Politička klima u Federaciji Bosne i Hercegovine već dugo nije povoljna. Općepoznato je da su Dragan Čović i njegova Hrvatska demokratska zajednica od početka nastojali na sve načine sabotirati napredak ovog bh. entiteta zbog toga što nije došlo do usvajanja (ili nametanja) izmjena Izbornog zakona po njihovoj volji. S druge strane, sama Vlada FBiH, na čijem je čelu Fadil Novalić, iako u krnjem sastavu, tj. već dugo nedostaju tri ministra, uspijeva realizirati projekte od opće svrhe. Kako god bilo, za nešto manje od mjesec u našoj državi su opći izbori koji bi, ako se sve poklopi, mogli konačno doprinijeti razrješenju pat-pozicije u kojoj su stanovnici FBiH zaglavljeni zbog nedemokratskog ponašanja najveće hrvatske nacionalne stranke.

Rezimirali smo protekli period u FBiH s Jasminom Duvnjakom, članom Kolegija te predsjednikom Kluba delegata bošnjačkog naroda u Domu naroda Parlamenta FBiH. On je govorio o konkretnim potezima koji su povučeni u većem bh. entitetu u skorijem periodu, o onima koji su u planu, ali i o stvarima koje je propušteno na adekvatan način tretirati. Jasmin Duvnjak će se ove godine naći na kandidatskoj listi za Federalni parlament.

STAV: U proteklom periodu obnašali ste funkciju člana Kolegija te predsjednika Kluba delegata bošnjačkog naroda u Domu naroda Parlamenta FBiH. Prema Vašem mišljenju, koliko se uradilo u većem bh. entitetu  u periodu iza nas te šta se moglo učiniti što nije učinjeno?

DUVNJAK: Zbog objektivnog vrednovanja naših učinaka, moram skicirati ambijent i političke odnose u kojima se nalazimo zadnje četiri godine. Nakon održanih izbora 2018. godine i konstituiranja zakonodavne vlasti, nikada do danas nije izabrano novo rukovodstvo i nova Vlada FBiH. Ovaj mandat ostat će, zbog izbjegavanja implementacije izbornih rezultata od HDZ-a BiH, ubilježen po jednoj neviđenoj anticivilizacijskoj blokadi institucija, suspendiranju Ustava i propisa, opstrukciji demokratije i izigravanju narodne volje. Nisam siguran da se desilo ikada i u jednoj savremenoj demokratskoj zemlji da novi saziv Parlamenta nije imao priliku birati novu Vladu – a nije ga niko ni raspustio! Ne zaboravimo ni stalne blokade funkcioniranja državnih institucija koje dolaze iz entiteta Republika srpska.

U ovakvim složenim unutrašnjim političkim okolnostima – dodatno opterećenim pandemijom, migrantskom krizom, ruskom invazijom na Ukrajinu – mogu kazati da su rezultati dobri. Očuvali smo ekonomsku i političku stabilnost FBiH u gotovo nemogućim uvjetima. Uz manje probleme, nosili smo se s izazovima pandemije virusa korona, budžeti su rasli, a izdvajanja za razne kategorije značajno su uvećana. Stabilan je sistem mirovinskog i invalidskog osiguranja. Kroz novi Zakon o materijalnoj podršci porodicama s djecom, slabijeg imovinskog stanja, uveden je dječiji dodatak od 103 KM mjesečno za svu djecu u FBiH do punoljetstva. Ispravljena je i nepravda prema porodiljama. Donijeli smo Zakon o roditeljima njegovateljima koji će konačno imati mjesečne naknade i pravo na doprinose za mirovinsko i invalidsko te zdravstveno osiguranje. Uduplali smo podršku poljoprivredi, privredi, povratnicima...

Vlada Fadila Novalića je nastavila davati finansijsku podršku kantonima, gradovima i općinama te je i ove godine osigurano 239 miliona KM za njihove projekte i budžete. Uz 700 miliona KM koje su dali tokom pandemije za održavanje ekonomske stabilnosti, to je skoro milijardu maraka za posljednje tri godine. Kroz set boračkih zakona povećali smo naknade za ispunjenje prava i zahtjeva ratnih vojnih invalida, šehidskih porodica, demobilisanih boraca i nosilaca ratnih priznanja. U ovoj godini Vlada FBiH je povećala penzije za 11 posto i uz još po 100 KM jednokratne pomoći, to je ukupno 300 miliona KM. Za podršku zdravstvu usvojili smo novi Zakon o finansijskoj konsolidaciji i restrukturiranju javnih zdravstvenih ustanova,  za koji će se do 2024. godine izdvojiti 225 miliona KM za bolji, efikasniji i kvalitetniji sistem zdravstvene zaštite. Sredstva ne idu samo kliničkim centrima kojima je FBiH osnivač, nego i općim i kantonalnim bolnicama. Mnogim mjerama data je podrška i omladini.

