Prilično haotično stanje na tržišu turističkih vodiča u Bosni i Hercegovini rezultat je i nepostojanja zakonske regulative za tu oblast na državnom nivou. Na području Federacije Bosne i Hercegovine, Zakonom je propisano obavljanje turističke djelatnosti, vrste usluga u toj oblasti i uvjeti i način obavljanja poslova...
Stav je ranije pisao o tome ko i pod kojim uvjetima može raditi kao turistički vodič i ko ima zakonsko i moralno pravo da turistima interpretira agresiju, genocid i sve druge generacijske i transgeneracijske traume iz bliže prošlosti.
Podsjećamo, svaki kanton ponaosob bliže regulira rad turističkih vodiča, koji, osim ispita općeg znanja u resornom federalnom ministarstvu, moraju položiti i stručni ispit s praktičnim dijelom u konkretnm kantonu, kako bi od tog kantona dobio licencu turističkog vodiča.
Strani državljani, uz sve osnovne uvjete koje moraju ispunjavati i domaći turistički vodiči, obavezni su imati i radnu dozvolu.
Sarajevo, odnosno Sarajevski kanton. je turistički najposjećeniji u Bosni i Heregovini pa je stoga fokus turističke statistike u ovom tekstu na njemu.
A Služba za strance?
Dakle, prema najsvježijim podacima Kantonalne uprave za inspekcijske poslove Sarajevo, u 2024. godini kantonalni tržišno-turistički inspektori izvršili su ukupno 49 inspekcijskih nadzora nad radom turističkih vodiča na području Kantona Sarajevo.
Od tog broja, 23 vodiča u momentu kontrole imala su odobrenje za obavljanje poslova turističkog vodiča. Bez odobrenja za rad od nadležnog organa zatečeno je 26 turističkih vodiča. Među njima, 22 su dobili 22 prekršajne kazne, u ukupnoj vrijednosti 2.200,00 KM (prema odredbama Zakona o turizmu KS, novčana kazna predviđena za te slučajeve iznosi 100 KM). Za preostalih četvero inspektori su podnijeli zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka pred Općinskim sudom u Sarajevu, s obzirom na to da se radilo o stranim državljanima.
Da svake godine problem sve više raste, vidi se i po podacima za ovu godinu.
Naime, u prvih devet mjeseci 2025. godine, inspektori su obavili ukupno 119 inspekcijskih nadzora, od čega je u momentu kontrole zatečeno 58 vodiča koji su djelatnost obavljali u skladu sa zakonom.
Bez odobrenja za obavljanje poslova turističkog vodiča zatečen je 61 turistički vodič. Izrečeno je ukupno 56 prekršajnih kazni ukupne vrijednosti 5.600 KM. Među zatečenim vodičima bez odobrenja za rad od nadležnog organa, bilo je i pet stranih državljana za koje su izdati zahtjevi za pokretanje prekršajnog postupka pred Općinskim sudom u Sarajevu.
Iz Kantonalne inspekcije rečeno je i to se kontrole rade uzimajući u obzir ograničene mogućnosti koje nudi važeća zakonska regulativa u slučajevima kada na terenu zateknu strane turističke vodiče bez dozvole za rad od nadležnih organa.
Pitanja su 19. septembra upućena e-mailom i Službi za odnose s javnošću Općinskog suda u Sarajevu: koliko je sudskih postupaka po osnovu dostavljenih zahjeva Inspekcije otvoreno, a koliko okončano; kakve su kazne izrečene u okončanim predmetima; kakva je procedura za strane državljane u tom slučaju; uključuje li se Ured za strance u taj postupak; je li neophodno da se osobe strani državljani zatečene u poslu turističkog vodiča bez odobrenja nadležnog organa i za koje je izdat zahtjev za sudsko odlučivanje - pojave na Sudu; ako jeste, dolaze li na Sud; na koju adresu se uručuje poziv i rješenje Suda; ima li načina da se tim osobama zabrani izlazak iz Bosne i Hercegovine dok ne uplate kaznu; postoje li, a ako postoje - koje su poteškoće u sudskom odlučivanju i izvršenju izrečenih kazni u vezi s nelegalnim radom stranih turističkih vodiča u Kantonu Sarajevo?
Odgovor je bio da je nemoguće u informacionom sistemu proći pojedinačno hiljade predmeta da bi pronašli one koji se odnose na podnesene zahtjeve Inspekcije za sudsko odlučivanje u slučaju turističkih vodiča stranih državljana te da bi to mogli uraditi samo na osnovu broja predmeta.
I na ovom mjestu ne bi trebalo da nas začudi što je predsjednik sarajevskog Udruženja turističkih vodiča "Vučko" Edin Ogrešević ranije za Stav izjavio da "...kažnjavanje stranih vodiča zahtijeva Službu za strance, a oni nemaju vremena za to i onda se sve završi tako da udare po lokalnim vodičima".
Zato i naš izvor kojim je to predmet profesionalnog interesiranja kaže da je pitanje jesu li prekršajni postupci protiv tih osoba uopće i pokrenuti.
Pitanja bez odgovora
Da vidimo onda šta je Federalno ministarstvo okoliša i turizma 17. septembra, nakon nekoliko intervencija, odgovorilo na pitanja:
Šta bi trebalo da se nađe u Nacrtu izmjena i dopuna u pogledu rada stranih turističkih vodiča u Federaciji BiH?
