Boabdilov mač i 1.004 zvijezde

Francuska Nacionalna biblioteka posudila je mjedeni globus koji predstavlja nebeski svod, a uključuje 47 od 48 sazviježđa Ptolemeja i izrađen je u radionici u Valenciji. Ništa manje spektakularni jesu mačevi Nasrida, oružje s dvije oštrice i prekrasnim ručkama ukrašenim najvrednijim materijalima.

 

Abu Abdullah Muhammad XII poznat i kao Boabdil izgubio je svoj lijepi mač 1492. godine; Ibrahim ibn Said al-Sahli predstavljao je 1085. godine na metalnom globusu 1.004 zvijezde poznate astronomima islama; najveća brončana skulptura u srednjovjekovnom islamskom svijetu, pola lav, pola orao, iz 1089. godine prešla je u kršćanske ruke tokom pljačke Almerije.

Sada u Nacionalnom arheološkom muzeju Madrida, na izložbi umjetnosti obrade metala u Al-Andalusu, posjetioci se mogu diviti tim i drugim komadima, njih 261 koje je darovalo tridesetak svjetskih muzeja.

Četiri su godine voditelji izložbe skupljali dijelove koji su dio andaluzijske ostavštine, a koji su davali prestiž i moć i halifatu u Cordobi i kraljevstvu koje ga je naslijedilo.

Arapi su po dolasku u današnju Španiju prihvatili tisućljetnu metaluršku tradiciju koju su tamošnji narodi razvijali zahvaljujući postojanju rudnika, a muslimani su “donijeli tehnički napredak s Arapskog poluotoka između šestog i devetog stoljeća”, kaže Sergio Vidal, kustos izložbe.

Za v. d. generalnog direktora Romána Fernández-Bacaa, arheološka izložba “jedna je od glavnih andaluzijskih zbirki na svijetu”, s predmetima koje su osigurali Arheološki muzej Córdoba, Muzej Alhambra, Museum für Islamische Kunst u Berlinu ili Dell’Opera del Duomo u italijanskoj Pisi, između ostalih.

Francuska Nacionalna biblioteka posudila je mjedeni globus koji predstavlja nebeski svod, a uključuje 47 od 48 sazviježđa Ptolemeja i izrađen je u radionici u Valenciji. Ništa manje spektakularni jesu mačevi Nasrida, oružje s dvije oštrice i prekrasnim ručkama ukrašenim najvrednijim materijalima.

Kovane su sve do zauzimanja Granade 1492. Na izložbi se može vidjeti i bodež, također pripisan Boabdilu, a kojeg su nakon bitke kod Lucene 1483. godine odnijele kraljevske trupe.

U Al-Andalusu bilo je vrlo uobičajeno izrađivati različite vrste skulptura povezanih s religijskim pojmovima, pa tako izložba prikazuje i brončane jelene s islamskim motivima koji su ukrašavali bazene Cordobe i Medine. Jedan od dragulja jesu i tzv. Broncije od Denije, skup komada pronađenih u gradu Alicanteu početkom 20. stoljeća.

Unutar posude se nalazi 90 metalnih predmeta, svijećnjaci, kadionice, utezi, svjetiljke… Stručnjaci su dokazali da potječu iz sirijskih i egipatskih radionica i da su ih krajem 11. stoljeća jevrejski trgovci prebacili u Al-Andalus.

Zlatarstvo se razvilo u Al-Andalusu zahvaljujući utjecajima s istoka, ali ga nije ostalo mnogo sačuvanog zbog visoke vrijednosti i lahkoće kojom je moglo biti pretopljeno. Ipak, na izložbi je prikazana široka paleta zlata, srebra i bakra.

“Mnogi su predmeti prešli u kršćanske ruke kao ratni plijen, kao u slučaju srebrnih i zlatnih lukova koji su preinačeni za upotrebu u crkvama i katedralama”, pojašnjava Vidal. Izložba “Metalna umjetnost u Al-Andalusu” bit će postavljena u Madridu do aprila ove godine, kada će biti prenesena u Arheološki muzej u Alicanteu. Nakon toga će biti postavljena i u Dubaiju.

PROČITAJTE I...

Jedan dio nevesinjskih Bošnjaka i Hrvata koji su se sklonili od četničkih napada u Kasabu vijest o oslobađanju Mostara i Nevesinja dočekali su s radošću i izašli na ulice da dočekaju partizane. Međutim, dojučerašnjim četnicima izmaklo je “oslobađanje” Mostara pa im je Vlado Šegrt, komandant 10. hercegovačke udarne brigade, na 24 sata dao da “oslobode” Nevesinje, odnosno da rade šta im je volja

Grupa “Tamburica” osnovana je 1930. godine, s rastom bošnjačke zajednice u Chicagu, a pod pokroviteljstvom nijemog profesora muzike Ploseina i Anke Dilić, supruge bošnjačkog emigranta i preduzimača Arifa Dilića. Nakon osnivanja bošnjačke muzičke grupe “Tamburica”, Ulfeta Sarić, supruga Mustafe Sarića, organizirala je početkom 1940. bošnjačko Umjetničko društvo “Kolo djevojaka”, koje se bavilo pjevanjem i igranjem, također na skupovima i događajima koje je organizirala tamošnja bošnjačka zajednica

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!