Mladim osobama je na raspolaganju 30 miliona KM za kreditiranje stambenog zbrinjavanja. Za mlade je namijenjen i Zakon o biomedicinski potpomognutoj oplodnji za koji će se izdvajati deset miliona KM godišnje. Važno je napomenuti i nekoliko desetina miliona KM podrške programima zapošljavanja i samozapošljavanja. Nakon 15 godina donijeli smo izmjene i dopune Zakona o pripadnosti javnih prihoda, kojim smo reducirali ponder Kantonu Sarajevo s 2 na 1,3. Početak primjene ovog Zakona je od 1. januara 2023. godine, što će osigurati ravnomjerniji regionalni razvoj i više socijalne pravde i solidarnosti. Usvojili smo još dosta bitnih zakonskih akata, kao što su set energetskih zakona, Zakon o obrtu, propisi o zabrani i ograničenju pušenja u zatvorenim prostorima, zabrani izgradnje malih hidroelektrana... Prvi put od nastanka FBiH usvojena je Strategija razvoja FBiH.

Nažalost, nismo dosad usvojili kapitalne fiskalne zakone – Zakon o porezu na dohodak i Zakon o doprinosima – kojim bi poreski rasteretili poslodavce za najmanje 400 miliona maraka, što bi stvorilo osnov za uvećanje plata radnicima, lakši obračun plata i smanjenje sivih zona poslovanja. Nakon ovoga, logičan slijed bi bilo usvajanje Zakona o minimalnoj plati. Smatram da borba protiv korupcije i organiziranog kriminala mora biti kvalitetnija i efikasnija. Još jači, sveobuhvatniji i konkretniji angažman nadležnih vlasti mora biti u suočavanju s problematikom demografskog sloma i odlaska mladih iz naše zemlje. Uspjesi bh. košarkaša, odbojkaša, nogometnih zmajeva, naše Lane Pudar, Amela Tuke i drugih vrhunskih sportaša obavezuju na osiguranje daleko bolje pozicije sporta u društvu.

STAV: Kako bi se na najbezbolniji način mogle implementirati izmjene Ustava i Izbornog zakona koje bi zadovoljile sve strane. I je li takvo rješenje moguće?

DUVNJAK: Prvo se moraju poštivati Ustav i važeći zakoni. Mora se uvažavati država u kojoj živimo i institucije u kojima smo izabrani da služimo građanima. Ultimatumima se ne može voditi politika. Ucjene i blokade nisu put do traženja pravih rješenja, pa i ostvarenja određenih političkih ciljeva. U zdravom ambijentu, bez govora mržnje i ponižavanja institucija i simbola države, tražiti funkcionalna i pravična rješenja. Poštivajući konvencije o ljudskim pravima i demokratske standarde, uz pomoć međunarodnih prijatelja, siguran sam da možemo doći do dosljedne i pune implementacije presuda Evropskog suda za ljudska prava iz Strasbourga i domaćih ustavnih sudova.

STAV: Nedavno ste ukazali i na to da se predsjednik i potpredsjednici FBiH mogu izabrati i pored blokade HDZ-a. Možete li nam detaljnije objasniti kako do toga doći bez da se hrvatski korpus pozove na zaštitu vitalnog nacionalnog interesa?

DUVNJAK: Početkom godine nekoliko pravnih stručnjaka i profesora ustavnog prava ukazalo nam je da shodno odredbama Ustava FBiH možemo izabrati predsjednika i potpredsjednika FBiH, nominiranjem minimalno jedne zajedničke liste kandidata od minimalno trećine delegata bilo kojeg od klubova konstitutivnih naroda, a ne sva tri kluba. Ovo bi značilo da je dosadašnja praksa načina izbora rukovodstva FBiH bila pogrešna i suvišna, a čak i protivustavna. Postoje različita tumačenja pravnih normi. Iza općih izbora vidjet ćemo kako će se stvari odvijati.

STAV: Postoje određeni krugovi koji spočitavaju Bakiru Izetbegoviću, pa i kompletnoj SDA, potpisivanje tzv. Mostarskog sporazuma. Oni kažu da je tu došlo do tobožnjeg dogovora o izmjenama Izbornog zakona po volji Dragana Čovića i HDZ BiH. Kako Vi gledate na ove optužbe?

