fbpx

“POVAMPIRENI STARCI” BOLJI NEGO IKAD

Rokeri, etnoglazbenici, glumci, TV zvijezde udružili su se da sakupe te noći 19. aprila što više novca za organizaciju “Global Citizen”, koja djeluje u okviru Svjetske zdravstvene organizacije. I kada su kao Lady Gaga, koja je sve pokrenula i koordinirala, pjevali vlastite pjesme ili obradu velike uspješnice Smile, neizbježni Elton John izgurao je crni klavir iz dnevne sobe u baštu da bi izveo zanimljivu verziju svoje uspješnice I'm Still Standing

 

Piše: Ognjen TVRTKOVIĆ

Biti zatvoren u vlastiti dom, nemati mogućnost izaći i eventualno otići na koncert ili neku drugu zabavu – samo je jedna od užasnih stvari koje nam je “darivala” aktualna pandemija virusa korona. No pokazat će se da su umjetnici mirovali tek koji dan i da su vrlo brzo nemogućnost da nastupaju pred publikom i udruženi na sceni s kolegama pretvorili u prednost, ponajviše zahvaljujući činjenici da nas digitalna revolucija spaja nekim kanalima kakvih prije uopće nije bilo. Glazbenici, pisci, kazalištarci, filozofi, tko sve ne, oslonivši se na digitalne produžene udove, ponudili su u tili čas svoje uratke besplatno i na svoj način otvorili se svijetu koji pati zaustavljen jednom od najgorih viroza koje su civilizaciju uopće zadesile.

Pa su oni koji imaju adekvatnu opremu, a jedan sam od njih, morali svoje računare da uključe u audio i videosisteme i naprosto uživaju u vrhunskoj glazbi, koja se uz to nudila potpuno besplatno i u najnevjerojatnijim kombinacijama. Nekada su operske zvijezde, rock-veličine ili pjevači o kojima smo čitali samo u rubrikama žutog tiska bili daleko i nedodirljivi, a sada su hametice postali nekako dragi jer su se javljali iz vlastitih domova, sjedali za klavir ili štimali gitare pred našim očima i zapjevali onako bez onog glanca i politure koju nude dani i sati provedeni u studijima s vrhunskom digitalnom tehnologijom. Kakvih sam ovih dana sjajnih jazz-koncerata, operskih produkcija ili rock-kolaboracija poslušao, to je naprosto za ne vjerovati.

Pri tomu, bosanskohercegovački izvođači nisu stajali pa smo dobili puno online radova i suradnji, naša Sarajevska filharmonija pokrenula je seriju koncerata njihovih suradnika sa svih strana svijeta, operski je zbor snimio jednu izvedbu s orkestrom iz Beča, dobili smo još nekoliko zanimljivih uradaka; od Ede Maajke i neumornog “FMJama”, pa sve do članova “Konvoja” ili mostarskih rock-začinjavaca na čelu s neumornim Milom Tirom. Pokazalo se da međudržavne granice i carine u ovom slučaju ne postoje pa se iz tog prekograničnog sudjelovanja dobilo dosta zanimljive glazbe koju će nekad trebati dokumentirati i na drugi način.

No vratimo se rocku i jazz-glazbi. Tu je, naravno, centralni događaj predstavljao digitalni, internetski koncert koji se odvijao na raznim platformama u subotu 19. travnja, a pod nazivom “One World: Together at Home – from our homes in isolation”, ili drugačije “COVID-19 Benefit Concert”. Bilo je tu svega i svačega, i ogoljenih izvedbi poznatih klasika i prerada starih pjesama i obrada tekstova tako da odgovaraju ovom teškom vaktu kroz koji prolazi civilizacija. Rokeri, etnoglazbenici, glumci, TV zvijezde udružili su se da sakupe te noći što više novca za organizaciju “Global Citizen” koja djeluje u okviru Svjetske zdravstvene organizacije i, ako nije bilo spektakularno, bilo je krajnje zanimljivo.

I kada su kao Lady Gaga, koja je sve pokrenula i koordinirala, pjevali vlastite pjesme ili obradu velike uspješnice Smile, koju je svojedobno napisao Charlie Chaplin (niste znali da je slavni komičar bio i odličan kompozitor ?!), neizbježni Elton John izgurao je crni klavir iz dnevne sobe u baštu da bi izveo zanimljivu verziju svoje uspješnice I’m Still Standing, koja ga je vratila u orbitu nakon duže pauze, a koja je prekinuta upravo koncertom u Sarajevu svojedobno. Neumorni Sir Paul McCartney također nije izostao pa je prvo medicinskom osoblju poslao poruku rekavši da mu je mama bila medicinska sestra i babica, da bi onda sjeo za klavir i izveo Lady Madonna, potvrdivši da je riječ o zvijezdi bez premca u popularnoj kulturi.

Bili su tu i Taylor Swift, John Legend, pa nova zvijezda Billie Eilish, Chris Martin, Andrea Bocelli, Jennifer Lopez, Oprah Winfrey, Michael Buble, potom latinoizvođači, pa iz arapskih zemalja, veliki Stevie Wonder nas je počastio svojom izvedbom pjesme Lean On Me nedavno preminulog soul-folk giganta Billa Withersa, a koja je već postala himna svih koji su uz medicinsko osoblje koje se hrabro bori za naše živote. Kasnije će se to skratiti u jednoipolčasovni TV program u kome su zvijezde bili nitko drugi doli najveći od najvećih – “Rolling Stones” glavnom i bradom. Mick Jagger, Keith Richard, Ronnie Wood i dedica Charlie Watts onako su nonšalantno s dvije gitare reinterpretirali jednu od svojih legendarnih pjesama You Can’t Always Get What You Want, nastalu koncem 60-tih za njihovu jednu od najboljih ploča Let It Bleed.

