Španska liga državi zaradi 15 milijardi eura

U Španiji mala i srednja preduzeća koja doprinose stvaranju 185.000 radnih mjesta, izravno ili neizravno, povezana su s loptom. Nogomet je industrija. Industrija čiji je promet veći od 15 milijardi i 600 miliona eura godišnje, što je ekvivalent 1,37% španskog BDP-a, i industrija koja generira porezne prihode od blizu četiri milijarde eura

Kada bi sutra ujutro nestalo nogometa, kada više ne bi bilo Messijevih driblinga ili Griezmannovih golova, ne bi bili povrijeđeni samo navijači. Da sutra nestane nogometa, nastali bi ogromni problemi za hiljade barova, prijevozničkih kompanija, hotela, restorana, medija… U Španiji mala i srednja preduzeća koja doprinose stvaranju 185.000 radnih mjesta, izravno ili neizravno, povezana su s loptom. Jordi Esteve, partner konsultantske kompanije “PwC” i jedan od ljudi zaduženih za istraživanje, ističe: “Nogomet je industrija.” Industrija čiji je promet veći od 15 milijardi i 600 miliona eura godišnje, što je ekvivalent 1,37% španskog BDP-a, industrija koja generira porezne prihode od blizu četiri milijarde eura.

Dobar primjer za priču jeste kafanica 46-godišnjeg Gregorija Pifarrija, koja se napuni svakog vikenda u gradiću u provinciji Lleida. “Kada Barca igra”, kaže Pifarre, “obično je u kafani između 30 i 40 ljudi.” To je deset procenata od gotovo 300 stanovnika njegovog katalonskog gradića. “Djedovi i bake” su uvijek tu, skupina od desetak prijatelja između 65 i 70 godina koji uvijek zauzimaju isti stol. “Ako je utakmica između 19 i 21, potražnja raste jer ljudi traže kombiniranu kuhinju i grickalice”, objašnjava on, dodajući da, kada su utakmice, zaposli još jednog radnika u restoranu. Ogroman novac vrti se na sportskim ekskurzijama.

Prije nekoliko dana, primjerice, navijači SD Huesca prvi put posjetili su stadion “Santiago Bernabéu” i gledali utakmicu LaLige Santander. Klub navijača Alcorazados iz Huesce putovao je i u Barcelonu, Vitoriju, Valenciju i Eibar ove sezone. “Napunimo barem jedan autobus s 55 ljudi”, kaže Alberto Pérez, glasnogovornik kluba navijača. “Putovanje u Madrid košta oko 1.400 eura.” Izlet u Barcelonu košta 60 eura s prijevozom i ulaznicom za utakmicu. “Ali ostavljate mnogo više kada provedete tako dan, ručate, pijete”, kaže Pérez.

Iskustvo SD Huesca u eliti je revolucioniralo grad. Općinska turistička organizacija morala je pojačati aktivnosti u vikendima u kojima ta ekipa igra kod kuće. Grad je prepun posjeta turista u dresovima, čak i petkom ujutro, iako je utakmica kasno uvečer. “Uobičajeno je bilo imati oko 200 gostiju običnim vikendom. Sada, kada je nogometni vikend, broj gostiju udvostručuje se, protiv Espanyola ili Alavésa dobivamo preko 500 turista dnevno”, kaže Sonia Blanco, voditeljica turističke službe.

Pay per View televizija, barovi, prijevoz, hotel… Nekoliko ekonomskih sektora miješa se kada je nogomet u pitanju. Izvješće PwC-a, koje je rađeno tri mjeseca s podacima iz sezone 2016/2017. godine, pokazalo je “kako određena firma, aktivnost ili sektor može utjecati na gospodarstvo u cjelini”. PwC proučava četiri vrste utjecaja nogometa na gospodarstvo: izravni, neizravni, traktorski i inducirani. Prvi se odnosi na djelovanje klubova “koji su danas kao velika preduzeća” i radna mjesta koja izravno stvaraju. Prema studiji, izravni utjecaj nogometa generira tri milijarde eura na nacionalnu proizvodnju. “Nogomet okreće sve više i više novca, dovoljno je pogledati proračune timova”, kaže Esteve. Neizravni je utjecaj na opskrbni lanac, tj. dobavljače opreme i na LaLigu, sigurnost na terenu, poslovi firmi za održavanje i njegu travnjaka kao što je firma koja prodaje sanitarne proizvode “Royal Verd” za liječenje bolesti koje mogu napasti teren. U tom dijelu španske ekonomije nogomet neizravno doprinosi u protuvrijednosti od pet i po milijardi eura.

U grupi pružatelja usluga televizija igra temeljnu ulogu. Svake sedmice 17 ljudi iz firme “Mediapro” pažljivo koordinira proizvodnju prijenosa 21 utakmice LaLige Santander i druge i treće lige. Pablo Ruiz, šef tima, kaže kako na svakoj utakmici “imamo između 30 i 40 radnika”. Bar u Lleidi je ono što PwC naziva efektom traktora. “Firma proizvodi nešto što se koristi za prodaju druge vrste proizvoda”, objašnjava Esteve. “Nogomet je poticaj za sektor barova, restorana, hotela, televizije, prijevoza, niti jedan od njih se ne pojavljuje u računima klubova, ali oni itekako utječu na poslovanje.” U jednom lancu barova, raširenom širom Španije, promet raste kada je dan utakmica. U polovini od 200 barova koji posluju emitiraju se prijenosi nogometnih utakmica, a taj dan promet raste za 22 posto.

Osim na stadionu ili u barovima, troši se i u kućama, jer u 58% španskih domova plaća se da bi se gledali prijenosi nogometnih utakmica. Ono što također raste jeste promet u sektoru videoigara. PwC ističe da je prodaja igrica u kojoj je tema nogomet u sezoni 2016/17. godine dosegla 217 miliona eura i stvorila 5.700 radnih mjesta. Od 10 najprodavanijih igrica, četiri su bile s nogometnom tematikom.

PROČITAJTE I...

“Vlada FBiH kao manjinski vlasnik u 'Aluminiju' nema zakonsku mogućnost subvencioniranja električne energije, to smo jasno rekli, nema pravo da sufinansira pokretanje proizvodnje iz koje nije jasno vidljivo buduće stanje i uređenje 'Aluminija' kao kompanije. Što se tiče drugih opcija, 'Aluminij' d. d. Mostar je u procesu finansijske konsolidacije, koja je otvorena odlukom Vlade FBiH do 6. decembra 2019. godine i do tada je mogućnost odlaska u stečaj vrlo mala”

Dodatni problem jeste pravljenje ambijenta politički nestabilne sredine, o zemlji se stalno govori kao o nesigurnoj, nestabilnoj, stalno se vrte te priče o političkim prepucavanjima, prijetnjama i ljudi preplašeni ostavljaju svoje gradove, relativno dobro situirani, i odlaze, ne mogu više da slušaju takve priče. To je posebna vrsta specijalnog rata protiv ove države, kaže Jašarspahić

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!