DUVNJAK: Odnosi Hrvata i Bošnjaka se moraju stabilizirati. Tenzije se moraju smiriti. Različita su tumačenja ovog sporazuma, koji je, uz održavanje izbora u Mostaru, u svojoj političkoj osnovi imao taj cilj. Politički sporazum kao dokument je izraz stavova i određenih politika. On nema pravnu snagu i validnost. Ni tada ni sada mi nije jasno zašto su mnogi dramili oko ovoga. Politički predstavnici u demokratskim društvima trebaju se dogovarati, dogovore pretakati u sporazume, ali se sve odluke jedino mogu zakonski donositi u nadležnim institucijama. Kakav god da je kompromis, kakav god da je dogovor, on se mora verificirati kroz parlamentarnu proceduru. Osiguranje jednakopravnosti, ljudskih prava i borba protiv diskriminacije, što je sadržano u presudama domaćih i međunarodnih sudova, moraju biti na prvom mjestu. A legitimni predstavnik – pa zar to nije onaj koji je izabran u skladu sa zakonom i koji je izabran od onih čije interese treba da zastupa?!

STAV: HDZ BiH je provodio blokade i u segmentu sudske vlasti. Nedavno je predsjednik Marinko Čavara konačno imenovao sudije Ustavnog suda. Kako ovo komentirate?

DUVNJAK: Na blokadu Marinka Čavare zvanično sam reagirao prije dvije godine. Smatram da je ovo bio vrhunac opstrukcija funkcioniranja sistema i obesmišljavanja političkog života. Blokiranjem Ustavnog suda blokirate mogućnost zaštite ustavnih prava svih građana, blokirate i mogućnost zaštite vitalnog nacionalnog interesa kroz nepotpun sastav Vijeća za zaštitu nacionalnih interesa. Nedavnim imenovanjem dva puta prekršio je Ustav. U Ustavu je navedeno da predsjednik FBiH predlaže, a ne imenuje, uz saglasnost potpredsjednika – kandidate za sudije koje potvrđuje Dom naroda natpolovičnom većinom. Marinko Čavara je prekršio Ustav jer on nije predložio, nego je donio odluku, to je trebao raditi Dom naroda. Drugi put je prekršio Ustav jer nije sve to uradio uz saglasnost potpredsjednika Milana Dunovića i Melike Mahmutbegović.

STAV: S obzirom na to da dolazite iz SDA, možete nam kazati koliko je predsjednik ove političke stranke Bakir Izetbegović dao doprinosa u rješavanju spornih pitanja koja se odnose na entitet FBiH i na državu?

DUVNJAK: Sve vrijeme predsjednik Bakir Izetbegović vodi politiku inkluzivnosti, poštujući demokratsku opoziciju i građanske stranke, pružajući ruke onima za koje smatra da su očuvali određeni kapacitet multietničnosti i da imaju slične političke ciljeve i sistem vrijednosti kao SDA kada je u pitanju država. Smirujućom politikom, pomirenjem uz istinu i pravdu, okrenut je budućnosti i siguran sam da traži i vezivne elemente saradnje s umjerenim i racionalnim političkim snagama među srpskim i hrvatskim strankama u BiH. Ima širinu političkog promišljanja, shvata da pregovaranje nije utakmica u kojoj će neko pobijediti, a neko izgubiti, već traženje zajedničkih funkcionalnih rješenja od interesa za sve građane i narode naše zemlje. I najvažnije, predsjednik Bakir Izetbegović nije fleksibilan i kooperativan za neprincipijelne dogovore, za diskriminaciju, urušavanje ustavnog poretka, slabljenje države. Tu je čvrst i nesalomiv. O ovome svjedoče i naši prijatelji i naši protivnici.

STAV: Kako generalno ocjenjujete rad izvršne vlasti u FBiH?

