fbpx

Borat se vratio

Satirični film, čiji je puni naslov Borat: Kulturne lekcije iz Amerike u korist slavne nacije Kazahstan, bio je prvenstveno namijenjen američkoj publici. No, portret Borata Sagdieva, izmišljenog i bezobraznog kazahstanskog novinara koji svijetu pokazuje svoju nerazvijenu zemlju, izazvao je veliku prašinu u Srednjoj Aziji.

 

Borat se vratio. Britanski glumac i producent Sacha Baron Cohen premijerno je na platformi Amazon Prime Video prikazao nastavak kontroverzne komedije koja je 2006. izazvala brojne proteste i kontroverze u bivšoj sovjetskoj Republici Kazahstan. Kao i tada, ni nova parodija nije prošla nezapaženo. Ovaj je put, ipak, drugačije, ne za one koji Borata i dalje smatraju uvredom za svoju zemlju nego za kazahstanske vlasti, koje su odlučile iskoristiti priliku i pokrenule turističku kampanju koristeći Borata.

Satirični film, čiji je puni naslov Borat: Kulturne lekcije iz Amerike u korist slavne nacije Kazahstan, bio je prvenstveno namijenjen američkoj publici. No, portret Borata Sagdieva, izmišljenog i bezobraznog kazahstanskog novinara koji svijetu pokazuje svoju nerazvijenu zemlju, izazvao je veliku prašinu u Srednjoj Aziji.

Astana je tada reagirala spriječivši da film dođe u kina ili da se prodaje na DVD-u. Blokiran je i pristup internetskoj stranici filma. Bijes zbog pokazivanja rasističke, seksističke i primitivne zemlje dosegao je takvu tačku da su prijetili da će njezinog autora odvesti pred međunarodne sudove.

No, vremenom su se stvari promijenile. Za Kazahstan je pojava Borata bila prava revolucija. Godine 2012. tadašnji ministar vanjskih poslova Yerzhan Kazijanov izrazio je “zahvalnost” Boratu za “pomoć u privlačenju turista”, jer su se nakon filma zahtjevi za vizama neophodnim za posjetu Kazahstanu udesetorostručili. Zato su u Kazahstanu željeli iskoristiti nastavak filma za promociju turizma.

Prije desetak dana Kazahstan Travel predstavio je svoj novi promotivni video. Kampanja prikazuje razne turiste koji se dive ljepoti zemlje, prolaze planinama, probaju kumís (napitak od kobiljeg mlijeka) i šetnju Astanom. Na kraju svake scene ponavljaju: “Very Nice / Jako lijepo!”

Ideja za kampanju potekla je od Amerikanca Dennisa Keena, osnivača Walking Almatyja. Rođen u Los Angelesu, u Kazahstan je prvi put došao 2005. godine kao student na programu razmjene. Danas radi kao turistički vodič u Almatyju, ekonomskom središtu države i najnaseljenijem gradu.

Projekt, razvijen zajedno s Yemekom Utemisovom, suvlasnikom start-upa Froot.kz, dobio je zeleno svjetlo od kazahstanske turističke zajednice. Prema tvorcima, Boratova fraza sumira osobine globalizirane zemlje, a potpredsjednik Vijeća za turizam Kairat Sadvakásov istakao je da fraza filma idealno odražava turistički potencijal zemlje. “Priroda Kazahstana je vrlo lijepa, hrana je vrlo dobra, ljudi su, uprkos Boratovim šalama, najprijatniji. Želimo da svi koji dođu 2021. i sljedećih godina vide da je domovina Borata bolja od onoga što su možda čuli o njoj.”

Ali nisu svi u Kazahstanu i drugim susjednim zemljama Borat 2 shvatili kao priliku. Prije premijere, peticije za zabranu filma kružile su mrežama u Kazahstanu i Rusiji. Jedna od njih, nazvana Zašto bi Borat 2 trebao biti otkazan, dobila je više od 110.000 potpisa. Argument je da je video “pun rasizma i ksenofobije”. Nastali su brojni hashtagovi, poput #CancelBorat. Neposredno prije premijere filma mala skupina demonstranata okupila se ispred američkog konzulata u Almatyju kako bi izrazili bijes zbog Borata.

 

Prethodni članak

Po strankama i gorama

Sljedeći članak

Superliga

PROČITAJTE I...

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!