Kultura | 26.10.2024.

Bošnjačka kulturna baština

Austrijanci su 1718. godine bijeljinsku Atik džamiju pretvorili u katoličku crkvu

Još uvijek se ne može dati pouzdan odgovor na najvažnije pitanje: da li su stećke, kao građevinski materijal, prilikom izgradnje džamije u njenu prvotnu građevinsku strukturu uzidali njeni graditelji, ili Austrijanci tokom preinake džamije u crkvu.

Autor:  R.I.

BIJELJINA je gradić u istočnoj Bosni. U historijskim izvorima prvi put se spominje 1446. godine. Od 1634. godine je sjedište kadiluka. Godine 1879. u Bijeljini je popisano 4.560 muhamedanaca, 1.380 srpsko-pravoslavnih i 1 rimokatolik; godine 1885. – 5.491 muhamedanac, 1.765 istočno-pravoslavnih, 238 rimokatolika, 293 Jevreja, i 20 pripadnika drugih vjera. '»Godine 1991. u Bijeljini je popisano 19.024 Muslimana, 10.450 Srba, 3.452 Jugoslavena, 366 Hrvata i 3.122 ostalih.

Atik ili Carska džamija je najstarija džamija u Bijeljini. Sagrađena je između 1520. i 1566. godine. U tursko-austrijskom ratu, vođenom između 1716. i 1718. godine, Bijeljinci su, nemajući tvrđave, koristili džamiju kao odbrambeni bastion. Austrijanci su 1718. godine zauzeli Bijeljinu, u kojoj su ostali do Beogradskog mira 1739. godine. Po austrijskom zauzeću, džamija je pretvorena u katoličku crkvu. "Moguće je da je tada džamijska zgrada kvadratne osnove produljena u pravcu sjeverozapada".

Od Beogradskog mira 1739. godine do 13. marta 1993. godine, kada je srušena, džamija u Bijeljini služila je svojoj svrsi. U martu 2003. godine, tokom arheoloških istraživanja srušene džamije, kako proizlazi iz Odluke Komisije za zaštitu nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine od 12. maja 2003. godine, u temeljima džamije pronađen je neutvrđen broj stećaka, od kojih su neki sa natpisima. Stećci su pohranjeni u Muzej grada Bijeljine, "gdje su u toku dodatna istraživanja."

U kojem dijelu džamijskih temelja su se nalazili stećci, da li u najstarijim prvobitnim temeljima, ili u njihovom mlađem dijelu koji je u period od 1718. do 1739. godine za potrebe crkve naknadno dozidan i produljen u pravcu sjeverozapada, ili na cjelokupnom prostoru temelja?

Odgovor na postavljeno pitanje iz Odluke Komisije nije moguće dobiti, tim prije što je u toku "izrada konačnog izvještaja o arheološkim radovima, kojim će biti detaljno opisani nalazi." Stoga, još uvijek se ne može dati pouzdan odgovor na najvažnije pitanje: da li su stećke, kao građevinski materijal, prilikom izgradnje džamije u njenu prvotnu građevinsku strukturu uzidali njeni graditelji, ili Austrijanci tokom preinake džamije u crkvu.

(Ibrahim Pašić, Od stećka do nišana u BiH, BZK Preporod, Sarajevo, 2017)

Historijska opomena

Jedan od najtužnijih dana u historiji Janje: Džamije minirane i srušene pod okriljem noći

Bošnjačka kulturna baština

Prvi bosanski muslimani ukopavani su u blizini nekropola stećaka

Od stećka do nišana

„Grčka groblja“ su muslimanska mezarja

Od stećka do nišana

Najstariji prečanski nišani ukrašeni su motivom bosanskoga mača, a ne osmanske sablje