DUVNJAK: U postojećim okolnostima prilično dobro. Ipak je to “stara” Vlada, radi u krnjem sastavu, bez tri ministra, bez klasične parlamentarne većine, bez svježine i nove energije koja je uvijek poželjna. Premijer Fadil Novalić je neumoran i on je taj pokretački i kohezivni faktor. Kada pogledate kretanje ekonomije trenutne u odnosu na raniju Vladu, vidite značajne iskorake i rezultate: rast BDP-a, rast zaposlenosti, rast godišnjeg izvoza, rast prosječne plate i penzije, rast direktnih poreza, rast PDV-a, smanjenje javnog duga... Očuvali su energetsku stabilnost i nezavisnost. Donijeli su sistemske zakone o radu, mirovinskom i invalidskom osiguranju, o finansijskom poslovanju, unutrašnjem platnom prometu, nosili su se sa svim krizama... Ogromna sredstva su uložili i u zdravstveni sektor, pružali su podršku kantonima i lokalnim zajednicama za likvidnost njihovih budžeta. Nisu zaboravili ni borce, mlade i porodice. Mnoge vlade su teško izlazile nakraj s lockdownom u pandemiji. Federalna je sve vrijeme bila i u svojevrsnom političkom lockdownu – zatvorena, blokirana, bez novih ministara i jasne većine. Dalje, ubrzali su izgradnju autoputa na koridoru Vc, ali to je postalo vidljivo tek nakon što su riješili zatečene probleme. Osigurali su izvore finansiranja za sve dionice budućeg koridora. Što znači da izgradnja koridora kroz BiH neće zavisiti od toga ko će sačinjavati narednu Vladu. Završeno je novih 38 kilometara, dok je 30 u fazi gradnje, za 30 slijedi potpisivanje, a za 76 su obezbijeđena sredstva. Dobili smo modernu brzu cestu Stolac – Neum, ali i prekrasnu zeničku zaobilaznicu.

STAV: Skoro godinu insistirate da se usvoji zakon o gasovodu kojim bi se naša država oslobodila trenutne potpune plinske zavisnosti od Rusije. Gdje je zapelo?

DUVNJAK: Južna interkonekcija, izgradnja oko 180 kilometra gasovoda od Zagvozda u Hrvatskoj do Novog Travnika, značajan je strateški projekt vrijedan oko 110 miliona eura, koji bi nam omogućio da se oslobodimo totalne plinske ovisnosti o Rusiji. Prvobitno mi nije bilo jasno zašto kolege iz HDZ-a BiH ne žele da to dođe na dnevni red Doma naroda. Dobijam informaciju da su ispred Kluba delegata hrvatskog naroda u međuvremenu uputili amandmane na taj zakon. Ti amandmani su na izjašnjenju u Vladi FBiH. Njihova suština je da se u FBiH omogući formiranje javnog preduzeća koje bi bilo pandan “BH Gasu”. Kao što sada imamo Hrvatske pošte, Hrvatske telekomunikacije, Elektroprivredu Herceg-Bosne i mnoge druge, oni žele da operater transportnog sistema uz “BH Gas” bude neki “hrvatski 'BH Gas'”.

To je neprihvatljivo jer znači nove podjele. Uostalom, takvo preduzeće bilo bi ekonomski neodrživo, etničke podjele koje postoje u FBiH dodatno bi produbili i zacementirali formiranjem javnih preduzeća koja nose ratna imena i etnički predznak. Usvajanjem zakona o alternativnom gasovodu omogućit ćemo bržu prohodnost i uspješnu realizaciju projekta najkasnije do početka 2025. godine, kada je planirano da se okončaju svi radovi. Danas, posebno u kontekstu invazije Rusije na Ukrajinu, možemo prepoznati i shvatiti koliko je bitno osigurati pretpostavke kroz alternativne izvore snabdijevanja i liberalizaciju gasnog tržišta za očuvanje energetske stabilnosti i suverenosti države BiH. Zar ovo nije interes svih naroda i svih krajeva u državi, u konačnici i privrede?!

STAV: Nedavno ste veoma oštro reagirali u Domu naroda nakon što su pali zakon o sportskim klubovima i zakon o filmu i audiovizualnom stvaralaštvu?

DUVNJAK: Društvo koje nema razumijevanja za kulturu, film, sport, plašim se da je u jednom ambisu. Neka se niko ne nadmudruje igrama o nadležnostima, svi zajedno tonemo. Tokom rasprave na Domu naroda rezignirano sam kazao kolegama iz HDZ-a BiH: “Mi smo kao dvojica na Titaniku koji igraju karti i jedan drugog varaju, a brod tone. Nemojte da ove stvari koje se tiču kulture, sporta, filma bagatelišemo i svodimo na nekakav palanačko-provincijski nivo. Ovo su stvari koje su od značaja za promociju i FBiH i države, za privredu. Nisu ove stvari okidač da se valjamo u blatu naših nerazumijevanja, političkih prepirki i naših destruktivnih političkih nadmudrivanja.” Ako sam igdje očekivao da pokažemo jednu zrelost i razumijevanje, to je područje sporta, kulture, filma, stvaralaštva. I Srbi i Hrvati i Bošnjaci i građani, ne zarivajmo glavu u blato dok nam mladi pune autobuse koji napuštaju ovu domovinu i dok nam je sve praznija FBiH, općenito BiH.” Nažalost, taj dan oborili su zakon o kinematografiji i audiovizuelnom stvaralaštvu i zakon o sportskim klubovima, čiji sam ja bio supredlagač. Da ne bi pao, povukao sam Zakon o doživotnim naknadama vrhunskim sportistima (predlagači Suad Kaknjo, Adisa Kokić-Hinović i Jasmin Duvnjak).

