“Sejarijeve” firme obaraju GRAS-ove tendere i preuzimaju linije

Tri godine GRAS pokušava nabaviti nove minibuse da bi mogao održavati linije u sarajevskim padinskim naseljima, ali “Transturist”, koji uopće ne može učestvovati na tenderima, obara svaki GRAS-ov tender, a u tome ima podršku firme “Sejari”, koja se pojavljuje kao ponuđač minibusa, koja očito ne želi isporučiti minibuse, ali odugovlačenjem pogoduje “Centrotransu”. Zajedničko im je većinski vlasnik – “Sejari Holding GMBH” iz Njemačke

Od 2016. godine u GRAS-u traje saga oko nabavke minibusa. Oboreno je pet tendera, šesti se raspisuje ovih dana, a uz to se pokreće i upravni postupak protiv Ureda za razmatranje žalbi BiH. Dok traje saga oko nabavke minibusa, GRAS gubi linije i, ako se nastavi ovako kako je krenulo, dok dobije minibuse, više neće imati linije na kojima tim minibusima može prevoziti putnike. Prošle je sedmice “Centrotrans” preuzeo jedanaest linija u općini Stari Grad. Nezakonito.

Ali, pod strašnim pritiskom, Ministarstvo je “Centrotransu” dopustilo da vozi, a kako je najavljeno, tender za dodjelu linija Ministarstvo saobraćaja Kantona Sarajevo raspisat će ove sedmice. Međutim, činjenica da je novac za nabavku minibusa za GRAS osiguran a da se već dvije godine vozila ne mogu nabaviti zbog konstantnih obaranja tendera ukazuje na to da nešto ne štima, ali i da se nekome nešto “štima”.

Krenimo redom. U februaru 2016. godine poništen je postupak javne nabavke rabljenih minibusa. Nakon toga, Vlada Kantona Sarajevo usvojila je zaključak da GRAS ne može ništa nabavljati bez saglasnosti Vlade, a Ministarstvo saobraćaja preuzelo je na sebe nabavku minibusa.

Ovo ministarstvo objavilo je 27. juna 2016. godine tender za nabavku dvanaest novih minibusa i izabralo ponuđača, ali se učesnik na tenderu “UBEStore” d. o. o. Tuzla žalio, a Ured za razmatranje žalbi poništio odluku Ministarstva o nabavci minibusa jer garancija, koja je bila dio tenderske dokumentacije, nije bila obilježena pečatom. U osmom mjesecu Ministarstvo ponovo pokreće postupak javne nabavke. Sada se žali firma “Transturist” d. d. Tuzla. Zanimljivo je to da “Transturist” uopće ne može učestvovati na tenderu jer je prijevoznik i vozila može nabavljati samo za svoje potrebe.

NABAVKA SEDAMNAEST MINIBUSA

“'Transturist’ se žali na elemente tenderske dokumentacije u fazi obavještenja, dakle, čim se objavi tender na web-stranici javnih nabavki, oni pregledaju i kažu: Ne sviđa nam se što tražite u tehničkim karakteristikama ABS, ASR, ESP… To su elementi koje svako vozilo u javnom prijevozu treba da ima, ali oni se žale da ABS kao skraćenica, koju svi koriste, ukazuje na određenog proizvođača. I sve do januara proteže se ta žalba na ABS, ASR, ESP. Sve novije evropske norme zahtijevaju da vozila imaju te sisteme. Nama je to potrebno jer vozimo kroz stare dijelove grada u kojima je prosječni nagib linije 25 posto. ‘Transturist’ se sve vrijeme žali na to u fazi obavještenja, a Ured prihvaća žalbe i vraća postupak na početak. To traje pola 2016. godine i čitavu 2017. godinu. Znači, svaki put prije nego što se pošalju ponude stiže žalba ‘Transturista’. Ministarstvo u januaru 2018. poništava postupak iz osmog mjeseca 2017. godine”, kažu nam u GRAS-u.

Dolaskom nove uprave u maju, Ministarstvo saobraćaja ponovo je vratilo GRAS-u posao provođenja javne nabavke. Ovog puta objavljuje se javni poziv za “pregovarački postupak uz objavljivanje obavještenja o nabavci” sedamnaest novih minibusa za javni gradski prijevoz.

