Bihaćki Rudolf Diesel

“Ljetos su neki momci iz Katara došli na rafting i, kada su vidjeli da u automobil točim jestivo ulje, uhvatili su se za glave i rekli: 'U svijetu se vode ratovi za naftu, a ti u motor točiš jestivo ulje'”

 

U dvorištu su parkirana dva starija Mercedesa i u garaži Mercedes 240 TD iz 1983. godine. Ovaj u garaži unikatna je serija s još jednim sjedalom na rasklapanje koje se nalaze u gepeku. Sva tri automobila su modificirana i dorađena kako bi mogla raditi na jestivo ulje. Njihov vlasnik ulje kupuje po cijeni od 1,75 konvertibilnih maraka, a s jednim litrom može preći čak 20 kilometara.

TEŠKA VREMENA RAĐAJU VELIKE IDEJE

Bišćanin Fikret Čaušević (60) magistar je biotehničkih nauka, a svoju disertaciju radio je na motoru traktora 2001. godine. Njegov rad na preinačavanju dizelskog motora kako bi radio na jestivo i ekološki čisto gorivo trajao je tri decenije. Ideja se rodila tokom ratnog perioda, kada su građani Bihaća bili prinuđeni da, uslijed nestašice goriva, koriste razne alternativne energente. Fikret je umalo uništio tri motora kako bi došao do konačne i ispravne modifikacije dizelaša koji sada radi na jestivo ulje koje se u domaćinstvu koristi za pripremu hrane. Želja mu je da Bosna i Hercegovina bude prva zemlja koja je proizvela motor čiji pogon radi na jestivo ulje, ali još nije naišao na interesiranje i razumijevanje lokalnih političara i institucija. U svom izumu vidi budućnost ne samo za Bosnu i Hercegovinu već i cijeli svijet, jer nafte je sve manje i nužan je prijelaz na alternativna i ekološki prihvatljiva goriva, a to je upravo, ističe Fikret, biogorivo koje svako domaćinstvo ima.

“Uspio sam izjednačiti sve parametre jestivog ulja s naftom. Masnoća suncokretovog ulja iznosi 37, a nafte 2.7, ocetanski broj, odnosno, brzina paljenja kod nafte iznosi 51, a kod jestivog ulja 37, temperatura samopaljenja suncokretovog ulja u komori iznosi plus 274, a temperatura samopaljenja nafte između 55 i 70 stepeni, ovisno o vrsti nafte. Tačka ledenja jestivog ulja iznosi minus 17 i već na nula stepeni jestivo ulje počinje da se smrzava. I peta stvar koju sam uradio da bi motor imao stopostotno sagorijevanje jeste da sam u komoru motora ugradio jedan elektronski pulzator, koji vrši elektrizaciju čestica jestivog ulja s pozitivnim i negativnim nabojima, od koje svaka nosi po jedan atom kisika u komoru motora, te zbog toga imam stopostotnu iskorištenost ulja kao goriva. To niko do sada nije uspio da uradi. Oni koji tvrde da svaki dizelski motor može da ide na jestivo ulje ne govore istinu. Znam to iz iskustva jer sam već isprobao to i uvjerio se da, kada se ulje toči u dizelski motor a da se prethodno ne urade ove modifikacije, brzo dođe do štopanja dizni, motor kasni u paljenju i ubrzo mora na generalku”, objašnjava Fikret Čaušević.

Biodizel koji se koristi u Evropskoj uniji nije ni približno ekološki siguran, tvrdi Fikret. Zbog toga on spas za okoliš vidi u jestivom ulju, kao energentu koji ne zagađuje prirodu i nije štetan po zdravlje čovjeka. Kada je prvi put odvezao svog modificiranog Mercedesa na tehnički pregled, izazvao je pravu pometnju među mehaničarima, kojima na prvi pogled nije bilo jasno na što taj motor radi, a onda su se uvjerili da je Fikret Čaušević uspio u ideji o kojoj se decenijama samo pričalo.

“Razlika između biodizela i jestivog ulja je ogromna. Biodizel je otrov jer u svom sastavu ima oko 20 posto metanola i oko 2 posto natrijevog hidroksida. U jednom punjenju koje iznosi oko 280 kilograma toči se 220 litara jestivog ulja, 20 kilograma metanola i oko 2 kilograma natrijevog hidroksida, a zatim se zagrijava na temperaturi od 70 stepeni celzijusa. Poznato je da je metanol kancerogen i vrlo štetan za ljudsko zdravlje, a natrijev hidroksid izaziva oštećenja kože. Bio sam na tehničkom pregledu i radio ekotest na kojem se vidi da je količina ispušnih plinova 0.003, a dozvoljeno je 0.5. Evropska unija zadala je rok da svaka njena članica do 2020. godine u potrošnji goriva mora imati udio biodizela od 20 posto. Međutim, to je velika greška, jer ovo gorivo nije sigurno za okoliš kako oni tvrde i ne može se uporediti s jestivim uljem, koje je i povoljnije od biodizela”, ističe Čaušević.

