Znali su sve jedan o drugom, ali do te večeri se nisu sreli. Mak je pružio Juri ruku i kazao:

– Kaštelan sam.

– Naravno, onda sam ja Dizdar – odgovorio je Jure.

Dogodilo se to na pjesničkim susretima Goranovo proljeće.

Obojica su bili svjesni značenja svojih prezimena u različitim jezicima. Potomci zapovjednika tvrđave.

Nešto kasnije mi je to ispričao Jure Kaštelan, nekad profesor-predavač na mom studiju komparativistike, čiji je kolegij to i bio – komparativna povijest južnoslavenskih književnosti. Potom je bio prijatelj. Prijatelj pjesnik. Pjesnik Tvrđave koja se ne predaje. Zavjet za Epetion jeste pjesnička mapa i mnogo više od tog.

Razgovarali smo o Zavjetu za Epetion u Umjetničkoj galeriji. Bio sam promotor. Kao da smo bili u knjizi u tom prostoru. Po zidovima oko nas stihovi Jure Kaštelana i slikarski listovi Ede Murtića.

Epetion nas je primio u svoju sredinu.

Nekoliko godina kasnije pošli smo žena i ja na novogodišnji izlet. Mjesto susreta bilo je u Lavici u širem području Splita. Najednom se pojavila magla i naš autobus je u njoj zalutao nekoliko kilometara prije Lavice. Kroz prozor sam vidio ograđeni prostor koji je skrivao nalazište antičkog grada.

Nakon novogodišnjeg slavlja zaputio sam se u Stobreč, koji je na tako neobičan način pozivao u goste. Tu, u blizini ušća rijeke Žrnovnice, proveo sam dobar dio dana i obilazio sve što je bilo moguće vidjeti. Napisao sam pjesmu i posvetio je svom starom profesoru i prijatelju, pjesniku Epetiona.

 

MALI HRAM U EPETIONU

 

Juri Kaštelanu

 

Nevidljivi valovi

odozdo

obnavljaju prosuto vino

 

Utroba kamene ribe

čiju je glavu pojelo more

a rep oni koji su došli potom

 

Utroba oble praznine

napučena bivšim ribarima

bivšim težacima

 

Sveta riba

ponuđena gostu odozgo

na pladnju poluotoka

 

Nevidljivo sjećanje

s njenih rebara

obnavlja prosutu moju krv

 

Stobreč, 2. januar 1987.

 

Napisao sam mu potom pismo i ispričao sve što se dogodilo. Tako je promocija Zavjeta za Epetion dobila svoj čudan, gotovo tajnovit epilog.

Nešto slično zbivalo se i s Makovim inspirativnim vrelima. Nekoliko puta sam dolazio u Stolac, penjao se u Ošanićima na stari grad Daorson, s čijih se kiklopskih zidova prostirao vidik do nekropole stećaka i u svijet neobičnih, nepročitanih riječi, koje je Mak sastavljao kao pjesničke brojanice.

Neki moji prijatelji dolazili su zbog grada, zbog onoga što je grad, kao što su vjerovali, nekad bio.

Nisam dijelio njihova uvjerenja iako ih nisam ni odbacivao.

Moje posjete bile su i ostale zapitanost.

Između tvrđave i njenog dizdara nisam povlačio razdjelnu crtu. To će svaki daroviti čitač i sam uočiti.

Čitači zidova slični su čitačima stihova.

Kao podsjetnik na sve posjete i raznolika čitanja, ostala je pjesma koju navodim

 

MAK

Kam

u mraku

Hram

u zraku

 

 

Gol

u kamu

Sol

u hramu

 

 

Lik

u tmici

Krik

na slici

 

 

Mak

u dolu

Znak

u bolu