Socios, web-bazirana platforma koja je bila pionir navijačkih tokena, obećala je da će “spaliti” 20.000 žetona za svaki gol koji Barcelona postigine – i 40.000 ako podignu pehar. U teoriji, uspjeh na terenu bi povećao nestašicu valute, povećavajući njenu vrijednost. U praksi, Barcelona je izgubila utakmicu i, ako ostavimo fudbalske strasti sa strane, “spaljivanje” ionako ne bi napravilo veliku razliku. Sa 3,5 miliona tokena u opticaju, a da ne spominjemo još milione koje je klub zadržao za buduće izdavanje, nekoliko hiljada ovdje ili tamo ne bi pomjerilo iglu.

Ali štos je simbolizirao nešto više, rastuću ljubavnu aferu između fudbala i kriptovaluta, saveza koji obećava nove izvore prihoda za igru ​​koja je već preplavljena novcem, ali uvijek želi više.

Stručnjak za fudbalske finansije Kieran Maguire smatra da su se klubovi uhvatili za kriptovalute jer prihodi iz drugih izvora počinju usporavati, iako su decenijama pouzdano rasli.

"Fudbalski klubovi su shvatili da smo sada na maksimalnim prihodima od TV prava, sa skromnim rastom kojem se mogu radovati", rekao je. „

Što se tiče komercijalnih sponzora, vidimo da se poslovi obnavljaju, ali ne uz povećanje novca. Jedini način da se poveća prodaja na dan utakmice je povećanje cijena ulaznica, a navijači nisu nevoljni to prihvatiti.”

Manchester United – verovao neko klubu ili ne – tvrdi da ima 1,1 milijardu navijača na planeti. Uz prihod od 488 miliona funti u periodu 2019-2020, to je samo 45 penija godišnje po navijaču.

"Klubovi razmišljaju: 'Možemo li pronaći drugi način da izvučemo novac iz te ogromne baze navijača?' Tu dolaze tokeni." Kada je AC Milan lansirao token početkom 2021., prikupio je 6 miliona dolara (4,4 miliona funti) za manje od sat vremena, ili oko 12% vrijednosti rekordnog trasfera kluba Leonarda Bonuccija. Token Paris Saint-Germaina, najvredniji, ima tržišnu vrijednost od 45 miliona dolara. U mračnom i nereguliranom svijetu kriptovaluta, teško je znati koliko klubovi zapravo zarađuju.

Socios je rekao da je prošle godine prodao navijačke tokene u vrijednosti od 300 miliona dolara, ali nije želio reći koliko je od toga otišlo klubovima s kojima je bio partner.

Druge platforme, kao što je Binance, također posluju na tržištu navijačkih tokena, što ukazuje da postoji prostor za rast, posebno imajući u vidu da je samo nekoliko desetaka klubova ušlo na tržište na bilo koji značajan način. Pedro Herrera, viši blockchain analitičar u DappRadar, tržištu aplikacija povezanih s blockchainom, rekao je da većina navijača kupuje tokene za povezane pogodnosti, kao što su glasanje o malim odlukama o tome koju pjesmu će svirati na stadionu nakon gola ili ulaska u uži izbor za osvajanje potpisanog dresa.

“To je pobjeda za fanove jer se osjećaju više uključeni; to je pobjeda za tim jer dodaje sloj monetizacije; i to je pobjeda za (kripto) industriju jer privlačite mase i to je jedan korak bliže masovnom usvajanju.”

Maguire nije protiv kriptovaluta, ali u skeptičnijem tonu kaže: „Mnogi fanovi vole kripto i u svom najčistijem obliku je to odlična ideja. Banke su godinama pretjerano naplaćivale naknade za transakcije, a kriptovalute mogu smanjiti te naknade, to je fantastično. Problem je kada beskrupulozni trgovci, posebno putem društvenih medija, nastoje da iskoriste fanove koji misle da je token ozbiljan proizvod za ulaganje, a ne proslavljeni kolekcionarski proizvod. To je čarobni pasulj. Sve dok se prodaje kao digitalna Panini kartica, u redu je. Ali kada se na to gleda kao na oblik ulaganja, prelazi na neugodan teritorij. To je neregulisano, promjenjivo je i podložno je manipulaciji od strane ljudi koji posjeduju velike količine imovine”.

