U anketi “Stava” “Helverova noć” Dine Mustafića osvojila najviše glasova

Pitali smo dramske pisce, režisere, dramaturge, profesore, teatrologe, teatarske kritičare, glumce, scenografe, fotografe... koje su to najbolje, najvažnije ili najreprezentativnije bosanskohercegovačke predstave nastale u proteklih dvadeset godina

helverova noc

 

Prije više od 150 godina, u maloj bosanskoj kasabi u Tešnju jedan odvažni učitelj postavio je prvu amatersku teatarsku predstavu u Bosni i Hercegovini. Od dana kada je učitelj Stevo Petranović u podrumu jedne tešanjske kuće postavio Juditu Friedricha Hebbela započeta je historija bosanskohercegovačkog pozorišta, koja će se tokom narednih godina, pod utjecajem raznih političkih, društvenih, kulturoloških promjena te tri rata, mijenjati i oblikovati, neumorno nastojeći pratiti korak evropskih i svjetskih teatarskih tokova. Sarajevska pozorišta, koja su tokom agresije na glavni grad Bosne i Hercegovine bila razorena, opustošena i čija je teatarska produkcija pod konstantnom prijetnjom smrću bila nasilno obustavljena, putovanje započeto 1865. godine morala su nastaviti ispočetka. Međutim, iako je rat završen prije dvadeset godina, borba teatarskih radnika i umjetnika u Bosni i Hercegovini nikada nije okončana, a neizvjesno vrijeme za krhke pozorišne scene još nije iza nas.

Kao jedan od simbola otpora Sarajeva i njegovih stanovnika tokom rata, Sarajevski ratni teatar ove godine započinje svoju 25. sezonu. Pozorište mladih u Sarajevu, na čijoj je sceni 1993. godine izvedena kultna predstava Čekajući Godoa u režiji Susan Sontag, polahko ulazi u petu deceniju postojanja. U nove, nikad neizvjesnije umjetničke sezone i ponovo ispočetka krenuli su i Kamerni teatar 55, Narodno pozorište Sarajevo, te BNP Zenica, Narodno pozorište Banja Luka, Narodno pozorište Tuzla, Narodno pozorište Mostar… Tim povodom magazin Stav priredio je svojim čitaocima anketu o najboljim, najvažnijim ili najreprezentativnijim bosanskohercegovačkim predstavama nastalim u proteklih dvadeset godina, u kojoj su učestvovali teatarski radnici, dramski pisci, režiseri, dramaturzi, profesori, teatrolozi, teatarski kritičari, glumci, scenografi, fotografi…

 

Dubravka Zrnčić-Kulenović, predavačica na Akademiji scenskih umjetnosti Sarajevo, dramaturginja, rediteljica i v.d. direktorica SARTR-a

 

  1. Ay, Carmela (José Sanchis Sinisterra) – SARTR, režija: Robert Raponja
  2. Helverova noć (Ingmar Vilkvist) – Kamerni teatar 55, režija: Dino Mustafić
  3. Kad bi ovo bila predstava (Almir Imširević) – Pozorište mladih Sarajevo, režija: Aleš Kurt

 

Aida Bukvić, prodekanesa za međunarodnu saradnju na Akademiji dramskih umjetnosti Zagreb, profesorica, rediteljica i dramaturginja

  1. Kad bi ovo bila predstava (Almir Imširević) – Pozorište mladih Sarajevo, režija: Aleš Kurt
  2. Žaba (Dubravko Mihanović) – Kamerni teatar, režija: Elmir Jukić
  3. Tajna džema od malina (Karim Zaimović) – SARTR i Festival MESS, režija: Selma Spahić

 

Ljubica Ostojić, penzionirana profesorica na Akademiji scenskih umjetnosti Sarajevo, spisateljica i dramaturginja

  1. Ay, Carmela (José Sanchis Sinisterra) – SARTR, režija: Robert Raponja
  2. Kad bi ovo bila predstava (Almir Imširević) – Pozorište mladih Sarajevo, režija: Aleš Kurt
  3. Buđenje proljeća (Frank Wedekind) – Akademija scenskih umjetnosti Sarajevo, režija: Selma Spahić

 