Čim je objavljeno obavještenje, “Transturist” ulaže žalbu, i to posljednji dan kada se može preuzeti tenderska dokumentacija.

“Pošto smo predvidjeli da tender ide u tri faze, prva faza bila je samo podnošenje zahtjeva za učešće, a uvjeti su bili da je ponuđač solventan, da nema krivičnih postupaka, da dostavi bilans stanja i uspjeha, te da pozitivno posluje. ‘Transturist’ se odmah žalio na tendersku dokumentaciju, što je u ovoj fazi bilo potpuno irelevantno. GRAS je donio zaključak da je žalba neblagovremena, a ‘Transturist’ je poslao drugu žalbu Uredu za razmatranje žalbi. U međuvremenu, firma ‘Sejari’ d. o. o. Sarajevo također ulaže žalbu, identičnu kao i ‘Transturist’. Oni se žale na tehničke karakteristike, odnosno na oznake ‘Webasto’ grijanje i ESP – sistem stabilizacije. Naime, oni tvrde da ovi nazivi upućuju na određenog proizvođača i da to nisu tehničke karakteristike, jer i drugi proizvođači nude isto samo pod drugim imenom. Pošto smo donijeli rješenje da postupak miruje dok se ne riješi žalba ‘Transturista’ kod Ureda za žalbe, jer tako su nam savjetovali stručnjaci za javne nabavke, prihvatili smo žalbu ‘Sejarija’ kao osnovanu i kazali da smo spremni ispraviti tendersku dokumentaciju u tom dijelu, ali s obzirom na to da već ima jedna žalba, ne možemo ništa raditi dok se ona ne riješi.

Možemo samo proslijediti Uredu za razmatranje žalbi. Po zakonu je trideset dana rok da Ured odgovori. Prvo dobijamo odgovor na žalbu ‘Sejarija’, gdje nam se postupak poništava jer tim elementima, kako kažu, upućujemo na određenog proizvođača, iako to nije eliminatorno iz javne nabavke. Na prvoj žalbi ‘Transturista’ i dalje nemamo dogovora, ne možemo ni postupak da poništimo. Dobijamo rješenje od Ureda u kojem govori da je ugovorni organ Ministarstvo i da je dostavljeno Ministarstvu. Naravno, ugovorni organ je GRAS. Na kraju smo opet morali poništiti postupak. Ukazali smo Uredu na činjenicu da, ako uporedite žalbe ‘Sejarija’ i ‘Transturista’, uočavate da se razlikuju u dvije rečenice. Isti advokat koji ima kancelariju u ‘Sejariju’ ih zastupa”, kažu u GRAS-u.

DVIJE SE FIRME KVALIFICIRALE

Kako su nam pojasnili, s obzirom na to da je vođen pregovarački postupak, u prvoj fazi su se kvalificirali “Sejari” i “UBEStore”. “Transturist” nije uopće imao dostupnu dokumentaciju jer nije mogao biti učesnik, ali u žalbi “Transturista” nalazi se odluka o rezultatima kvalifikacije u pregovaračkom postupku koja je dostavljena firmi “Sejari” d. o. o. kao ponuđaču.

“'Transturist’ je ovdje samo blokator u postupku, možda iz razloga što ‘Sejari’ ne želi da se nabave vozila nego se samo javlja da bi mogao da sprečava nabavku s ‘Transturistom’. Mi smo to ukazali u žalbi Uredu, ali dobili smo dva rješenja o poništavanju postupka. Nama Ured piše u rješenju da smo na osnovu zakona mogli uvažiti žalbu ‘Sejarija’. Pa mi smo to i htjeli, ali pošto smo već imali jednu žalbu, postupak je bio suspendovan. Da smo to uradili, onda bi nam napisali da smo prekršili zakon i da nismo ništa smjeli poduzimati jer je postupak suspendovan”, kaže direktor GRAS-a Avdo Vatrić i dodaje da će pokrenuti upravni spor protiv Ureda za razmatranje žalbi.

“Ponovo smo pretumbali dokumentaciju, sve oznake izbacili, sad smo išli opisno, nismo stavljali ni ABS, ni ASR… Postupili smo po rješenju. Važno nam je da konačno nabavimo ta vozila”, ističe Vatrić.

