fbpx

Džamije Toleda

U svom repertoaru prijestolnica Castille ima brojne džamije koje su dio muslimanske ostavštine ovog grada, a koje je u srednjem vijeku kršćanstvo izmijenilo.

 

Toledo je “živi priručnik arhitekture, umjetnosti i historije arheologije“, grad s ogromnim bogatstvom koji u sebi čuva spomenike raznolikog kulturnog porijekla i simbolike. U svom repertoaru prijestolnica Castille ima brojne džamije koje su dio muslimanske ostavštine ovog grada, a koje je u srednjem vijeku kršćanstvo izmijenilo.

O trenutnom stanju očuvanosti, njegovoj historiji ili arheološkim radovima koji su izvedeni u tim džamijama, onome što se od tih hramova čuva u drugim zgradama ili katoličkim crkvama ovih je dana pisao arheolog i profesor Sveučilišta Complutense u Madridu (UCM ) Arturo Ruiz Taboada u radu pod nazivom Džamije u Toledu: između preživljavanja i zaborava.

“Tulaytula, što je arapsko ime za Toledo, zadržava dio svoje muslimanske prošlosti iako ona nije nekad ispravno protumačena”, kaže Ruiz Taboada. “Nažalost, ljudska bića imaju tendenciju izmišljanja vlastite povijesti. Pretpostavlja se da su neke sadašnje župe nastale na džamijama, ali to nije uvijek slučaj”, kaže taj arheolog koji crkvu Santiago del Arrabal daje kao primjer. Arheolog, koji je provodio razne projekte iskopavanja u Toledu, kao i u gradu Torneríasu, ističe da u nekim crkvama Toleda možete pronaći muslimansku prošlost, ali da “crkva nije sama džamija, već samo njen minaret. Kule uvijek nalikuju jedna drugoj, zato ne treba generalizirati kome pripada toranj.”

Džamije su islamsko mjesto štovanja, gdje se muslimani mole, ali se koriste i za druge funkcije, kao mjesto okupljanja ili čak odmora. Uvijek se kaže da se one okreću ka Meki, međutim, arheolog je zaključio da u Toledu nije bilo tako. Smatra da je to zbog odlomaka iz Kur’ana u kojima stoji da se hramovi trebaju okrenuti Bogu, ali ne govore o Meki. “Nijedan nije bio orijentiran na Meku. U ovom trenutku nisu nam poznata adekvatna sredstva koja su određivala njihovu orijentaciju”, kaže.

Crkva San Ginés, crkva San Lorenza ili San Sebastián, kao i današnja katedrala Toledo primjeri su kršćanskih građevina koje su mogle biti izgrađene na džamijama. Na isti su način i ove muslimanske građevine mogle biti izgrađene i na vizigotskim crkvama. Još jedna od atribucija ovih džamija njihova je funkcija “propagande moći”. “One su simbol propagande, oni prodaju snagu. Zato su ukrasi kakvi jesu, preslika Córdobe. To je model i oni su zainteresirani za prodaju svog proizvoda”, rekao je arheolog koji će nastaviti raditi u Torneríasu kako bi osvijetlio ove spomenike koji još uvijek kriju puno podataka o povijesti Toleda.

PROČITAJTE I...

U dvorištu porodične kuće 1997. godine sagradio je tekiju. Prije toga oko 20 godina u kući je organizirao mevlude, zikr. I tada je dolazila ulema sa svih strana. Tekija može primiti oko 600 osoba. Zikr se obavlja uoči petka i uoči ponedjeljka, a priređuju se i mevludi, Jevmul-ašura, Lejletul-miradž, Lejletul-regaib... U tekiji se obavljaju teravih-namaz i bajram-namaz. Tekiju su posjetili reisul-uleme i Mustafa ef. Cerić i Husein ef. Kavazović. O tekiji šejh Sirrija ef. kaže: “Gradeći tekiju, ni od koga nisam tražio sredstva, a bilo je ljudi koji su mi pomogli u građevinskom materijalu. Allah mi je dao kuveta da to privedem kraju”

“Mislio sam da će mi jednog dana dosaditi to spavanje kod drugih ljudi, u tuđim zemljama, ali, evo, još mi nije dosadilo, a tako živim 11 godina. Štaviše, sve je zanimljivije, posebno sada u doba pandemije. Učiš strane jezike, upoznaješ druge ljude i kulture. Šta još čovjek da poželi? Putovanja mi nikad nisu dosadila. Nekad dosadi pisanje bloga, nekad mi se naprosto ne da, i to je možda izazov. Ali, s druge strane, kad vidiš kakve benefite imaš od tog pisanja, onda shvatiš da vrijedi”

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!