Oni su se kasnije na socijalnim mrežama oglasili ni manje ni više nego novom pjesmom koja je snažno korespondirala, a traumatičnim trenutcima kroz koji civilizacija prolazi. Naslov koji je dao Mick Jagger reflektira zorno svu tu turbulenciju Living in the Ghost Town i poletna je bluesy pjesma, jedna od boljih u njihovoj karijeri. Elementarno producirana, ona je dio materijala koji su snimali tu nedavno u studijima Los Angelesa za zasad neobjavljeni novi album, i to s legendarnim producentom Donom Wasom iz grupe “Was Not Was” i sadašnjim umjetničkim direktorom slavne jazz etikete “Blue Note”. Poletna melodija u kojoj se solo glas najveće gubice na rock-sceni Micka Jaggera izmjenjuju sa zborskim pjevanjem svih članova ansambla i makabričnom blues usnom harmonikom skoro da idealno oslikavaju sve kroz što prolazimo.

Njihov je to prvi rad nakon dvije pjesme koje su 2012. publicirali na kompilaciju za 50 godina rada (!!!) koje su nosile nazive Doom & Gloom (spot im je za ovu pjesmu uradio sin slovenačkog kantautora Zorana Predina!) i One More, a po atmosferi odslikavaju njihove bazične blues i R&B preferencije, koje su oduvijek činile temelj njihova rada, a koju smo u ogromnim količinama dobili na njihovom posljednjem studijskom albumu Blue and Lonesome, na kome su na svoj način obradili neke od njima najdražih blues pjesama. Četiri minute čiste ljepote u ova teška vremena, uz to i spot na kome se izmjenjuju puste ulice svjetskih metropola snimljene kamerom s “ribljim okom” objektivom. Jagger će tekst dodati za desetak minuta, u tri dana produkcija je okončana i sve je pušteno u promet za besplatno skidanje na različitim digitalnim mrežama 23. travnja.

Iste noći oglasio se meni najdraži rock-kritik Aleksis Petridis u The Guardianu, dajući ovom uratku 4 od pet mogućih zvjezdica, opjevavši novi uradak neprijepornih majstora rocka. Treba reći, grupa je upravo najavila svjetsku turneju i morala ju je otkazati, radila je na novoj ploči i imala kojekakvih planova, ali je sada sve to stornirano. Jah, ako je Charlie Watts tek fingirao u izvedbi pjesme koji dan prije na benefitinternetskom koncertu, sad se potrudio da pokaže što zna; njegov stameni back beat naprosto nosi cijelu izvedbu dajući joj neku nadrealnu atmosferu. Čekamo još koji koronarni uradak ovih prpošnih staraca koji, opet to naglašavamo, imaju očito još mnogo toga da nam ponude.

Odnekle je iskrsnula “digitalna” suradnja velikog gitarista grupe “The Queen” Briana Maya i bosanskog kontrabasiste svjetskog glasa Boža Paradžika, koji predaje na akademiji u Luzernu i nastupa s orkestrima i solo po cijelom dunjaluku. Kako smo već svjedoci da ga Hrvati prisvajaju, recimo ovo, on je dijete klarinetiste Drage, člana Simfonijskog orkestra Radija Sarajevo, dijete koje je odgojio poznati profesor Tihomir Vidović (sada u Kanadi), a potom se doškolovavao u Pragu i onda otišao u Europu. S Brianom Mayem i pjevačicom Martinom Biznar ovih će dana zahvaljujući digitalnim mrežama snimiti dvije verzije poznate The Queen pjesme Love of My Life, svirajući i arco kontrabas i električnu gitaru bilesi, i to je na digitalne mreže stavljeno koncem travnja. E sad naš gitarist Edin Karamazov (Džananović!) iz Zenice, koji je svirao kao lutnjista sa Stingom, nije više jedini koji surađuje sa slavnim rock-zvijezdama, a tu su i Bregović i ostali. Paradžik je naravno svjetski poznati solista klasične glazbe i cijenjeni pedagog, ali kako je došlo do ove suradnje, nisam ispitivao, samo znam da se on već ranije hvatao pjesama iz repertoara jedne od najslavnijih rock-grupa, te to moramo utvrditi u narednom periodu.

Korona kriza pokrenula je mnoge, pa i one najveće od najvećih. Nobelovac Bob Dylan oglasio se točno mjesec prije svojih suboraca “Rolling Stonesa”, pustivši za besplatno skidanje na YouTube kanalu 17-minutnu epsku storiju Murder Most Foul, u kojoj recitira sve u stilu starih “talking bluesa” tužnu priču o ubojstvu predsjednika Johna F. Kennedyja 1963. godine u Dallasu, da bi se potom praćen ekonomično i škrto samo s klavirom, violinom i udaraljkama prošetao kroz povijest popularne kulture Amerike. Dylanolozi su već izbrojali više od 70 pjesama i jazz-tema na koje se u toj odi referira. I opet odlične kritike, a nju je pratilo “vješanje” još jedne pjesme nekoliko dana potom A Contain Multitudes, nešto kraće, ali iste melankolične atmosfere i pune referenci na američku kulturu.

I sve besplatno i sve pristupačno i na najvišem stvaralačkom nivou. Pa onda recite da su ovi korona dani teški kad vas ovakva ljepota obaspe. I to još od “povampirenih staraca” koje su mnogi već davno otpisali.

 

PROČITAJTE I...

Rasim Hamidović, koji je s Osmanom Mujkanovićem organizator Likovne kolonije Džafići, navodi da su na ovom području 1970-ih godina srušene brojne stare kuće, a da se to nije desilo, danas bi ovo selo i okolina mogli biti turistički interesantni

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!