Svijet | 02.10.2025.

Tajna PR kampanja

Detaljan cjenovnik za influensere: Netanyahuoovo "oružje" za promociju Izraela

Podnesci otkrivaju da je firma pod nazivom Bridges Partners LLC angažovana za upravljanje mrežom influencera u okviru projekta pod kodnim nazivom "Esther Project". Nije jasno da li postoji ikakva veza sa Projektom Esther, planom za borbu protiv antisemitizma koji je objavila Heritage Foundation, američki desničarski think tank. 

Autor:  The Jerusalem Post

Novopodneseni dokumenti Ministarstvu pravde pokazuju da je izraelska vlada tiho pokrenula dvostruku operaciju utjecaja u Sjedinjenim Državama, kombinirajući političko oglašavanje s velikim budžetom s kampanjama utjecajnih osoba u lokalnom stilu.

Podnesci otkrivaju da je firma pod nazivom Bridges Partners LLC angažovana za upravljanje mrežom influencera u okviru projekta pod kodnim nazivom "Esther Project". Nije jasno da li postoji ikakva veza sa Projektom Esther, planom za borbu protiv antisemitizma koji je objavila Heritage Foundation, američki desničarski think tank. 

U svom izvještaju, koji je propisan Zakonom o registraciji stranih agenata, Bridges je naveo da je cilj njegovog rada bio "pomoći u promovisanju kulturne razmjene između Sjedinjenih Država i Izraela" i precizirao da se angažman odvija preko njemačke podružnice globalne PR firme Havas. 

Postepeno uvođenje

Priloženi dokumenti pokazuju da je firma, u vlasništvu izraelskih konsultanata Urija Steinberga i Yaira Levija, osnovana u junu 2025. u Delawareu i ubrzo nakon toga primila je skoro 200.000 dolara za regrutovanje i koordinaciju influensera na društvenim mrežama sa sjedištem u SAD-u.

Ugovori omogućavaju isplate do 900.000 dolara tokom nekoliko mjeseci i uključuju detaljan cjenovnik: 60.000 dolara unaprijed za pokrivanje troškova regrutacije influensera i razvoja koncepta, dodatnih 140.000 dolara za isplate u fazi razvoja kada pet ili šest influensera počne objavljivati, te mjesečna izdvajanja do 250.000 dolara namijenjena za naknade influencerima, produkciju i troškove agencije. Konačnih 50.000 dolara predviđeno je za završno izvještavanje i izvještavanje nakon kampanje.

U podnescima je također planirano postepeno uvođenje: istovremeno se uključuju tri do šest influencera, a očekuje se da će svaki od njih objavljivati ​​otprilike 25 do 30 sadržaja mjesečno na Instagramu, TikToku i drugim platformama. Kasnije faze predviđaju daljnje širenje, uključujući "uparivanje s izraelskim partnerima za sadržaj" i razvoj partnerstava s marketinškim agencijama sa sjedištem u SAD-u.

U dokumentima se također navode plaćanja nizu izvođača radova, što sugerira da se projekat nije odnosio samo na direktno plaćanje influencera, već na izgradnju cijelog ekosistema podrške, uključujući produkciju sadržaja, usklađenost sa zakonima i analitiku kampanja, kako bi se mreža održala tokom nekoliko mjeseci.

Postoje dokazi da je rad već u toku: izraelski premijer Benjamin Netanyahu sastao se u petak u New Yorku s grupom influensera. Kada ga je jedan od njih pitao kako da povrati opadajuću podršku Izraelu, rekao je:

- Moramo se boriti. Kako da se borimo? Naši influenceri. Mislim da biste trebali razgovarati i s njima ako imate priliku, s tom zajednicom - oni su veoma važni.

Netanyahu je dodao:

- Moramo se boriti oružjem koje se primjenjuje na bojnim poljima na kojima se angažujemo, a najvažnije je na društvenim mrežama.

Bridgesovi podnesci - koji do sada nisu objavljeni - dodaju nove informacije o sveobuhvatnim diplomatskim naporima Izraela, u onome što izraelski zvaničnici nazivaju "osmim frontom" u trenutnom ratu u zemlji.  Oni dopunjuju zaseban, veći sporazum koji je ove sedmice privukao pažnju javnosti: izraelski ugovor od 1,5 miliona dolara mjesečno s Bradom Parscaleom, bivšim strategom kampanje predsjednika Donalda Trumpa. 