Miralem Ovčina, urednik redakcije dramskog i dokumentarnog programa BH radija 1

  1. Kad bi ovo bila predstava (Almir Imširević) – Pozorište mladih Sarajevo, režija: Aleš Kurt
  2. Tajna džema od malina (Karim Zaimović) – SARTR i Festival MESS, režija: Selma Spahić
  3. Švedsko srce moje majke (Zilhad Ključanin) – Bosansko narodno pozorište Zenica, režija: Aleš Kurt

 

Almedina Čengić, profesorica na Akademiji scenskih umjetnosti, Filozofskom fakultetu te Pedagoškom fakultetu Univerziteta u Sarajevu i teatrologinja

  1. Hasanaginica (Milan Ogrizović) – Narodno pozorište Sarajevo, režija: Mustafa Nadarević
  2. Ay, Carmela (José Sanchis Sinisterra) – SARTR, režija: Robert Raponja
  3. Gospoda Glembajevi (Miroslav Krleža) – Kamerni teatar 55, režija: Gradimir Gojer

 

Osman Arslanagić, profesor na Akademiji scenskih umjetnosti Sarajevo, filmski i teatarski scenograf

  1. Kad bi ovo bila predstava (Almir Imširević) – Pozorište mladih Sarajevo, režija: Aleš Kurt
  2. Mjera za mjeru (William Shakespeare) – Narodno pozorište Sarajevo, režija: Aleš Kurt
  3. Bog, rat i ostalo (Jean Claude Grumberg) – SARTR, režija: Aleš Kurt

 

Nihad Kreševljaković, višegodišnji direktor SARTR-a, jedan od pokretača programa Modul memorije i trenutni direktor Festivala MESS

  1. Tajna džema od malina (Karim Zaimović) – SARTR i Festival MESS, režija: Selma Spahić
  2. Helverova noć (Ingmar Vilkvist) – Kamerni teatar 55, režija: Dino Mustafić
  3. Stop Mašina (Daniil Harms) – Bosansko narodno pozorište Zenica i Festival MESS, režija: Aleš Kurt

 

Zoran Mlinarević, predavač na Akademiji scenskih umjetnosti Sarajevo

  1. Stop Mašina (Daniil Harms) – Bosansko narodno pozorište Zenica i Festival MESS, režija: Aleš Kurt
  2. Priviđenja iz srebrenog vijeka (Almir Bašović) – Narodno pozorište Sarajevo, režija: Elmir Jukić
  3. Kad bi ovo bila predstava (Almir Imširević) – Pozorište mladih Sarajevo, režija: Aleš Kurt

 

Ljiljana Mazova, teatarska kritičarka i teatrologinja

  1. Helverova noć (Ingmar Vilkvist) – Kamerni teatar 55, režija: Dino Mustafić
  2. Kad bi ovo bila predstava (Almir Imširević) – Pozorište mladih Sarajevo, režija: Aleš Kurt
  3. Tajna džema od malina (Karim Zaimović) – SARTR i Festival MESS, režija: Selma Spahić

 

Almir Imširević, profesor na Akademiji scenskih umjetnosti Sarajevo i šef Odsjeka za dramaturgiju, dramski pisac i dramaturg

  1. Stop Mašina (Daniil Harms) – Bosansko narodno pozorište Zenica i Festival MESS, režija: Aleš Kurt
  2. Ay, Carmela (José Sanchis Sinisterra) – SARTR, režija: Robert Raponja
  3. Kraj igre (Samuel Beckett) – Narodno pozorište Sarajevo, režija: Sulejman Kupusović

 

Elma Juković, glumica

  1. Helverova noć (Ingmar Vilkvist) – Kamerni teatar 55, režija: Dino Mustafić
  2. Tajna džema od malina (Karim Zaimović) – SARTR i Festival MESS, režija: Selma Spahić
  3. Majka Hrabrost i njena djeca (Bertolt Brecht) – Narodno pozorište Banja Luka, režija: Mira Erceg

 

Almir Bašović, dramski pisac, dramaturg, teatrolog te profesor na Akademiji scenskih umjetnosti i na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu

