Godišnjica reaktiviranja Behram-begove medrese u Tuzli obilježava se 6. oktobra, na dan kada je 1993. godine, nakon 44 godine prisilnog prekida rada, ponovo otvorila svoja vrata učenicima.
Medresa, čiji se kontinuitet i značaj temelji na višestoljetnoj tradiciji, svoj početak bilježi u prvoj četvrtini 17. stoljeća, tačnije, prvi pisani trag o njenom postojanju datira iz 1626. godine.
Kroz stoljeća postojanja, Medresa je bila i ostala rasadnik znanja, duhovnosti i moralnih vrijednosti, a generacije njenih učenika i profesora utkale su neizbrisiv trag u obrazovnu i kulturnu historiju Bosne i Hercegovine.
Upravo dok se danas s ponosom prisjećamo njenog reaktiviranja u uslovima agresije na Bosnu i Hercegovinu, pažnju polako usmjeravamo i prema velikom jubileju, 400 godina od prvog spominjanja Medrese, koji će biti obilježen naredne godine.
Tim povodom, razgovarali smo s direktorom Behram-begove medrese dr. Admirom Muratovićem, o značaju ove godišnjice, planovima i viziji jedne od najvažnijih odgojno-obrazovnih ustanova u Bosni i Hercegovini.
Godina 2025. donijela je značajne promjene u vodstvu Medrese. Kako biste opisali viziju i prioritete nove uprave?
- U januaru tekuće godine preuzeo sam funkciju direktora Behram-begove medrese od dr. Ahmeda Hatunića, koji ju je časno i odgovorno obavljao prethodnih 12 godina.
Nakon 31 godinu predanog rada u Medresi svoj radni vijek u ovoj obrazovno-odgojnoj ustanovi završio je Mehmedalija Čandić. Umjesto njega za pomoćnika direktora za učenički dom imenovali smo Elvedina Kozarevića, dugogodišnjeg profesora u Medresi. Nešto ranije je za pomoćnika direktora za nastavu imenovan hfz. Nedžad Vehabović, također dugogodišnji profesor u Medresi.
U prethodnom periodu ove poslove je predano i vrlo kompetentno obavljao Fuad Imširović, koji je sada angažiran u nastavi na predmetima Psihologija i Pedagogija.
U protekloj školskoj godini, pored Mehmedalije Čandića, još dvoje naših profesora su završili svoj nepoštedni radni angažman u Medresi, u kojoj su radili od početka ili samoga početka njenog ponovnog otvaranja, a to su profesorica Azra Fazlović i profesor Halil Mehanović.
Medresa je od davnina odredište obrazovnog, naučnog, duhovnog i kulturnog života našega grada i šire regije. U prethodnom periodu postizani su izuzetno dobri rezultati na raznim poljima, zahvaljujući bespoštednom i vrlo stručnom radu svih njenih uposlenika.
Stoga je naša prioritena zadaća kreirati takav ambijent da se ne primijete kadrovske promjene koje su se desile u prvom dijelu ove godine, da organiziramo rad Medrese na način da se nesmetano odvijaju svi procesi obrazovnog, odgojnog, duhovnog, kulturnog i sportskog rada, da nastojimo u svakom slučaju sačuvati sve ono što je postignuto u prethodnom periodu, te dalje unapređivati neke segmente i aspekte njenog rada i djelovanja, shodno mogućnostima i aktuelnim potrebama.

Direktor Muratović: Medresa je od davnina odredište obrazovnog, naučnog, duhovnog i kulturnog života našega grada i šire regije
Kako nova uprava planira očuvati vrijednosti koje su krasile Medresu kroz stoljeća, a ujedno odgovoriti na izazove savremenog obrazovanja?