Iz dokumenata koje smo dobili na uvid jasno je da se tri firme pojavljuju na svakom tenderu. “UBEStore” kao ponuđač, a riječ je firmi koja je zastupnik turskog brenda “Otokar”. Vlasnik je ove firme Edin Uzeirbegović.

Druge dvije firme koje se pojavljuju jesu “Transturist” i “Sejari” d. o. o. Sarajevo. “Sejari” se bavi prodajom autobusa i minibusa, između ostalih, vozilima snabdijeva i prijevoznika i glavnog GRAS-ovog konkurenta “Centrotrans”. Osnivač i vlasnik firme je “Sejari Holding GMBH” iz Njemačke, koji je ujedno i većinski vlasnik tuzlanskog “Transturista”, jer posjeduje 73 posto dionica ovog preduzeća, te najveći pojedinačni vlasnik “Centrotransa”, u kojem posjeduje 47 posto dionica. Dakle, “Transturist” se pojavljuje kao firma koja se žali na svakom tenderu iako nema pravo učešća. Očito to radi u korist firme “Sejari” d. o. o., ali ne da “Sejari” dobije posao isporuke minibusa GRAS-u nego da taj posao niko ne dobije što je moguće duže, a to opet odgovara “Centrotransu” – što je GRAS duže bez minibusa, “Centrotrans” može dobiti više linija.

Da obaranje tendera zbog oznaka za sistem stabilizacije ESP, koji “upućuje na određenog proizvođača”, nema smisla, odnosno da nije cilj da se svima omogući šansa da učestvuju, pokazuje činjenica da u katalogu firme “Sejari” d. o. o. ima vozila koja upravo imaju oznaku ESP, recimo, takav je minibus “Turquoise”.

“Oni su prije nekoliko mjeseci nabavili deset minibusa, privatnik ne daje pare tek tako, njemu je neko rekao da će linije dobiti 100 posto. Evo, vidi se sada kako to ide. Ministarstvo ne smije bez javnog poziva dati linije, mora biti tender da se odabere najpovoljniji ponuđač, moraju se zadovoljiti određeni uvjeti. Bio sam i kod ministra, ni on sam ne zna šta da uradi, vrši se na njega pritisak da to prihvati, a čovjek ne može jer neko će mu napisati krivičnu prijavu što je to uradio nezakonito. Nemam ništa protiv da se to uradi na legalan način, jer građanima treba prijevoz, ali oni su nas iscrpljivali, obarali nam tendere da bi sebi mogli nabaviti minibuse koje će voziti u Sarajevu. Sad kažu: Evo mi imamo vozila, GRAS ne može. Ali mi nismo radili po istim principima po kojima radi i ‘Centrotrans’, a to smo dužni jer je tržište u Sarajevu proglašeno zatvorenim, nema konkurencije. Pošto je Ministarstvo navelo da je i ‘Centrotrans’ prijevoznik kao i GRAS, znači, obje firme moraju raditi po istim uvjetima, ili da za obje firme važi Zakon o javnim nabavkama ili da ne važi ni za jednu. Ako GRAS-u važi Zakon o javnim nabavkama, onda mora i’ Centrotransu'”, kaže na kraju razgovora Vatrić.

PROČITAJTE I...

Strahovita je snaga zaborava! Čim sam saznao za postojanje tunela (ljeta 1993. godine), krenuo sam u sređivanje dozvola da iziđem na slobodne teritorije, dokle mi bude dopušteno, da svojim očima vidim rađanje jedne narodne vojske, da opišem to što vidim, da ta buduća vojska vidi svog “narodnog” pjesnika, s obostranom nadom da će možda od tog susreta i njemu i njima biti ljepše i lakše. Pamtim da smo preko Igmana “putovali” punih sedam dana. – Ali da nije urađena TV reportaža (s Mirzom Huskićem), da nisu urađeni ovi zapisi, sve bi požderala zvijer zaborava. Data u ovim zapisima, živa, neposredna historija pokazuje svoju žilavost i činjenicu da su se mnogi od naših današnjih problema koprcali u povijesnoj bešici već tih dana i godina. Hvala redakciji Stava što je prepoznala gotovo zaboravljenu životnost i živopisnost ovih zapisa. I oni su dio naše historije

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!

error: Sadržaj je zaštićen!