Društvo | 12.10.2025.

Turizam naš nasušni

Novi zakon o turizmu mora osigurati policajca koji će privesti stranog nelegalnog turističkog vodiča na sud

Iz službene evidencije Suda nesporno proizilazi da ovlašteni organ prilikom kontrole stranih lica nije postupao na način da je isti hitno priveden u sud radi njegovog obezbjeđenja prisustva na sudu kao i suđenju,  jer niti jedan takav slučaj nije evidentiran. U konkretnim slučajevima  protiv stranih turističkih vodiča u Kantonu Sarajevo ovlašteni organ je pokrenuo prekršajni postupak putem zahtjeva za pokretanje prekršajnog postupka te kako se ne radi o hitnim predmetima, isti će biti uzeti u rad po starosti inicijalnog akta.

Autor:  Elirija Hadžiahmetović

Problem nelegalnog rada stranih turističkih vodiča u Bosni i Hercegovini može se posmatrati s više aspekata. Jedan od njih je ko ima moralno i zakonsko pravo da turistima koji posjećuju, ne samo prirodne znamenitosti, već i kulturno-historijske spomenike, mjesta i lokalitete od posebne važnosti za kulturu sjećanja na agresiju na Bosnu i Hercegovinu u periodu 1992-1995? O tome smo pisali u jednom od tekstova objavljenih na ovom portalu u septembru ove godine, kada smo naveli da  neki turistički vodiči koji dolaze iz Srbije, naprimjer, zlonamjerno tumače noviju bosanskohercegovačku historiju.

Drugi aspekt  je tržišno-radni, jer na taj način nelegalni strani turistički vodiči faktički otimaju posao domaćim licenciranim turističkim vodičima. Predsjednik Udruženja turističkih vodiča "Vučko" u sarajevskom kantonu Edin Ogrešević početkom septembra za Stav je izjavio:

- Kontrola gotovo da ne postoji pa vodiči iz Srbije, Hrvatske i Crne Gore ulaze sa turističkim grupama i rade ilegalno. Svi mi ovdje znamo ko su oni. Imamo i čovjeka iz Lukavice, jer ga zovu agencije iz Srbije, i pričat će isto što i onaj iz Srbije. I tu se ništa neće promijeniti.

Na upit Općinskom sudu Sarajevo jesu li pokrenuli prekršajne postupke za četvero u 2024. i petero stranih nelegalnih turističkih vodiča u prvih osam mjeseci ove godine, a za koje je Kantonalna tržišno-turistička inspekcija zatekla bez dozvole za rad, odgovor je bio:

- U skladu sa odredbama člana 84. Pravilnika o unutrašnjem sudskom poslovanju predmeti se uzimaju u rad prema njihovoj hitnosti, odnosno starosti inicijalnog akta.  Ukoliko  ovlašteni organ podnese zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka protiv lica koje nema prebivalište u Bosni i Hercegovini, dužan je obezbijediti prisustvo okrivljenog pred sudom, a sud takve predmete radi po hitnom postupku. Iz službene evidencije suda nesporno proizilazi da ovlašteni organ prilikom kontrole stranih lica nije postupao na način da je isti hitno priveden u sud radi njegovog obezbjeđenja prisustva na sudu kao i suđenju, jer niti jedan takav slučaj nije evidentiran. U konkretnim slučajevima protiv stranih turističkih vodiča u Kantonu Sarajevo ovlašteni organ (Inspekcija, op.a.) je pokrenuo prekršajni postupak putem zahtjeva za pokretanje prekršajnog postupka te kako se ne radi o hitnim predmetima, isti će biti uzeti u rad po starosti inicijalnog akta.

Po sadašnjem zakonu, nelegalni strani turistički vodiči u KS su turisti

A zašto inspektori nisu hitno priveli u Sud strane turističke vodiče koji su zatečeni na području KS bez dozvole za rad u 2024. i 2025. godini kako bi Sud mogao reagirati po hitnom postupku?

Prema navodima iz Inspekcije, razlog je što, "prema odredbama Zakona o inspekcijama KS, inspektor nema ovlaštenja da privodi lica, niti da ih u bilo koju svrhu lišava slobode. Turistički vodiči se od strane Kantonalne tržišno-turističke inspekcije sankcionišu zbog neposjedovanja odobrenja za rad u kontekstu Zakona o turizmu KS, s tim da valja napomenuti da oni imaju legalan boravak u Bosni i Hercegovini kao turisti. Navedenim zakonom nije propisan bilo kakav hitni postupak ili procedura, ali je propisano da se poslovi turističkih vodiča ne mogu obavljati bez odobrenja za rad izdatog od nadležnog organa prema mjestu prebivališta, kako i ispunjavanja uvjeta za rad turističkog vodiča".

Što se tiče saradnje za Službom za strance u ovakvim slučajevima - odgovaraju:

- Kantonalna uprava za isnpekcijske poslove KS ostvaruje redovnu saradnju u mnogim oblastima sa Službom za poslove sa strancima. Budući da se Služba bavi pitanjima legalnosti stranaca u BiH, to ih u slučaju inostranih turističkih vodiča ne obavještavamo s obzirom na to da navedena lica legalno borave u BiH kako turisti, a sankcionišu se radi toga što bez pravnog osnova obavljaju poslove turističkog vodiča. Drugim riječima, kada stranci kao turisti u BiH prekrše zakon o turizmu KS na navedeni način, njihov boravak u BiH je legalan, jer su u BiH došli kao turisti, ali se protiv njih pokreću prekršajni postupci pred nadležnim sudom jer nelegalno, odnosno protuzakonito obavljaju poslove turističkog vodiča.