- Bez sumnje nećemo posustajati u nastojanjima da adekvatno odgovorimo izazovima s kojima se suočavaju ili s kojima će se suočavati mladi ljudi današnjice, ili nekih budućih vremena. Svakako da za to ne postoji neka posebna formula, neki metod koji apriori obećava uspjeh; valja ulagati trud da se on pronađe, da se do njega dođe, i to svaki put iznova.
Stoga se nećemo umoriti u traganju za načinima da se energija i interesovanje učenika usmjere prema pravim vrijednostima, onim iskonskim, koje nemaju alternative.
Poštujući i kritički analizirajući aktuelne životne tokove, različite percepcije stvari, prioriteta, ciljeva i života općenito, nećemo dozvoliti da iz Medrese iščezne ono što sačinjava njenu esenciju, što je čini školom karaktera kakvog jeste, a to je bezrezervna simbioza ispravnoga odgoja, dodatno motiviranog vjerskim načelima, i vrhunskoga znanja.
Koji su prvi konkretni koraci koje ste poduzeli kako bi se unaprijedio svakodnevni život i rad učenika i osoblja?
- Medresa predstavlja jedan gotovo zaokružen programski i infrastrukturni kompleks. Evidentni su uspjesi Medrese u minulim periodima.
No, to nije došlo samo od sebe. To je posljedica vrijednog i predanog rad njenih profesora i drugih uposlenika, te organizirano, dobro isplanirano i sistematično postupanje i koordiniranje organa rukovođenja na čelu s njenim direktorima. Opisano zatečeno stanje nam nije ponudilo razloge da poduzimamo nikakve radikalne korake.
Stvari su odranije dobro postavljene, ispravno poredane.
Na nama je, kako sam i ranije istakao, da usmjerimo energiju u pravcu održavanja onoga što je već postignuto, s povremenim zanavljanjem nekih koncepata, sadržaja i procesa, uz očekivanu inovativnost i kreativnost u onim područjima gdje osjetimo da je to potrebno učiniti, odnosno gdje nam se za to ukaže prilika i mogućnost.
Većina radova na novoj zgradi na jugozapadnoj strani kompleksa je završena. Možete li nam reći više o njenoj namjeni i značaju za rad Medrese?
- Radovi na ranije započetom poslovno-edukativnom objektu su u završnoj fazi.
U nastupajućem periodu nužno je pripremiti sve što je potrebno za njegov tehnički prijem, odnosno za dobijanje upotrebne dozvole, te iznaći mogućnost za adekvatno opremanje unutrašnjih prostorija, kako bi i mogla koristiti svojoj svrsi.
Novi poslovno-edukativni objekat sadrži, između ostalog, nekoliko poslovnih prostora za iznajmljivanje, koji bi trebalo da predstavljaju i izvor prihoda kojima će se održavati objekat, nekoliko učionica ili kabineta za organiziranje i odvijanje nastave, prostorija za različite aktivnosti profesora, prostorija za brojne aktivnosti, odnosno vježbe i probe učenika, te studio za hifz u kojem će muhaffizi moći u znatno boljim i lakšim uslovima nego je to do sada bilo raditi s učenicima koji uče Kur'an napamet.
Koliko je važno ulagati u infrastrukturu u jednoj tradicionalnoj ustanovi poput Behram-begove medrese? Šta je još urađeno u posljednjem periodu?
- Odgovarajući infrastrukturni sadržaji su neophodna pretpostavka za organiziranje i uspješno odvijanje bilo kojih aktivnosti u obrazovno-odgojnome radu, kako redovnih nastavnih tako i onih vannastavnih.
Svakako da su najodgovorniji u Medresi u pređašnjim periodima krajnje bili svjesni ove činjenice te su ulagali maksimalan trud u kontinuiranom bogaćenju i razvijanju infrastrukturnog kompleksa Medrese. Tako da Medresa, kao što smo to i ranije naznačili, predstavlja jedan zaokruženi infrastrukturni kompleks koji pruža njenim uposlenicima, odnosno učenicima dobre uvjete za rad, za učenje, odgajanje, za življenje.