STRAH OD KRAĐE IDEJE

Točeći jestivo ulje direktno u otvor rezervoara svog Mercedesa, Fikret Čaušević ljetos je privukao pažnju turista iz Katara koji su mu prišli i začuđeno upitali šta on to radi. Kada su čuli odgovor da se radi o modificiranom vozilu koje bez problema radi na suncokretovo ulje koje se svakodnevno upotrebljava u domaćinstvu, ponudili su mu da dođe u Katar i prezentira svoj izum i da ga ondje razvije u pravi motor na jestivo ulje. Odbio je zato što želi da Bosna i Hercegovina to uradi i tako postane prva zemlja koja će to uraditi i tako razviti proizvod koji će joj donijeti mnoge benefite.

“Ljetos su neki momci iz Katara došli na rafting i, kada su vidjeli da u automobil točim jestivo ulje, uhvatili su se za glave i rekli: ‘U svijetu se vode ratovi za naftu, a ti u motor točiš jestivo ulje.’ A zatim su mi ponudili da dođem kod njih i prezentiram svoj izum tamo, ali sam odbio, jer mi je velika želja da to predstavim ovdje na nekom sajmu i da Bosna i Hercegovina bude prva zemlja koja će izraditi prvi motor traktora na jestivo ulje. Ali, problem je u tome što sam rođen u pogrešno vrijeme i na pogrešnom mjestu. Kada sam to ponudio nekim političarima, odmah su me upitali gdje su oni u toj priči. Da bih svoju ideju patentirao, moram najprije pronaći ovlaštenu kuću koja će mi izraditi idejni projekt. Bojim se da bih otkrivanjem svoje ideje nekom mašinskom inžinjeru ostao bez nje. Zato radije vozim svoj Mercedes na jestivo ulje i čekam bolja vremena za realizaciju svoje ideje”, kaže Fikret.

Govoreći o svom izumu, objašnjava nam da je osjetio da Mercedes bolje vuče i da je temperatura motora ravnomjerna. Kada je bio na tehničkom pregledu, nije spomenuo da je svog Mercedesa preinačio da radi na jestivo ulje. Međutim, kada su izvršili testiranje vozila, odmah su vidjeli da taj motor ne radi na naftu i upitali su ga, a on im je onda otkrio o čemu je riječ. Izdali su mu atestni list na kojem piše da nema emisije štetnih gasova i da može svojim automobilom putovati u zemlje Evropske unije.

“Sama ideja o upotrebi jestivog ulja za pogon dizelskog motora počela je još 1890. godine, kada je Rudolf Diesel na jednom sajmu u Parizu prvi put predstavio motor na jestivo ulje od kikirikija. S obzirom na to da je u to vrijeme nafta bila daleko jeftinija od ulja kikirikija, njegova je ideja odbačena. Međutim, on je kasnije 1912. godine u intervjuu jednom novinaru rekao kako će ubrzo doći dan kada će jestivo ulje biti potpuno ravnopravan partner s naftom. To vrijeme upravo je ovo vrijeme danas. Zamislite da naša država uzme ovaj patent i uloži u razvijanje motora na jestivo ulje i krene u proizvodnju toga, a uz to još i motivira naše poljoprivrednike da proizvode suncokret i od njega prave jestivo ulje. Vjerujem da bismo uz pomoć takvog projekta mogli zaposliti sve naše ljude koji još uvijek nemaju posla. Ali oni više vole kupovati gotovo gorivo nego krenuti u razvijanje vlastitih projekata”, konstatira Čaušević.

 

PROČITAJTE I...

U operaciji “Ratweek – Nedelja pacova” cilj napada u Sarajevu bila je pretovarna željeznička stanica “Alipašin most”, važno željezničko čvorište, pri čemu je 8. septembra 1944. godine stradao logor s mnogim njegovim žiteljima, najvećim dijelom bošnjačkim izbjeglicama iz istočne Bosne. Broj ukopanih u zajedničkoj grobnici bio je približno 200, dok se za 66 navodi da su izgorjeli, kao i da je jedan broj ljudi raznesen u eksploziji

Sva ta fantastična lutanja pojedinih intelektualaca ne bi bila toliko problematična da ne nanose štetu Bošnjacima, i to prije svega jer se promoviraju s bošnjačkih pozicija, od osoba koje se već decenijama kreću u institucijama tipa Vijeća Kongresa Bošnjačkih intelektualaca ili Bošnjačke zajednice kulture “Preporod”. Svako ima pravo na svoje zablude, ali je krajnje skandalozno kad ih pokušava legitimizirati s pozicije autoriteta koji je tu gdje jeste upravo zato da bi spriječio takve zablude.

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!