Navijački tokeni su, međutim, samo paragraf u fudbalskoj kripto sagi koja se brzo razvija. Godine 2021. kripto sponzori su se nagomilali u fudbalu i dočekani su raširenih ruku od strane klubova, liga i igrača koji su gladni novca.

Aplikacija Exchange Crypto.com sponzorira italijansku Seriju A, jednu od najglamuroznijih svjetskih liga, dok je Socios sponzor Internazionalea. EToro, platforma za trgovanje koja olakšava ulaganje u više kriptovaluta, ima poslove sa više od polovine klubova u Premijer ligi. Smatra se da je igračima Southamptona ponuđena opcija da im se isplaćuju bonusi u bitkoinima, kao dio ugovora od 7,5 miliona funti godišnje sa Coingaming Group. A u januaru 2021., napadač David Barral ušao je u historiju kada je postao prvi igrač u velikoj ligi koji je potpisao ugovor sa bitkoinom, iako u trećem španskom rangu, sa Internacional de Madrid. Mnogo poznatiji igrači i bivši profesionalci, kao što su Paul Pogba i John Terry, također promovišu kriptovalute, platforme za trgovanje i nepromjenjive tokene (NFT) – kontroverzni oblik digitalne umjetnosti.

Čak i u povojima, reputacijski rizici ovog novog komercijalnog pakta između kriptovaluta i fudbala postali su previše jasni. Prošle godine, posao Manchester Cityja sa misterioznom firmom pod nazivom 3Key Technologies raspao se za nekoliko dana jer se pokazalo da izgleda da niko ne zna ništa o kompaniji ili njenim rukovodiocima.

U decembru je Arsenal dobio po prstima od Uprave za standarde oglašavanja (ASA), koja je zabranila promociju kluba za koju je rekla da iskorištava „neiskustvo ili lakovjernost navijača, banalizira ulaganje u kripto imovinu, obmanjuje potrošače o riziku ulaganja i ne stavljajući do znanja da je 'token' kripto imovina”.

“Za one koji se bave sportom koji traže sponzorstvo, to je potpuno novo tržište prepuno prilika, ali to može biti i nagazna mina”, rekao je Bill Esdaile, izvršni direktor sportske marketinške agencije Square in the Air.

„Osjećam da tako mali postotak ljudi razumije kako (kripto) funkcionira da se previše odluka donosi na temelju povjerenja, misleći da ako (kripto firme) kažu da imaju novac, to je istina", kaže Esdaile.

Čini se da ulozi rastu. Klub iz Premijer lige Watford ima možda najveći kripto ugovor u zemlji, sponzorstvo prednjeg dijela dresa od Stake.coma. Stranica nudi kripto kockanje, koje nije legalno u Velikoj Britaniji, ali bi se moglo svidjeti stotinama miliona gledalaca lige širom svijeta. Aranžman čak znači da na rukavima igrači Watforda nose logotip Dogecoina, valute "šala" čija vrijednost se divlje mijenja, često kao odgovor na tweetove Teslinog multimilijardera Elona Muska.

Kieran Maguire procjenjuje da bi ugovor o sponzorstvu mogao biti vrijedan i do 8 miliona funti, na osnovu tipične vrijednosti takvih partnerstava, dok je insajder iz Watforda rekao za MSN u avgustu da je Dogecoin za logo na rukavima dao 700.000 funti. Sume poput ovih će klubovima postati sve teže ignorirati, smatra on, posebno ako vlada krene s temeljnom revizijom regulative o kockanju koja bi mogla dovesti do toga da fudbal izgubi novac od ugovora sa kladionicama.

U nedavnom radu, istraživač psihologije i stručnjak za kockanje dr. Phil Newall upozorio je da će nogometno sponzorstvo možda zamijeniti jedan rizičan proizvod drugim.

“Istraživanje je otkrilo da trgovci kriptovalutama vjerovatno imaju problema sa simptomima kockanja i identificiralo je psihološke sličnosti između trgovanja kriptovalutama i online sportskog klađenja”, napisao je Newall. On vjeruje da bi uklanjanje reklama za kockanje moglo stvoriti više prostora za legitimizaciju jednako opasnih proizvoda. Kako troše novac u potrazi za slavom, malo je vjerovatno da će klubovi brinuti o tome.

Izvor: The Guardian