Za ovih pet godina, Fiñana nije samo postala zvijezda na Instagramu i TikToku (gdje ima 159.000, odnosno 322.000 pratilaca), već je napravila iskorak na televiziju svojim učešćem u prvom izdanju programa MasterChef Abuelos. "Napravila sam neke roquefort krokete koji su mi ispali ukusni i primili su me, nije zato što su moji, ali ja ih pravim jako dobro," kaže on. Uzeli su je, da, ali i ona je i pobjedila na takmičenju. Zatim je došla knjiga recepata. Seviljanka je jedna od baka koje prkose digitalnom jazu i uspijevaju na internetu nakon 80. godine. Prirodnost ovakvih profila primljena je kao dašak svježeg zraka u doba filtera, a milioni ljudi zainteresiranih za njihov sadržaj jasno stavljaju do znanja da društvene mreže nisu isključivo za najmlađe.

Iza mnogih od ovih profila stoje unuci i unuke, zaduženi za snimanje i objavljivanje videa i vođenje naloga. U nekim prilikama čak djeluju i kao predstavnici kada je riječ o poslovanju s brendovima koji žele sarađivati s njima. Ovo je slučaj Mari Carmen i njenog unuka Hectora, dvojca koji stoji iza profila La Yaya Mari Carmen , sa 305.000 pratilaca na TikToku. „Moj unuk je studirao filmsku režiju, uvjek je bio sa kamerom, snimao i snimao filmove“, kaže Mari Karmen, 82-godišnjakinja iz Leona koja živi u Barseloni više od šest decenija. U oktobru 2020. godine, kada je rast TikToka eksplodirao zahvaljujući pandemiji, Héctor je odlučio da na platformu postavi video snimke svoje bake koje je godinama snimao. Héctor je snimao svakodnevne stavri, od pripreme putnog kofera do ponovnog susreta sa sestrom Encarnitom ili rehabilitacije. Baka i unuk pokazuju blizak odnos, ali bez paternalizma, kao dva prijatelja iz vrlo različitih generacija. „Ovakva sam. Sve što postoji, što moj unuk snima za mene je spontano. Takva sam. I to je ono što on traži. Sve je prirodno. Fizički, možeš me uhvatiti u ogrtaču, raščupanu, da vrišti", kaže ova baka.

Bez komercijalnih strategija, bake sa TikToka su uspjele da se povežu s publikom mladom poput njihovih unuka, ili čak i mlađom.

Rosa Vallejo i njen unuk Christian, tvorci Con Buen Humor, izgradili su zajednicu koju čini više od 7,2 miliona ljudi. Obrazac se još jednom ponavlja: sve je iskrslo neočekivano, s unukom u sredini i bez pretenzije, samo dobar provod. "Počeo sam sam snimajući video", kaže Christian, prisjećajući se tačnog datuma kada je prvi put objavio video sa svojom bakom. “Bio je 1. januar 2013. Ljudima se svidjelo. Onda smo snimili još jedan i još jedan, ali je sve došlo niotkuda, bez očekivanja da će postati toliko poznata ili bilo šta. Zapravo, nije bila toliko poznata do prije tri-četiri godine, malo prije pandemije, zahvaljujući TikToku.

U svim slučajevima, tvrde sagovornice, svoje prisustvo na mrežama gledaju kao hobi. “Imam 82 godine, želim da živim život, jer već sam prošla kroz mnoge nedaće. To je kao drugi život, ko bi mi rekao da ću biti slavna u ovim godinama?”, pojašnjava Rosa Vallejo, rođena u Andaluziji i godinama stanovnica L'Hospitalet de Llobregat.

Iako ovo nisu profesionalni projekti, iza ovih profila stoji mnogo posla: stvaranje i objavljivanje sadržaja na stalnoj osnovi zahtijeva trud i posvećenost. Brendovima, kako onima koji su namijenjeni porodičnoj publici, tako i onima bliskim mlađoj publici, nije trebalo dugo da u ovim brojkama identifikuju alternativu uobičajenim oglašivačima. “Praktično svima je draga figura starijih, pa je ovakvim profilima mnogo lakše da saosjećaju sa javnošću i generišu veliki angažman. A ono što brendovi traže je da pobjegnu od tipičnih kampanja s influencerima i kreiraju inovativan sadržaj koji ne samo da je blizak publici, već im omogućava i interakciju sa sadržajem", kaže Sergio Barreda Coy , izvršni direktor agencije za Keeper Experience.

Pronalaženje zabave nakon 80. godine obično nije norma, ali ako je taj hobi vezan za društvene mreže, još je neobičnije, ako uzmemo u obzir problem digitalnog jaza koji trpe starije osobe. Prema podacima, 76% ljudi starijih od 80 godina zabrinuto je zbog digitalnog jaza. Upoznavanje s tehnologijom u poodmakloj dobi omogućilo je influenserskim bakama da se povežu s mladom i zahtjevnom publikom, u mnogim slučajevima digitalnim domorocima. Uspjeh bakica na društvenim mrežama (i na internetu općenito, što pokazuje i fenomen Pasta Grannies), gdje su u epicentar zajednice kojoj virtuelno pripadaju, u suprotnosti je sa usamljenošću od koje pati veliki dio starijih osoba. Prema nedavnom izvještaju Evropske komisije, 11% Španjolaca osjećalo se usamljeno u nekom trenutku prošle godine. Situacija koja posebno pogađa starije osobe, jer je to starosna grupa koja najčešće živi bez društva. Neke zemlje, poput Japana, čak su osnovale Ministarstvo za usamljenost kako bi se pozabavile društvenim problemom pogoršanim krizom koronavirusa.

Guadalupe Fañina priznaje da uživa u “sagramu " kao dijete (kako naziva Instagram) i sa uzbuđenjem kaže da joj se najviše sviđa „čitanje poruka koje mi šalju iz cijelog svijeta, iz New Yorka, iz Novog Zelanda, iz Ekvadora, iz Wisconsina. Šalju mi tako lijepe poruke da se jako raznježim čitajući ih. Odgovaram i veoma sam zahvalna. Šetajući ulicom, obavljajući poslove ili odlazeći na pijacu, posvuda me pronalaze fanovi koji traže fotografije i zagrljaje. “Dosta me prepoznaju, zaustavljaju me djeca i starci. Kažu mi, ona je baka TikToka“, kaže Rosa Vallejo, iz Con Buen Humor. Mari Carmen je primijetila i naklonost javnosti izvan ekrana, uvijek spremna da se fotografira i snima sa svojim pratiocima.