  1. Kad bi ovo bila predstava (Almir Imširević) – Pozorište mladih Sarajevo, režija: Aleš Kurt i Teferič (Derviš Sušić) – Kamerni teatar 55, režija: Aleš Kurt
  2. Ay, Carmela (José Sanchis Sinisterra) – SARTR, režija: Robert Raponja
  3. Žaba (Dubravko Mihanović) – Kamerni teatar, režija: Elmir Jukić

 

Asja Krsmanović, dramaturginja i scenaristkinja

  1. Hipermnezija – Hartefakt fond, Bitef teatar, Narodno pozorište Sarajevo, režija: Selma Spahić
  2. Životinjska farma (George Orwell) – SARTR, režija: Dino Mustafić
  3. Kako sam naučila da vozim (Paula Vogel) – Mostarski teatar mladih, režija: Selma Spahić i Tajna džema od malina (Karim Zaimović) – SARTR i Festival MESS, režija: Selma Spahić

 

Adnan Lugonić, dramaturg, dramski pisac i sekretar Odsjeka za dramaturgiju na Akademiji scenskih umjetnosti Sarajevo

  1. Helverova noć (Ingmar Vilkvist) – Kamerni teatar 55, režija: Dino Mustafić
  2. Bolest porodice M (Fausto Paravidino) – Kamerni teatar 55, režija: Selma Spahić
  3. Bog, rat i ostalo (Jean Claude Grumberg) – SARTR, režija: Aleš Kurt

 

Vedran Fajković, dramaturg Kamernog teatra 55

 

  1. Umri muški (Aldo Nikolaj) – Kamerni teatar 55, režija: Admir Glamočak
  2. Helverova noć (Ingmar Vilkvist) – Kamerni teatar 55, režija: Dino Mustafić
  3. Žaba (Dubravko Mihanović) – Kamerni teatar, režija: Elmir Jukić

 

Dragan Komadina, dramaturg, režiser, predavač na predmetu Dramaturgija na Akademiji scenskih umjetnosti Sarajevo

  1. Ay, Carmela (José Sanchis Sinisterra) – SARTR, režija: Robert Raponja
  2. Helverova noć (Ingmar Vilkvist) – Kamerni teatar 55, režija: Dino Mustafić
  3. Malograđanska svadba (Bertold Brecht) – Narodno pozorište Tuzla, režija: Jovica Pavić

 

Zlatko Topčić, književnik i scenarist, bivši direktor i umjetnički rukovodilac Kamernog teatra 55

  1. Helverova noć (Ingmar Vilkvist) – Kamerni teatar 55, režija: Dino Mustafić
  2. Žaba (Dubravko Mihanović) – Kamerni teatar, režija: Elmir Jukić
  3. U Zvorniku ja sam ostavio svoje srce (Abdulah Sidran) – Kamerni teatar, režija: Sulejman Kupusović i Priviđenja iz srebrenog vijeka (Almir Bašović) – Narodno pozorište Sarajevo, režija: Elmir Jukić

 

Emir Fejzić, glumac i predavač na predmetu Ples na Akademiji scenskih umjetnosti Sarajevo

  1. Helverova noć (Ingmar Vilkvist) – Kamerni teatar 55, režija: Dino Mustafić
  2. Hipermnezija – Hartefakt fond, Bitef teatar, Narodno pozorište Sarajevo, režija: Selma Spahić
  3. Odette & Odile – Akademija scenskih umjetnosti Sarajevo i SARTR, režija: Amila Terzimehić i Ena Kurtalić

 

Elvis Ljajić, glavni i odgovorni urednik portala Kritika.ba

  1. Teferič (Derviš Sušić) – Kamerni teatar 55, režija: Aleš Kurt
  2. Koncert ptica (Dževad Karahasan) – Kamerni teatar 55, režija: Aleš Kurt
  3. .. je glumac…je glumac – Zijah Sokolović

 

Nermin Tulić, teatarski i filmski glumac, dugogodišnji direktor Pozorišta mladih Sarajevo

  1. Kad bi ovo bila predstava (Almir Imširević) – Pozorište mladih Sarajevo, režija: Aleš Kurt
  2. Helverova noć (Ingmar Vilkvist) – Kamerni teatar 55, režija: Dino Mustafić
  3. Ay, Carmela (José Sanchis Sinisterra) – SARTR, režija: Robert Raponja

 

