode kretanja, sve ovo pada u vodu.

Ponekad se čini da Evropska unija misli da je sva pamet u njihovom glavama, a da je drugi nemaju ni za jednostavne zaključke.

Sve zemlje zapadnog Balkana potpisale su sporazume sa EU-om o potpunoj liberalizaciji viznog režima. Raskidanjem tih sporazuma otvorila bi se mnoga neugodna pitanja. Sve države bi to doživjele kao kažnjavanje od EU-a. Da bi sve to izbjegli i zaobišli, evropski stručnjaci za suha obećanja smislili su plan kako da to urade, a da i dalje mogu truniti o evropskim perspektivama. Smislili su sisteme EES i ETIAS kojim "na mala vrata" uvode vize, a javno tvrde kako ne uvode vize. Obmana im dobro ide, jer još niko ne problematizira njihovu igru. Evropa je bajagi ostala otvorena za proširenje na zemlje zapadnog Balkana, a zapravo uvela im nove barijere u vidu najstrožijih graničnih kontrola.

Proširenje EU-a nikako ne korespondira sa sistemima EES i ETIAS, koji stvarno i simbolički šalju poruku o zatvaranju, a ne otvaranju Evropske unije.

Ovaj posljednji evropski "balvan", koji je ostavljen na putu prema Zapadnom Balkanu, negativno će se reflektovati na sva domaćinstva, u vidu viših cijena robe koju kupujemo, već bi i BiH uskoro mogla ostati bez više hiljada profesionalnih vozača.

To je očigledna diskriminacija. Do sada te diskriminacije nije bilo niti u jednom ugovoru unutar Transportne zajednice ugovorene između EU-a i Zapadnog Balkana. 

Mediji u Sarajevu pišu da "postoji pravna praznina koja se tiče takvih boravaka, koju je Evropska komisija posljednji put pokušala riješiti 2014. godine kreiranjem specifične vrste vize". Mediji pišu da ova ponuda nije dobila podršku država članica u Vijeću, što je dovelo do njenog povlačenja 2017. godine. Nije jasno kad je ta navodna rasprava o vozačima bila 2017. godine i šta je povučeno kad je Ugovor o Tranzitnoj zajednici EU-a i zemalja jugoistočne Evrope potpisan iste godine u oktobru 2017. i ne spominje nikakva pravila za vozače sa ovih prostora, nego isključivo zahtijeva nediskriminatorski odnos u Transportnoj zajednici. Nije valjda da desna u EU ne zna šta joj radi lijeva. Ili je neko namjerno pogrešno informiran?

Da se pretpostaviti šta su stvarni razlozi ove ujdurme.

Golemo je dva miliona vozača koji već do kraja ove godine nedostaju Evropskoj uniji.

Hrvati u BiH i njihove firme nemaju poroblema sa ovim dozvolama jer imaju dvojna državljanstva, BiH i Hrvatske, pa će moći poslovati normalno.

BiH je gotovo potpuno ovisna o međunarodnom cestovnom prijevozu u robnoj razmjeni s državama EU-a. Osim BiH, ugroženi su vozači i iz Sjeverne Makedonije, Albanije, Srbije i Crne Gore, a s istim problem se suočavaju i vozači iz Turske i Moldavije. Tako smo dobili i upozorenje. Ako predstavnici Evropske unije i država regije uskoro ne postignu dogovor o izuzeću profesionalnih vozača iz pravila "90 dana u 180 dana", prijevoznici iz BiH i susjednih zemalja, uz podršku kolega iz Turske i Moldavije, planiraju blokadu glavnih prometnica prema EU. Prijevoznici upozoravaju da bi blokada, koju planiraju uz angažman pola milijuna cestovnih prijevoznih jedinica, mogla ozbiljno ugroziti lance opskrbe prema EU i iz njega.

Nažalost, ovaj primjer pokazuje koliko je EU iskren sa pričom o proširenju niti u korektnom tretmanu prostora Zapadnog Balkana.

Sa ovakvim rješenjem ne samo da bi još više vozača moglo otići u EU, već bi i cijele prijevozničke kompanije iz BiH mogle preseliti svoje poslovanje u susjedstvo.  

Hoće li prijevozničke firme prebaciti svoje poslovanje u Hrvatsku ili Sloveniju i time praktično odnijeti oveći kapital iz BiH kod susjeda? Srbija bi se vjerovatno prebacila u najbližu Mađarsku, Turska i Sjeverna Makedonija u Bugarsku itd.

Čemu onda služe ova Pravila osim običnoj pljački država koje nisu čllanice na račun članica koje će pokupiti kajmak?

Nedavno se predsjedavajući Predsjedništva BiH Denis Bećirović sastao sa Luigi Sorecom, šefom Delegacije Evropske unije u Bosni i Hercegovini i specijalnim predstavnikom Evropske unije u Bosni i Hercegovini. Par dana prije sa ovim evropskim emisarom su se sastali i Željko Komšić i Željka Cvijanović. Ne zna se jesu li uopće nametnuli tu temu, samo je Bećirović poslao jalovo saopćenje prepuno floskula da imamo "ogroman problem sa našim vozačima koji voze robu u EU".

Ova evropska odluka ne samo da će se negativno reflektirati na sva domaćinstva, u vidu viših cijena robe koju kupujemo, već bi i BiH uskoro mogla ostati bez više hiljada profesionalnih vozača. Nema sumnje da je to ozbiljan cilj ove ujdurme.

To je diskriminacija i to je ključni cilj jer se uredba odnosi samo na drumske vozače, a ne na pilote, mašinovođe i brodske kapetane.

Dakle, očito je šta je stvarni cilj i interes ovih pravila: milionska potreba Zapadne Evrope za drumskim vozačima.

Iskreno, pomalo mi je i drago što će ih američki predsjednik Donald Trump "zabaviti svojim zahtjevima", jer EU očito razumije samo taj jezik diktata i ucjene, baš kao što oni rade svome susjedstvu.