Za Međunarodni aerodrom Tuzla (MAT) protekla 2022. godina bila je izuzetno uspješna. S aerodroma odnedavno saobraća još jedna aviokompanija, broj linija se povećao, novembar je, prema broju putnika, oborio sve dosadašnje rekorde, a rukovodstvo aerodroma u narednim mjesecima najavljuje nove infrastrukturne projekte.

Iako je 2019. godina bila najuspješnija, s oko 580.000 putnika, treba imati u vidu da je ta godina cijela bila bez ograničenja za putovanja, dok je, nakon pandemije virusa korona, 2022. godina završena s oko stotinu hiljada putnika manje, ali tek unazad nekoliko mjeseci putnici s bosanskohercegovačkim putnim ispravama mogu slobodno putovati i ako nisu prijavljeni na adresi u nekoj od evropskih država ili nemaju valjan razlog za putovanje.

Gledajući mjesečnu statistiku, u novembru 2022. godine prevezena je s MAT-a pedeset i jedna hiljada putnika, dok ih je u novembru 2019. putovalo trideset i šest hiljada.

Uzmemo li u obzir da novembar sam po sebi nije atraktivan za putovanja, jer nema mnogo praznika i nije period godišnjih odmora, u MAT-u ovaj podatak smatraju posebnim rezultatom.

“Osim povećanja broja putnika, uspjeli smo prevladati i sve probleme nagomilavane tokom pandemije 2020. i 2021. godine. Zadržali smo postojeći broj destinacija i vratili neke od onih koje smo bili izgubili, uspjeli smo zadržati veliku većinu licenciranih zaposlenika koji samostalno završavaju poslove i zadatke. Spremno smo dočekali povratak punog obima saobraćaja, za razliku od mnogih aerodroma u Evropi koji su u vrijeme pandemije pribjegli otpuštanju svojih zaposlenika, a slično su radile i aviokompanije, pa su i naši putnici trpjeli jer smo direktno povezani s nekim aerodromima i, bez obzira na to što mi sve na vrijeme uradimo, ako ondje kasni, automatski i mi imamo kašnjenja”, rekao je u razgovoru za Stav Dževad Halilčević, direktor Međunarodnog aerodroma Tuzla, koji ovdje radi dvadeset i četiri godine.

Proteklih je godina u redovnom putničkom saobraćaju bila angažirana isključivo mađarska kompanija “Wizz Air”, koja na Dubravama, mjestu u kojem se aerodrom nalazi, ima i jednu od svojih baza, a od 1. novembra na ovaj aerodrom slijeću i s njega polijeću i avioni irske kompanije “Ryanair”. Riječ je i popularnim niskobudžetnim kompanijama.

“Ured za reviziju institucija u Federacije Bosne i Hercegovine radio je reviziju za 2021. godinu i jedan od nalaza je takav kakav jeste jer nije bilo disperzije poslovnog rizika. Odnosno, bilo ko da posluje samo s jednim poslovnim partnerom dovodi se u poziciju da rizikuje. Pod broj jedan, napravili smo disperziju poslovnog rizika i druga, vrlo bitna stvar, jeste to što smo putnicima dali novu ponudu. Na svim je aerodromima normalno da operira mnogo aviokompanija, jedino je kod nas bio problem da se neće neko na nekoga naljutiti. Zdrava poslovna logika jeste da ljudi jedni pored drugih rade i mi se radujemo uspjesima drugih aerodroma i aviokompanija.

Mislim da je ovaj potez uozbiljio stvari, sretan sam što je došao ‘Ryanair’. Mislim da će s proljećem, odnosno s ljetnim redom letenja, koji počinje od 31. marta, doći do uspostavljanja novih destinacija s ovog aerodroma, kako s ‘Wizz Airom’, tako i s ‘Ryanairom’, a prvenstveno mislim na destinacije koje do sada nisu poslovale s našeg aerodroma. Intenzivno pregovaramo i s drugim kvalificiranim aviokompanijama, a s obzirom na to da se svi pregovori i ugovori kvalificiraju kao povjerljivi sve dok se finaliziraju, nismo ovlašteni davati bilo kakve vrste informacija o potencijalnim letovima i kompanijama, ali nastojat ćemo da nastavimo pregovarati u smislu prihvatljivih cijena i dobrih dana”, navodi Halilčević.

