fbpx

Pad cijena nafte, ali ne i goriva

Distributeri naftnih derivata snizili su cijenu goriva prije 15-ak dana u rasponu od pet do 25 feninga po litru, tako da danas imamo cijene dizela koje se kreću u rasponu od 2,01 KM po litru do 2,21 KM, u zavisnosti od vrste dizelskog goriva. Benzin 95 oktana kreće se od 2,11 KM do 2,16, dok se benzin 98 oktana prodaje po cijenama od 2,31 KM po litru.

 

Cijena nafte na svjetskom tržištu pala je na najniži nivo u posljednjih 18 godina. Cijena barela sjevernomorske nafte “Brent” pala je na 22,76 dolara, što je najniža cijena od novembra 2002. godine. Od aprila 2019. do kraja marta ove godine cijena barela “Brenta” pala je za 66 posto. Cijena nafte članica OPEC-a pala je na 21,6 dolara po barelu. U aprilu prošle godine barel ove nafte prodavao se za 70 dolara, te je za 12 mjeseci izgubio 67 posto vrijednosti. Američka nafta iz škriljaca pala je na 15 dolara po barelu, te izgubila 73 posto vrijednosti u posljednjih godinu.

Dva su faktora koja utječu na cijene sirove nafte, jedan je pandemija COVID-19, koja je zaustavila svjetsku ekonomiju i zbog čega je drastično pala potražnja za naftom, drugi je cjenovni rat između Saudijske Arabije i Rusije. Stabilizacija cijena još se ne nazire s obzirom na to da niko ne zna kako će se kretati pandemija, a uz to Saudijska Arabija zbog nedostatka potražnje na vlastitom tržištu planira od maja ove godine povećati izvoz nafte. Također, evropske rafinerije najavile su smanjenje proizvodnje zbog pada potražnje izazvane pandemijom.

Ono što svi očekujemo u ovakvim situacijama jeste snižavanje cijena naftnih derivata u maloprodaji. Očekujemo da proradi tržišni mehanizam, koji u pravilu funkcionira na sljedeći način: kada se snizi nabavna cijena sirovine, treba da pada i maloprodajna cijena, dodatno, kada je potražnja manja, cijena opet treba da ide dolje. No na bh. području očito ne vrijede ta pravila.

Distributeri naftnih derivata snizili su cijenu goriva prije 15-ak dana u rasponu od pet do 25 feninga po litru, tako da danas imamo cijene dizela koje se kreću u rasponu od 2,01 KM po litru do 2,21 KM, u zavisnosti od vrste dizelskog goriva. Benzin 95 oktana kreće se od 2,11 KM do 2,16, dok se benzin 98 oktana prodaje po cijenama od 2,31 KM po litru.

S obzirom na to da je sirova nafta na tako niskoj cijeni da i rafinerije moraju snižavati cijene zbog slabe potražnje, logično bi bilo da se i maloprodajne cijene snize. Međutim, distributeri uvijek kažu isto – cijena zavisi od cijena u rafinerijama. Ali, ako pogledamo cijene iz prošle godine, kada je cijena nafte na svjetskom tržištu bila oko 70 dolara za barel, a maloprodajne cijene u BiH bile 2,31 KM po litru dizela i 2,26 KM po litru benzina 95 oktana, jasno je da ovdašnji distributeri enormno zarađuju.

Nemoguće je da se maloprodajna cijena goriva, onda kada je sirova nafta 70 i kada je 22 dolara, razlikuje samo u pet feninga. Neko kupi kajmak, i to velikom kašikom /J. Salkić/

 

Sljedeći članak

Grantovčani

PROČITAJTE I...

“Trenutno imamo deficit s određenim radnicima, to su prvenstveno bravari, varioci i čistačice. U prethodnom periodu, za vrijeme prošle uprave, primljeni su određeni ljudi bez planova s pogona i njihovih potreba, pa i angažirana treća lica za određene poslove. Zatekli smo ugovor potpisan s privatnom firmom o angažmanu varilaca i bravara, kojoj je plaćano godišnje 100.000 maraka za angažiranje njihovih radnika u našem rudniku. Među oko 3.000 zaposlenih u Rudniku nema bravara i varilaca”

Bez obzira na nedostatke naše statistike i ozbiljne ekonomske analize, podaci ukazuju na to da smo u teškoj situaciji. Najrelevantniji pokazatelj svakako je prihod od indirektnih poreza, u prvom redu poreza na dodanu vrijednost, koji čini većinu tih prihoda. Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH, u prvih šest mjeseci ove godine naplaćeno je 3,4 milijarde maraka indirektnih poreza, što je smanjenje od 369 miliona u odnosu na isti period 2019. godine

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!