A sudski postupak izgleda ovako: U Općinskom sudu za prekršaje Sarajevo nalazi se hiljade predmeta koji čekaju da dođu na red kod sudije. Za počinioce prekršaja koji su državljani Bosne i Hercegovine, pozivi za ročište šalju se na adresu na kojoj su prijavljeni i može se očekivati da će se i odazvati pozivu na ročište.

No nije jasno kako se može osigurati da se strani državljanin pojavi pred Sudom, ako nije riječ o hitnom postupku? I kako se može stranom državljaninu koji je prekršajno prijavljen Sudu uputiti poziv za ročište? Jer, on se slobodno može išetati i iz Sarajeva i iz Bosne i Hercegovine, i vratiti se po istom poslu - jer ga Služba za strance nigdje nije zabilježila pa ga na granici zbog toga niko neće ni zaustaviti prilikom ponovnog ulaska, niti će mu spriječiti izlazak iz BiH dok se postupak ne okonča.  

A da je policija asistirala prilikom privođenja stranog državljanina koji je zatečen bez dozvole za rad turističkog vodiča i da je u proces bila uključena Služba za strance, na njih bi se mogao primijeniti čl. 33  Zakona o prekršajima Kantona Sarajevo. U njemu stoji da se okrivljenom koji nema prebivalište u Bosni i Hercegovini, a koji primi prekršajni nalog, može ponuditi mogućnost da plati novčanu kaznu u najbližoj policijskoj stanici ili u kancelariji ovlaštenog organa (po Zakonu ovlašteni organ je policija na svim nivoima državnog uređenja, zatim inspektor te ministarstvo u čiju nadležnost spada direktno ili indirektno provođenje bilo kojeg zakona ili propisa koji propisuje prekršaje).

Kome je stalo da se ne donese novi zakon o turizmu?

Dalje, ukoliko okrivljeni ne plati novčanu kaznu, smatrat će se da je podnio zahtjev za sudsko rješavanje i tada predstavnik ovlaštenog organa može odmah izvesti okrivljenog pred nadležni sud. Ukoliko ga nije moguće odmah izvesti pred sud, tada predstavnik ovlaštenog organa može preduzeti one radnje kojima bi se osiguralo njegovo pojavljivanje i plaćanje kazne, u skladu s članom 6. Zakona oprekršajima KS.

A u tom članu stoji da policijski službenik ili ovlaštena službena osoba može lišiti slobode  osobu osumnjičenu za počinjenje prekršaja, ali je dužno da je odmah, a najkasnije u roku 12 sati, izvede pred sud, kako bi se osiguralo njeno prisustvo na Sudu u slučaju kada nije nastanjeno u Bosni i Hercegovini ili privremeno boravi u inozemstvu. Sve to u slučaju sumnje da može pobjeći kako bi izbjeglo odgovornost za prekršaj ili postoji opasnost da će nastaviti s činjenjem prekršaja ili ponovo počiniti istovrsni prekršaj. Navedeno je i to da Sud mora ispitati okrivljenog odmah, a najkasnije u roku 12 sati.

Radi osiguranja prisustva pred sudom, policija ili drugi ovlašteni organ može zahtijevati od osobe okrivljene za prekršaj, a koja nema prebivalište u Bosni i Hercegovini ili koje privremeno boravi u inozemstvu i želi da napusti Bosnu i Hercegovinu prije okončanja postupka - a za koje postoji sumnja da može pobjeći kako bi izbjeglo odgovornost za prekršaj - da preda svoj pasoš ili drugi identifikacioni dokument do pojavljivanja na sudu, ali ne duže od 24 sata. Uz prekršajni nalog ili zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka sudu će se predati i pasoš ili drugi identifikacioni dokument.

Radi osiguranja plaćanja novčane kazne, okrivljenom za prekršaj koji nema prebivalište u Bosni i Hercegovini ili privremeno boravi u inozemstvu, a želi napustiti Bosnu i Hercegovinu prije okončanja postupka, a za koje postoji sumnja da može pobjeći kako bi izbjeglo odgovornost za prekršaj - sudija može naložiti da položi novčanu garanciju u visini maksimalne kazne koja može biti izrečena za takav prekršaj.

Od svega navedenog, osim prekršajne prijave Općinskom sudu, ništa nije provedeno, jer nije bilo policajca koji može nelegalnog stranog turističkog vodiča privesti u sud.

I sada je na potezu Federalno ministarstvo okoliša i turizma u čijoj je nadležnosti donošenje nacrta novog zakona o turizmu kojim bi trebalo precizirati nedorečenosti i preciznije odrediti kako bi Inspekcija trebalo da postupa u ovakvim slučajevima. Ovu rupu u Zakonu također bi trebalo da popune i i Direkcija za turizam koja djeluje u okviru Ministarstva privrede KS.

Čelnik Udruženja turističkih vodiča "Vučko" Ogrešević tvrdi da su nadležni prihvatili većinu njihovih sugestija, ali i to da je nekome vjerovatno stalo da se taj zakon ne donese

Kome? Nije htio kazati.                                           

 

 

 

Turizam naš nasušni

Dok zakon veže ruke inspekciji i sudu za prekršaje, strani turistički vodiči rade

Turizam naš nasušni

Čiji turistički vodiči imaju zakonsko i moralno pravo da pričaju o agresiji, genocidu i opsadi

Na terenu haos

Ko štiti turističke vodiče u FBiH? Rad na crno cvjeta, institucije šute

Uspješna akcija

Gorska služba spašavanja KS spasila sedam turista iz Australije u selu Umoljani