STAV: Već smo zagazili u predizbornu kampanju. U našem ranijem razgovoru apelirali ste na ukrupnjavanje probosanskog političkog bloka, ali, čini se, došlo je upravo do obratne situacije. Kakva su Vaša očekivanja za 2. oktobar?

DUVNJAK: Tada sam kazao, a sada ću ponoviti – kada nastupate s pozicije SDA, najjače političke stranke u BiH, onda je jedino očekivanje od izbora teška politička borba jer su svi okrenuti protiv vas i, uz Božiju pomoć, pobjeda. S obzirom na aktuelne sigurnosne izazove, prijetnje novim blokadama, imperativ za sve je trebao biti jačanje zajedništva i ukrupnjavanje probosanskog bloka. To se nije desilo, lične sujete, sitne političke osvete, provincijski mentalitet, pohlepa, bizarne političke razmirice i nezasite ambicije pojedinaca ujedinile su totalno politički heterogenu i programski dezorijentiranu tzv. opoziciju protiv SDA i Bakira Izetbegovića. Rade jalov posao, veoma su neuvjerljivi, vulgarni, cijeli koncept njihove “alternativne priče” atak je na ličnost predsjednika Bakira Izetbegovića i političko naslijeđe SDA. Naš lider je stabilan, mudar, smiren, odgovoran, posvećen, karakteran i dostojanstven čovjek. I zato će, ako Bog da, uz podršku građana sigurno pobijediti. A kada pobijedi, siguran sam da opet neće izostati otvoren poziv i iskreno pružena ruka saradnje za one koji budu vrijedni zajedničke borbe za BiH.

STAV: Šta smatrate svojim najvećim uspjehom u parlamentarnom radu?

DUVNJAK: Po ocjeni nekih nevladinih organizacija, spadam u red najaktivnijih parlamentaraca u cijeloj državi. Bio sam predlagač brojnih usvojenih zakona i inicijativa. Posebno sam ponosan na Krivični zakon FBiH, gdje je na moj prijedlog, a uz stručnu podršku Katedre za krivično pravo Pravnog fakulteta u Zenici, ugrađena odredba kojom se kaznom zatvora kažnjava negiranje Genocida i svih pravosnažno presuđenih ratnih zločina. Ovaj zakon je usvojen mnogo prije tzv. Inzkovog zakona. Bio sam jedan od predlagača i nedavno usvojenog Zakona o pripadnosti javnih prihoda koji će donijeti stotine miliona KM u nerazvijene dijelove FBiH i koji će omogućiti više socijalne pravde i ravnomjernijeg razvoja svih kantona. Tu su i zakoni iz oblasti boračko-socijalne zaštite i sporta (supredlagač Zakona o reprogramu dugova sportskim klubovima) i mnogi drugi bitni za unapređenje životnog standarda naših građana i otklanjanje uočenih diskriminacija (izmjene o mirovinskom i invalidskom osiguranju).

STAV: Šta bi nas u najboljoj, a šta u najgoroj varijanti moglo očekivati u postizbornom periodu u cijeloj BiH?

DUVNJAK: U obje varijante nas očekuje nastavak borbe za jačanje suverene, nezavisne i cjelovite države BiH, za opstanak i ostanak naroda i građana u našoj zemlji, za našu djecu, za ekonomski prosperitet, očuvanje mira. Očekuje nas borba protiv inflacije i raznih kriza koje prijete. Koliko budemo jaki i spremni, koliko budemo složni, toliko će sile podjela, segregacije i šovinizma biti neutralizirane i poražene. Budućnost naše zemlje je u euroatlantskim savezima, u saradnji i toleranciji, međunacionalnom dogovoru i balansu s građanskim, a ne u etničkim torovima, diskriminaciji i mržnji. Istinska budućnost naše zemlje su naša sretna djeca. “Niti jedna svađa nije dobra za zemlju Bosnu, jer je slabi” – kazao je prvi predsjednik rahmetli Alija Izetbegović Neka živi i neka dragi Bog čuva našu jedinu domovinu BiH.