Temeljni dokumenti

Podnesena 18. septembra, Parscaleova firma Clock Tower X LLC registrovala se kao strani agent za izraelsko Ministarstvo vanjskih poslova, a Havas je ponovo služio kao posrednik. Ugovor predviđa "stratešku komunikaciju" za borbu protiv antisemitizma u Sjedinjenim Državama. Temeljni dokumenti otkrivaju planove za primjenu alata zasnovanih na vještačkoj inteligenciji: mjesečne SEO kampanje korištenjem MarketBrew AI platforme i napore za oblikovanje rezultata chatbotova zasnovanih na GPT-u.

Parscale se istaknuo kao digitalni direktor Donalda Trumpa 2016. godine, a kasnije i kao menadžer kampanje, gdje je izgradio reputaciju agresivnog mikrotargetiranja potencijalnih birača na Facebooku.

Parscaleova kampanja u Izraelu obećava da će producirati 100 oglasa ili sadržaja svakog mjeseca, plus 5.000 različitih varijacija tih oglasa, što je nivo proizvodnje koji vjerovatno zahtijeva automatizirane alate. 

Bridge Partners, Parscale, Havas i izraelska vlada nisu odmah odgovorili na zahtjeve za komentar.

Uzeti zajedno, podnesci pokazuju višemilionski napor da se američki mediji i digitalni kanali zasite proizraelskim narativima.

Ovaj napor nastaje usred neviđenog širenja resursa izraelske vlade za promociju svojih stavova u inostranstvu. U decembru 2024. godine, kao dio koalicijskih pregovora s Netanyahuom, ministar vanjskih poslova Gideon Sa'ar osigurao je izdvajanje od 150 miliona dolara za globalnu javnu diplomatiju, poznatu na hebrejskom kao hasbara. 

Izdvojena sredstva su bila oko 20 puta veća od prethodnih Hasbara budžeta, a ministarstvo je počelo primati sredstva u maju.

'Esencijalna' misija

Izraelska štampa je opisala sredstva kao sredstva namijenjena jačanju digitalnog dosega, brifinga za strane medije i brzog odgovora na poruke. Sa'ar je investiciju nazvao ključnom, tvrdeći da "otpornost Izraela u inostranstvu zavisi od pobjede u narativnoj bitci“.

Od tada je niz inicijativa privukao pažnju. Prošlog mjeseca, organizacija Israel365, koja nastoji potaknuti veze između ortodoksnih Jevreja u Izraelu i evangeličkih kršćana u Sjedinjenim Državama, dovela je perspektivne utjecajne ljude iz Sjedinjenih Država koji sudjeluju u inicijativi "Učinimo Ameriku ponovo velikom" u Izraelu. Izrael je navodno platio grupi 86.000 dolara za putovanje.

A PR firma SKDK sa sjedištem u New Yorku ranije ove godine dobila je ugovor vrijedan 600.000 dolara za promociju priča o Bibasesima, porodici talaca čija su majka i dva mala sina ubijeni u zatočeništvu Hamasa, a čiji je otac, Yarden, oslobođen 1. februara. Nakon što je neprofitna informativna stranica Sludge, koja prati novac u politici, ranije ovog mjeseca skrenula pažnju na ugovor, SKDK je saopštila da ranije raskida ugovor - što je snažan znak rizika s kojima se suočavaju firme koje učestvuju u izraelskom PR pritisku u vrijeme kada je njegova naklonost na rekordno niskom nivou. 

Čini se da se najnoviji podnesci poklapaju sa stvarnim događajima, koji su sami po sebi donijeli kontroverze. 

U petak, tokom posjete New Yorku na zasjedanju Generalne skupštine Ujedinjenih nacija, Netanyahu se sastao s grupom jevrejskih influencera sa sjedištem u SAD-u koji su izgradili veliki broj pratilaca na platformama poput Instagrama i TikToka, na onome što je najavljeno kao brifing o antisemitizmu.

