Džamije Toleda

U svom repertoaru prijestolnica Castille ima brojne džamije koje su dio muslimanske ostavštine ovog grada, a koje je u srednjem vijeku kršćanstvo izmijenilo.

 

Toledo je “živi priručnik arhitekture, umjetnosti i historije arheologije“, grad s ogromnim bogatstvom koji u sebi čuva spomenike raznolikog kulturnog porijekla i simbolike. U svom repertoaru prijestolnica Castille ima brojne džamije koje su dio muslimanske ostavštine ovog grada, a koje je u srednjem vijeku kršćanstvo izmijenilo.

O trenutnom stanju očuvanosti, njegovoj historiji ili arheološkim radovima koji su izvedeni u tim džamijama, onome što se od tih hramova čuva u drugim zgradama ili katoličkim crkvama ovih je dana pisao arheolog i profesor Sveučilišta Complutense u Madridu (UCM ) Arturo Ruiz Taboada u radu pod nazivom Džamije u Toledu: između preživljavanja i zaborava.

“Tulaytula, što je arapsko ime za Toledo, zadržava dio svoje muslimanske prošlosti iako ona nije nekad ispravno protumačena”, kaže Ruiz Taboada. “Nažalost, ljudska bića imaju tendenciju izmišljanja vlastite povijesti. Pretpostavlja se da su neke sadašnje župe nastale na džamijama, ali to nije uvijek slučaj”, kaže taj arheolog koji crkvu Santiago del Arrabal daje kao primjer. Arheolog, koji je provodio razne projekte iskopavanja u Toledu, kao i u gradu Torneríasu, ističe da u nekim crkvama Toleda možete pronaći muslimansku prošlost, ali da “crkva nije sama džamija, već samo njen minaret. Kule uvijek nalikuju jedna drugoj, zato ne treba generalizirati kome pripada toranj.”

Džamije su islamsko mjesto štovanja, gdje se muslimani mole, ali se koriste i za druge funkcije, kao mjesto okupljanja ili čak odmora. Uvijek se kaže da se one okreću ka Meki, međutim, arheolog je zaključio da u Toledu nije bilo tako. Smatra da je to zbog odlomaka iz Kur’ana u kojima stoji da se hramovi trebaju okrenuti Bogu, ali ne govore o Meki. “Nijedan nije bio orijentiran na Meku. U ovom trenutku nisu nam poznata adekvatna sredstva koja su određivala njihovu orijentaciju”, kaže.

Crkva San Ginés, crkva San Lorenza ili San Sebastián, kao i današnja katedrala Toledo primjeri su kršćanskih građevina koje su mogle biti izgrađene na džamijama. Na isti su način i ove muslimanske građevine mogle biti izgrađene i na vizigotskim crkvama. Još jedna od atribucija ovih džamija njihova je funkcija “propagande moći”. “One su simbol propagande, oni prodaju snagu. Zato su ukrasi kakvi jesu, preslika Córdobe. To je model i oni su zainteresirani za prodaju svog proizvoda”, rekao je arheolog koji će nastaviti raditi u Torneríasu kako bi osvijetlio ove spomenike koji još uvijek kriju puno podataka o povijesti Toleda.

PROČITAJTE I...

“Merhamet” je, dijeleći tokom svoje historije sudbinu bošnjačkog naroda, djelujući kroz četiri različite države, odnosno državna ustrojstva, preživio brojne političke, ekonomske, društvene turbulencije i ratove, pa će preživjeti i napade zlonamjernih pojedinaca. Naš nijet i naša misija isuviše su značajni da nas takva podmetanja i prepreke mogu skrenuti s puta dobročinstva koji je započet daleke 1913. godine, a koji su trasirali naši preci, tada najznamenitiji Bošnjaci, među kojima su bili i prvi predsjednik “Merhameta” dr. Mehmed Spaho i veliki reis Džemaludin ef. Čaušević, a kasnije i naš rehmetli predsjednik Alija Izetbegović

Naučnici danas, bar u Njemačkoj, mogu objavljivati članke i knjige i imaju potpunu slobodu da brane svaku moguću poziciju. U pravilu im ne prijeti nikakva opasnost zbog toga. S druge strane, u Njemačkoj uočavam fenomene koji se meni lično ne sviđaju. U Njemačkoj postoji desničarska radikalna partija (AfD) i mnogi se boje da bi ona mogla jačati. To, recimo, za posljedicu ima to da se na fakultetima, čak na fakultetima politologije, sprečavaju predavanja mislilaca koji su desničarski orijentirani. I sām sam protiv AFD-a, ali to ne znači da trebamo zabranjivati diskusiju s nekim ko je simpatizer ove stranke. Zabraniti bilo kakvu diskusiju na jednom fakultetu smatram oblikom kukavičluka

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!