Podsjećanja radi, Medresa je škola internatskog tipa, tako da se puno radilo i na polju obezbjeđivanja dovoljnog broja adekvatnih mjesta za cjelodnevni boravak svih njenih učenika.
Osim internata, učionica, administrativnih prostorija, kuhinje i restorana, u kompleksu Medrese se nalazi džamija, biblioteka, čitaonica, fiskulturna sala, fitnes studio, otvoreno sportsko igralište, amfiteatar za organiziranje različitih naučnih, kulturnih i umjetničkih sadržaja, te kabineti za praktične vježbe iz bilogije, hemije, fizike, informatike, arapskog i drugih stranih jezika.
Svakako da je za sve navdeno bila nužna i snažna podrška lokalne i šire zajednice te konkretna pomoć znatnog broja dobrotvora, prijatelja Medrese.

Direktor Muratović: Ponosni smo na činjenicu da se u narednoj godini navršavaju četiri stoljeća rada i djelovanja Medrese
Pripreme za obilježavanje 400 godina od prvog pisanog spominjanja Medrese su u toku. Na koji način će biti obilježeno i čemu svjedoči i koliko je važan ovaj jubilej?
- Ovome događaju će se svakako posvetiti posebna pažnja, jer to uistinu i zaslužuje. U procesu smo izrade integralnog programa obilježavanja ovoga jubileja u kojem će bez sumnje biti različitih kulturno-umjetničkih, duhovnih, naučnih i istraživačkih sadržaja.
Ponosni smo na činjenicu da se u narednoj godini navršavaju četiri stoljeća rada i djelovanja Medrese.
Svakako da ponos, osim uposlenika, učenika i mnogih prijatelja Medrese, osjećaju i naši sugrađani, ali i stanovnici našega kantona te cijele Bosne i Hercegovine.
Jer 400 godina djelovanja Medrese govori o činjenici viševjekovnog postojanja organiziranog obrazovanja u našem gradu ili na našem podneblju, a što nije karakteristika mnogih drugih područja naše planete općenito.
Prisjećanja radi, prema dostupnim pisanim izvorima Behram-begova medresa je osnovana 1626. godine. Radila je u kontinuitetu sve do 1949. godine kada je prisilno prekinut njen rad. Nakon 44 godine prekida, Medresa je ponovo počela s radom 6. oktobra 1993. godine.
Kako možemo ovim jubilejom povezati bogatu prošlost Medrese s njenom današnjom misijom?
- U našem gradu pored Medrese ime plemenitog dobrotvora i legatora Behram-bega nosi i džamija koju je podigao, te biblioteka koja je, istina, novijega datuma, ali se svojim inicijalnim sadržajima pri osnivanju svakako vezuje za biblioteku nekadašnje Behram-begove medrese, te kao takva sačinjava vakuf ovoga velikodušnog Tuzlaka.
Plodovi dobročinstva Behram-bega ubiru se i danas. Institucije, odnosno objekti koji čine njegov vakuf i danas pružaju usluge različitim kategorijama njihovih korisnika u obrazovnom, odgojnom, duhovnom, vjerskom i kulturnom kontekstu.
Esencijalni ciljevi i zadaci Medrese su konstantni - što kvalitetnije obrazovati mladoga čovjeka, omogućiti mu stjecanje širokog dijapazona znanja i vještina, učiniti ga potentnim za nastavak obrazovanja, odnosno udovoljavanje potrebama svoje zajednice, uz neupitnu propraćenost ispravnim odgojem, obojenim duhovnošću.

Počela je nova školska godina. Koliko mladih je izabralo Medresu kao svoju drugu kuću i po čemu je ova generacija učenika posebna?