Među onima koji su fotografisani na sastanku bili su Lizzy Savetsky, modna i lifestyle ličnost koja se rebrendirala kao istaknuti glas Izraela; Ari Acker, koji vodi popularni nalog za objašnjavanje vijesti; i Zach Sage Fox, poznat po svom proizraelskom video sadržaju. Među ostalim učesnicima bili su Miriam Ezagui, medicinska sestra koja objavljuje sadržaj o jevrejskom lifestyleu; i Joyce Chabb, digitalna kreatorka koja je svoj rad opisala kao zagovaranje protiv antisemitizma.

Kao reakciju na sastanak, neki korisnici društvenih mreža optužili su influensere da su dali prioritet samopromociji kroz fotografisanje sa Netanyahuom u odnosu na solidarnost sa porodicama talaca, koje su se u to vrijeme također nalazile u New Yorku, zahtijevajući veću hitnost od izraelskog rukovodstva.

- Ovi 'influenseri' su otrčali na sastanak pravo u zagrljaj ljudi koji su sprečavali sklapanje jednog posla za drugim kako bi vratili kući naše svete taoce“, napisao je jedan korisnik.

Neugodan dijalog

Izražavajući osjećaj izdaje, drugi korisnik je napisao:

- Srce mi je slomljeno kad vidim Miriam Ezagui tamo. Iskreno, bez riječi sam.

U međuvremenu, pristalice su uzvratile tvrdnjom da influenseri koriste svoje platforme kako bi pojačali zabrinutost zbog antisemitizma i jevrejskog jedinstva u vrijeme kada je online neprijateljstvo prema Jevrejima poraslo.

- Ovakva vrsta objave zapravo dokazuje koliko smo polarizirani postali. Susret s političkim liderom demokratije, čak i onim s kojim se snažno ne slažemo, ne znači podršku. Dijalog, čak i neugodan dijalog, je način na koji se postiže napredak - napisao je jedan podržavalac.

Netanyahu nije objavio transkript, ali izraelski mediji su izvijestili da se razgovor fokusirao na strategije za "borbu protiv laži na internetu" i projiciranje jedinstvenog fronta u dijaspori.

Jedna od influenserica, Shay Szabo, ponovila je ovu formulaciju u komentarima braneći svoje učešće. Szabo je napisala da cilj nije bio zamijeniti rad porodica talaca, već ojačati jevrejsko zagovaranje u digitalnoj areni. Također je tvrdila da, s obzirom na to da se Izrael suočava s neviđenim nadzorom, "prebacivanje krivice jedni drugima samo produbljuje podjele kada nam je najpotrebnije jedinstvo". 

Napori za iskorištavanje glasova na društvenim mrežama odražavaju savjet koji je Netanyahu dobio od glavnog američkog saveznika ranije ove godine. U maju, nekoliko mjeseci prije njegovog atentata, konzervativni aktivista Charlie Kirk, šef Turning Point USA, poslao je premijeru privatno pismo u kojem je upozorio da Izrael "gubi informacioni rat" i da mu je potrebna "komunikacijska intervencija".

Vojni frontovi

Kirk je tvrdio da čak i unutar konzervativnih i evangelističkih krugova podrška Izraelu opada i pozvao je vladu da narativne bitke na društvenim mrežama i univerzitetskim kampusima shvati jednako ozbiljno kao i vojne frontove.

Među svojim prijedlozima, Kirk je pozvao na podizanje mlađih jevrejskih glasova, slanje oslobođenih talaca na turneje predavanja po Sjedinjenim Državama i ulaganje u ono što je nazvao "Mrežom istine o Izraelu" kako bi se suprotstavilo dezinformacijama na internetu. 

- Ako se ovaj trend nastavi - napisao je Kirk - Izrael rizikuje da izgubi ne samo sljedeću generaciju, već i političko pokriće od kojeg zavisi u Washingtonu.

Krajnji desničar

Izraelski fanatik, terorista i rasista u Netanyahuovoj vladi: Ko je Itamar Ben-Gvir

Američka politika

Gospodar ili partner: Kako je u Izraelu Trump postao popularniji od Netanyahua?

Pisanje historije

Kad oružje utihne: Ko je stajao uz pravdu (Gaza), a ko uz moć i genocid (Izrael)

Demonstracija jedinstva

JD Vance s Netanyahuom u Jerusalemu: Izrael nije "vazalna država", već ključni saveznik SAD-a