SEVDALINKA

Kad je kafanska pjesma, što se trudila da bude nalik na sevdalinku, preplavila svijet i slušaoce, veliki su pjevači čuvali i sačuvali, a kasnije i prisvajali neke sevdalinke. Sjećam se, iz djetinjstva i mladosti (pamtim ih i čujem u svom uhu), glasova nepoznatih i poznatih pjevačica i pjevača

Od sevdaha gorjeg jada nema…

 

Ljubav, ljubavna čežnja, ljubavna bol – sve to i mnogo još neiskazivog i neopisivog jeste sevdah.

Kažu da riječ sevdah potječe iz jezičkog laboratorija starih alhemičara i označava kako se u alhemiji duše stvara melanholija i duboki ljubavni bol. Ne svjedoči li o tome i sevdah-pjesma, pjesma o sevdahu. Pjesma što se zove sevdalinka.

Nepoznat je uglavnom njen pjesnik, nepoznate su njene pjesnikinje, one koje su je ispjevale. I pjevale.

Sevdalinke su ljubavne pjesme. Sevdalinke i karasevdalinke. A ljubav je dominantna tema pjesništva.

Sevdalinku zovu i ženskom pjesmom.

Čini se da nigdje ova podjela na muške i ženske pjesme nije toliko opravdana kao kad je riječ o sevdalinci.

Ljubav iza pendžera, iza pendžera koji dijeli kuću od avlije, od bašče, od ulice, od svijeta izvan kuće.

Ljubav na toj međi na kojoj je prozor, ali ne tamno i neproglasno staklo, ne džamli pendžer (za nj je ostavljena čista čežnja), nego iza mušebaka, gdje se prsti mogu dotaći i oči uroniti jedne u druge, na mjesečini.

Zato valja kazati da postoje i muške sevdalinke. Kao i one koje su istodobno i muške i ženske.

U njima je zbilja, u njima je roman, u njima je drama.

Pendžer, mušebak, akšam – sevdalinka.

Ašik-pendžer.

Jorgovan pod pendžerom.

Sjena i mirisi.

Mjesečina.

 

Vrbas voda nosila jablana,

Na jablanu kuje kujundžija.

 

Ko pjeva sevdalinku?

Ženski glas iza prozora.

Muški glas iz svijeta duše ispod prozora.

Prozor je međa između dva svijeta.

Ponekad ta dva svijeta razgovaraju: glas kuće i glas buduće kuće, kuće što se sluti.

Kad prozora nejma, kad one koja sluša iza prozora nejma, teški je to ljubavni pjev, teška podoknica, karasevdalinka.

Tako je to od prvog poznatog pjevača sevdalinke Adila, koji je 1574. godine u Splitu pjevao svoju ljubav.

Sve to najčešće u takozvanom epskom desetercu (s cezurom iza četvrtog sloga), zvanom još i junački ili muški. Naravno, taj stih nije obavezan. Koristi se i lirski, ženski deseterac (s cezurom iza petog sloga), te jedanaesterac, kao i osmerac. Posebno je ritmički i poetički zanimljiv jedan broj pjesama spjevan u izmjeni osmerca i peterca (lomljeni trinaesterac).

 

Kraj bunara ruža cvate,

ja je ne berem;

u ruži mi bulbul pjeva,

ja ga ne slušam;

 

Sevdalinka je pjesma čežnje.

 

San mi reče: dragi će mi doći!

 

Pjesma vedrog, blistavog erotskog naboja:

 

Ja zaiskah jednu šefteliju,

draga meni dvije iz njedara!

 

Pjesma ponekad neprevaziđenih slika. U jednoj od njih djevojka na zelenoj livadi pokraj Lašve veže konje zlatnom žicom za srmali kolje:

 

Dv'je joj zlatne žice ne dotekle.

Ona reže ruse pletenice,

kose reže, ljute konje veže.

 

U drugoj mladić svira na tamburu:

 

Tanke žice kose djevojačke,

a terzijan pero sokolovo.

 

Sevdalinka je glas, glas kojim se otkriva duša.

Njenu posebnost i primjerenost davno su otkrili pjesnici. I mnogi od njih ostavili u njenoj neizmjernoj niski poneki svoj biser. Ponekad i prividno posve slučajno.

Nepoznati. Nepoznata.

Bašagić. Ćatić.

Đikić. Humo.

Šantić. Heine.

Kad je kafanska pjesma, što se trudila da bude nalik na sevdalinku, preplavila svijet i slušaoce, veliki su pjevači čuvali i sačuvali, a kasnije i prisvajali neke sevdalinke. Sjećam se, iz djetinjstva i mladosti (pamtim ih i čujem u svom uhu), glasova nepoznatih i poznatih pjevačica i pjevača, glasa starog glumca i pjevača Muhameda (sačuvan i na ploči, možda prvoj takve vrste, snimljenoj u Beču dvadesetih godina). Zaim. Himzo. Safet. Tri glasa sevdalinke. Moj pjevač iskazuje moju dušu. I mnogi drugi čije je glasove nemoguće nabrojati. Potom glas nepoznate u mahali, koji nikad nećemo zaboraviti. Zehra. Beba. Ili Emina, naprimjer. Glas one koju volimo. Ona koju volimo pjeva nam naš sevdah.

Svi koji vole sevdalinku znaju njihova prezimena.

Glas je nekad bio posve sam, dovoljan sam sebi. Potom ga je pratio saz ili kakav drugi žičani instrument. U novije se vrijeme, zajedno s kafanom, pojavila harmonika. Danas se uz glas pjevača čuje orkestar, obično tzv. narodni orkestar s primjerenim posebnim dionicama.

Ipak, sevdalinka je, prije svega i nadasve – glas. Glas duše kojoj je teško u sebi i žudi napolje kao ptiče iz jajeta tjeskobe.

Možda se zato onaj koji sluša u njoj i prepoznaje.

PROČITAJTE I...

Dok traje debata o Idlibu, terorističke grupe, uključujući Daeš i Al-Kaidu, pokušavaju da se reorganiziraju u ćelije u Siriji i Iraku. Iako su zapadnjački zvaničnici požurili da objave pobjedu nad teroristima u zoni konflikta, nije tajna da ti militanti predstavljaju ozbiljnu opasnost regionalnom miru i stabilnosti. Da stvari budu još gore, kriza u odvijanju u Idlibu ima potencijal da stvori dodatne izazove vis-à-vis protuterorističkim naporima na terenu

Gledamo tuđim očima, govorimo tuđim riječima, gestikuliramo tuđim pokretima. Od tog nas mogu spasiti samo naše, vlastite oči. Može nas spasiti samo želja da nešto vidimo, da pogledamo oko sebe, da zapazimo svoju sjenku kako nas prati kroz grad, kako se pruža ispred nas, vere uz zidove, skriva i ponovno vraća (kad ste to posljednji put vidjeli?), da pogledamo bolje ljude s kojima živimo, grad u kojem živimo, svojim očima

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!