Mirela Lambić, glumica Sarajevskog ratnog teatra

  1. Kad bi ovo bila predstava (Almir Imširević) – Pozorište mladih Sarajevo, režija: Aleš Kurt
  2. Stop Mašina (Daniil Harms) – Bosansko narodno pozorište Zenica i Festival MESS, režija: Aleš Kurt
  3. Žaba (Dubravko Mihanović) – Kamerni teatar, režija: Elmir Jukić

 

Velija Hasanbegović, teatarski fotograf

  1. Tajna džema od malina (Karim Zaimović) – SARTR i Festival MESS, režija: Selma Spahić
  2. Helverova noć (Ingmar Vilkvist) – Kamerni teatar 55, režija: Dino Mustafić
  3. Životinjska farma (George Orwell) – SARTR, režija: Dino Mustafić

 

Najviše glasova, odnosno poena u prvoj postratnoj teatarskoj anketi u BiH osvojila je predstava Helverova noć autora Jaroslawa Swierszcza (pseudonim Ingmar Vilkvist) i režisera Dine Mustafića, koja je u produkciji Kamernog teatra 55 premijerno izvedena 2004. godine. Helverova noć, u kojoj su naslovne uloge ostvarili Mirjana Karanović i Ermin Bravo, a za koju dramaturgiju potpisuje Ljubica Ostojić, osvojila je 27 poena (prema metodi ankete: prvo mjesto – tri boda, drugo mjesto – dva boda i treće mjesto – jedan bod).

Drugo mjesto u anketi zauzela je predstava Kad bi ovo bila predstava s 24 poena, koju je prema tekstu Almira Imširevića, uvrštenom u Antologiji bh. drame 20. vijeka, režirao Aleš Kurt. Predstava je premijerno izvedena u Pozorištu mladih Sarajevo 1998. godine.

Teatarsko ostvarenje koje je prema mišljenju stručnjaka iz BiH i regije zaslužilo treće mjesto u anketi Stava jeste najuspješnija predstava Sarajevskog ratnog teatra Ay, Carmela s ukupno 16 poena. Režiju predstave potpisuje Robert Raponja, dok su lica Joséa Sanchisa Sinisterre utjelovili Selma Alispahić, Dragan Jovičić i Jasenko Pašić. U izboru se našlo 26 predstava, od kojih je 8 izvedeno na daskama Kamernog teatra 55. Najviše, čak sedam, dolazi ih iz “teatarskog univerzuma” Aleša Kurta, pet ih je režirala Selma Spahić, a tri Dino Mustafić.

 

Tri najbolje teatarske predstave u postratnoj Bosni i Hercegovini

Helverova noć (Ingmar Vilkvist) – Kamerni teatar 55, režija: Dino Mustafić

Kad bi ovo bila predstava (Almir Imširević) – Pozorište mladih Sarajevo, režija: Aleš Kurt

Ay, Carmela (José Sanchis Sinisterra) – SARTR, režija: Robert Raponja

PROČITAJTE I...

Albert Lord 1950. godine u ponovnom posjetu Sandžaku zabilježio je oko 20.000 stihova, završavajući tako posao svog mentora i upotpunjujući grandioznu zbirku od oko 100.000 stihova Avde Međedovića. Avdo je 1950. godine drugi put ispjevao Ženidbu Smailagić Meha, kao i još tri pjesme koje je Milman Parry već bio zabilježio 1935. godine

Akademik Dževad Karahasan, romanopisac, dramatičar i esejist, koji u svojim djelima dospijeva do samog ruba iskazivog, do granice na kojoj se, čini se, tekst, iako neizrečen, počinje ispisivati u našim slutnjama i obznanjivati mnogo uvjerljivije nego tamo gdje je izgovoren, za Stav govori o svom Hajjamu iz romana Što pepeo priča, o (ne)moći znanja, o svojoj komunikaciji s čitaocem, o prividu slobode u svijetu u kojem živimo te o prodiranju fenomena zvanog globalizacija u samu književnost. Likovi pomoću kojih ovaj autor najjače dopire do čitaoca vrlo su često u nesporazumu s onima koji su sve podredili razumu, dok se itekako dobro snalaze i ostvaruju u svijetu onih koji osjećaju mnogo bolje nego što razumiju

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!