Inače, ističe naš sagovornik, nije tako jednostavno dovesti novu kompaniju ili ponuditi novu destinaciju. Često su to, kaže on, i borbe s vjetrenjačama, ali obećava, u ime menadžmenta i radnika, da će nastaviti raditi za dobrobit putnika i avioprevoznika, poboljšavati kvalitet usluga i težiti da budu bolji.

“Isto tako, zamolio bih sve putnike za razumijevanje, posebno kada je u pitanju magla, odnosno kašnjenje, jer je to viša sila i nikada nije do osoblja. Treba imati na umu da je sigurnost uvijek na prvom mjestu, a ja znam da se putnicima najmanje sviđa kada im se ponudi povrat novca ili drugi datum leta. Dešava se, kada je magla, da, umjesto da se poleti u sedam ujutro, avion čeka na platformi i to potraje nekoliko sati dok magla ne prođe ili se u povratku sleti u Beograd. Naravno, sve to duže traje, prisutna je nervoza kod putnika, ali vrlo je važno da se poleti i sleti sretno, jer statistika pokazuje da se najviše problema i nesreća dešava prilikom uzlijetanja i slijetanja. Također, na MAT su slijetali avioni koji su trebali sletjeti u Sarajevo, Banju Luku ili Beograd, a nisu mogli. Na kraju krajeva, i kada negdje idemo automobilom, upadnemo u gužvu ili čekamo u koloni jer je došlo do zastoja. Nepredviđene situacije se dešavaju, a mi se nastojimo prilagoditi datim momentima najbolje što umijemo”, objašnjava Halilčević.

Geografski položaj MAT-a izuzetno je dobar. Tuzlanski kanton, zajedno sa širom regijom, te zapadnom Srbijom i istočnom Slavonijom, ima više od milion potencijalnih putnika, a uz preostali dio Bosne i Hercegovine, brojka je još veća. Putnički potencijal izuzetno je velik, a najviše putuje dijaspora.

“Svi ti ljudi rado dolaze, posjećuju porodice, roditelje i rodbinu, tako da sve to daje priliku za česta putovanja”, kaže direktor ovog javnog preduzeća.

Šire gledajući, rad i razvoj MAT-a oživio je turizam i poboljšao druge privredne grane na području Tuzle, Živinica i ostalih gradova i općina u Tuzlanskom kantonu. U vrijeme godišnjih odmora i praznika smještajne su jedinice popunjene, ugostiteljska ponuda obimnija je i raznovrsnija, ljekarske ordinacije i saloni za uljepšavanje, kao i druge uslužne djelatnosti gotovo da i nemaju slobodnih termina i rezerviraju se mjesecima unaprijed. Između ostalog, MAT iznajmljuje svoje površine u javnoj zoni za rent-a-car kuće, a trenutno ih na ovom aerodromu posluje petnaest. Također, imaju i petnaest taksista koji su s područja Živinica.

“Ljeti ne možete naći auto jer je velika potražnja. Svi koji dođu avionom žele imati auto na raspolaganju tokom svog boravka u Bosni i Hercegovini. Rastom broja putnika otvaraju se mogućnosti svim drugim granama privrede, naročito turizmu i ugostiteljstvu, ali i u onim sferama gdje to i ne možemo pretpostaviti, jer, gdje god ima ljudi, ima i različitih događanja”, navodi Halilčević.

U različitim je službama na MAT-u zaposleno stotinu pedeset i osam radnika.

“Mislim da smo jedini aerodrom u okruženju koji ima svoju vlastitu vatrogasnu službu. Aerodromi obično koriste usluge lokalnih zajednica. Ovdje je i Granična policija Bosne i Hercegovine, koja posluje u skladu sa svojim zakonskim ovlaštenjima i procedurama, kao i Uprava za indirektno oporezivanje, odnosno Carinska služba, a imamo i Agenciju za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH (BHANSA) kroz kontrolu letenja. Svi mi zajedno radimo na istom zadatku i s istim ciljem.”

U narednih nekoliko mjeseci infrastrukturni projekti trebali bi biti u fokusu pažnje. Osigurana su sredstva, raspisan je javni poziv i izabran izvođač za izgradnju trećeg odlaznog gatea, čime se stvaraju mogućnosti za povećanje obima saobraćaja. Šireći kapacitete terminala, neophodno je i postojeći parking učiniti funkcionalnijim tako da se u narednih šest mjeseci očekuje završetak modernog parking-prostora površine 16.500 kvadratnih metara. Osim toga, pri kraju su i radovi na atriju, čime će putnici na raspolaganju imati više prostora, dok će se zakupci koji pružaju svoje usluge preseliti u novi aerodromski dio.