- Prema Članu 49. prednacrta Zakona, koji normira uslove za pružanje usluga turističkog vodiča, strani državljanin može pružati usluge turističkog vodiča pod uslovom da ima radnu dozvolu i da ispunjava ostale uslove kao i domaći turistički vodiči (da ima poslovnu sposobnost, da ima najmanje srednju stručnu spremu, da ima položen stručni ispit za turističkog vodiča, s naznakom o položenom općem dijelu i posebnom dijelu za kanton, da zna najmanje jedan svjetski jezik na kojem će pružati usluge turističkog vodiča, da mu pravosnažnom presudom ili rješenjem o prekršaju nije izrečena zaštitna mjera zabrane obavljanja poslova turističkog vodiča dok ta mjera traje i udovoljava propisanim zdravstvenim uslovima-uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti koje se traži kod svih osoba prilikom zasnivanja radnog odnosa).
Drugo, Federalni zakon o turizmu koji je na snazi ne tretira zaštićene lokalitete, historijske spomenike. Hoće li ta oblast biti obuhvaćena u nacrtu Zakona o turističkoj djelatnosti?
- Nacrtom Zakona o turizmu cijelo jedno poglavlje nosi naziv Upravljanje razvojem turizma, te je u planu da se turizam razvija u smjeru održivosti.
Razvoj održivog turizma temelji se na prepoznavanju, poticanju i upravljanju razvojnim potencijalima uz održivo i odgovorno korištenje prostora, prirodnih, društvenih i privrednih resursa, kulturne baštine te unapređenja uslova života lokalnog stanovništva i boravka turista u destinaciji.
Praćenje održivosti provodi se kroz aktivnosti prikupljanja, praćenja i analize podataka o pokazateljima održivosti, uključivo praćenje osnovnih principa cirkularne ekonomije, kao i drugim podacima vezano uz turizam i uticaj turizma na druge djelatnosti te o raspoloživoj infrastrukturi, suprastrukturi i socio-demografskim pokazateljima te podacima o rodnoj zastupljenosti u ovom sektoru.
U vezi s prethodnim i jedno etičko pitanje: Može li, naprimjer, opsadu Sarajeva 1992-1995. masakre na Markalama, Tunel spasa, civilne žrtve granatiranja i djelovanja snajperista tumačiti licencirani turistički vodič koji je strani državljanin, specijalno Srbije ili Crne Gore, pa makar imao radnu dozvolu, kako je to predviđeno Federalnim zakonom o turističkoj djelatnosti?
- Svi turistički vodiči (i domaći i strani) u obavezi su polagati ispit za nivo Federacije BiH i kantona.
Sve oblasti, kao i pitanja iz istih će biti regulirani podzakonskim aktima. U tom pravcu su planirane i obuke u smislu načina i sadržaja izlaganja turističkih vodiča kako bi ista bila u skladu sa historijskim činjenicama.
Može li u istom kontekstu o genocidu u Srebrenici govoriti licencirani turistički vodič strani državljanin, konkretnio državljanin Srbije ili Crne Gore pa makar imao i radnu dozvolu kako je to predviđeno sadašnjim Zakonom o turističkoj djelatnosti?
- Svi turistički vodiči su u obavezi izlagati historiju na bazi usvojenog programa. Nadamo se da će nova normativno-pravna rješenja pozitivno uticati na izlaganja o BiH i da će učiniti da nam se gosti vraćaju i ostaju duže u našoj državi.
Može li o svemu ovome turistima na teritoriji FBiH govoriti licencirani turistički vodič iz bosanskohercegovačkog entiteta Republika srpska?
- Agencija koja angažira turističkog vodiča, samostalni turistički vodič, kao i ostali turistički radnici treba da se pridržavaju Kodeksa turističkih vodiča koji donosi svaka agencija/vodič ponaosob, a temelji se na osnovnim pravilima struke.
Kako je veoma bitno da vodiči objektivno i tačno govore o historijskim, kulturnim i ostalim činjenicama određenog lokaliteta/destinacije, provodit će se kontinuirane obuke.
Isto tako, program polaganja ispita za turističke vodiče podrazumijeva literaturu koju su izradili profesori i stručnjaci iz određenih oblasti. Na teritoriji Federacije BiH turiste vodi licencirani turistički vodič iz Federacije BiH, a u manjem bh. entitetu, to vrši licencirani turistički vodič iz Republike Srpske.
Turizam nije uspostavljen na državnom nivou, nego na nivou entiteta i Brčko Distrikta. Tako je po Ustavu Bosne i Hercegovine.
Hoćete li izmjenama i dopunama Zakona o turističkoj djelatnosti u FBiH predložiti rješenja za sve ono što je u prethodnim pitanjima navedeno?
- Zakon o turizmu predvidio je donošenje podzakonskog akta kojim će navedeno biti detaljnije regulirano.
Po usvajanju Zakona, očekuje se izrada tih podzakonskih akata čijoj će izradi i donošenju prethoditi javne konsultacije.
Eto.
Čekamo da nam Kantonalna uprava za inspekcijske poslove dostavi brojeve predmeta koji se odnose na neegalan rad stranih turističkih vodiča u Sarajevu.