- Nova školska godina počela je 1. septembra tekuće godine. Zadovoljni smo da i dalje vlada veliko interesovanje učenika za upis u Medresu. Ove godine u našu školu se upisalo 129 učenika: 72 učenika i 57 učenica. Među njima je veliki broj kvalitetnih učenika; učenika generacije u svojim osnovnim školama, superodlikaša, onih kojih su postizali dobre rezultate na takmičenjima, susretima i smotrama različitog karaktera i na različitim nivoima.
Tako da s pravom od njih puno očekujemo u Medresi; da postižu što bolje obrazovno-odgojne rezultate, ali da budu produhovljeni, vrijedni, uspješni i produktivni u raznim kulturnim, umjetničkim, sportskim i drugim aktivnostima.
Prilika je da ukažemo da Medresa odgojem i obazovanjem mladih društvu daruje aktivne i svjesne članove društva!
- Smatramo da Medresi pripada važna uloga u obrazovanju i odgajanju mladih, uz sve ostale naše škole i zavode, naravno. U periodu njenog obnovljenog rada ovu obrazovno-odgojnu ustanovu do sada je završilo oko 3000 učenica i učenika.
Zahvaljući reformama nastavnoga plana i programa u nekoliko etapa, Medresini alumnisti su u mogućnosti uspješno studirati na različitim fakultetima u zemlji i inozemstvu.
Svjedočimo da je znatan broj njih postigao izrazito visoke akademske rezultate, da su postali eksperti u različitim oblastima, odgovorni u svojim poslovima, prosvijećene, produhovljene i moralne ličnosti, te da kao takvi koriste svome društvu i domovini u kojoj žive ili trenutno izbivaju iz nje.
Kako i novi učenici i alumnisti Medrese gledaju na svoju ulogu u savremenom bosanskohercegovačkom društvu?
- Kroz različite sadržaje i oblike rada nastojimo kod svojih učenika razviti kreativnost, formirati promišljajuće ličnosti, one koji imaju svoj stav, koji se interesiraju za različite tokove u društvu, za ono što se događa u našoj domovini.
Tako da učenici kroz raznovrsne projekte, radionice, tribine, forume, debate, plenume, oblike volonterskog rada i sl., u Medresi ali i izvan nje, artikulišu svoja viđenja nekih aktuelnih dešavanja, problema, komplikacija, nelogičnosti, ali i nude potencijalna rješenja za iste.
Znatan broj Medresinih alumnista su krajnje društveno angažirani, učestvuju u kreiranju različitih procesa u našem društvu, donošenju važnih odluka, daju doprinos u nastojanju kreiranja zdravijeg, lakšeg, učinkovitijeg životnog i radnog ambijenta u našem društvu i domovini.
Koju poruku biste poslali mladima i budućim učenicima Medrese?
- Mladi ljudi mogu puno ponuditi društvu, mogu biti od velike pomoći svojim različitim vještinama i sposobnostima popraćenim velikom energijom i snagom, fizičkom i mentalnom, koja bi trebalo da bude korištena na ispravan način i usmjerena prema ispravnim ciljevima u svrhu njihovog zdravog razvoja i boljeg i konkretnijeg napredovanja.
Mi ćemo se i dalje maksimalno truditi da obezbjeđujemo što bolje uslove za rad, razvoj, napredak, učenje i odgajanje naših učenika.
U takvim okolnostima s pravom ćemo očekivati od njih da budu motivirani da uče, da imaju zdrave ambicije, ciljeve, ali da ti ciljevi budu veliki, visoki, jer tek kao takvi su u biti pravi ciljevi.
Za postizanje takvih ciljeva moraju se mnogo truditi, puno raditi, ali kad ih postignu, mogu osjećati satisfakciju, ispunjenost, mogu biti sigurni da vrijede, da su spremni za nastavak svoga školovanja, odnosno za suočavanje sa svakojakim životnim izazovima, zahtjevima i poteškoćama, spremni su biti korisni svojoj zajednici, društvu, svojoj bezrezervnoj domovini.

