Reality show kao zamjena za život

Vjerni fan reality showa na Balkanu, s jedne strane, potajno žudi za segmentom nečijeg života koji se emitira u programu “uživo” i “u sebi” podržava izgovorene nacionalističke, homofobične, seksističke, rasističke izjave koje nema hrabrosti da izgovori lično, a, s druge, “hrani” vlastiti ego uživajući u tuđoj patnji zbog koje samom sebi izgleda bolji, veći i postojaniji

Naziv “Veliki Brat” prvi je put upotrijebio engleski pisac George Orwell u naučno‑fantastičnom distopijskom romanu 1984, čija je radnja smještena u londonsko totalitarno društvo u budućnosti, u kojem je na vlasti partija s diktatorom Velikim Bratom na čelu. Predstavljen kao ličnost s gustim brkovima i prodornim pogledom, on, uz pomoć moćne propagandne mašinerije, svoje podanike svakodnevno upozorava riječima: “Veliki Brat vas posmatra!”

Orwellova predviđanja o društvu bez privatnosti postala su stvarnost 1999. godine, kada je pod idejnom palicom medijskog tajkuna Johna de Mola prvi put u historiji televizije emitirana holandska verzija tzv. reality showa “Veliki Brat”. Ostalo je historija.

Uskoro će “Veliki Brat” postati jedna od najgledanijih televizijskih emisija u savremenom dobu, zauzimajući posebnu ulogu u manjim, siromašnijim sredinama kao što je Balkan, i nastavivši kroz svoje mnogobrojne verzije ispunjavati isprazne živote svojih fanova / podanika. Nove sezone “zadruga” i ostale “velike braće” proizvedene u ružičastoj i ostalim privatnim televizijama s motom “što šokantnije i što jeftinije” i dalje su izrazito aktuelne u Srbiji, a gledanost imaju i u ostatku regije. Ipak, za razliku od stidljivih poljubaca, slučajne golotinje i povremenih psovki emitiranih u početnim sezonama, nezasita ovdašnja publika sada “uživa” u svojevrsnoj nacionalističkoj, rasističkoj, pornografskoj te izrazito nasilnoj i vulgarnoj paradi. U suprotnom, ako ne dobiju sve ovo, gledaoci na Balkanu ubrzo mijenjaju kanal, kao što je trenutno slučaj s emisijom hrvatskog RTL-a Big Brother – Mala sestra, koja je nakon manje od dvije sedmice emitiranja skinuta s programa.

“VELIKI BRAT” KAO ODRAZ BALKANSKOG DRUŠTVA

Po uzoru na holandski original, prvi Veliki Brat u zemljama bivše Jugoslavije održan je u Hrvatskoj u produkciji “Endemola” te RTL Televizije i trajao je stotinu dana, od 9. septembra do 26. decembra 2004. godine. Prema pravilima originala, učestvovalo je četrnaest ukućana koji su bili izolirani u kući u kojoj su kamere pratile svaki njihov korak, a mikrofoni emitirali svaku izgovorenu riječ. Pobjedu i nagradu od milion kuna odnio je 32-godišnji tattoo umjetnik i bajker Saša Tkalčević, a publiku i glasače osvojio je svojim vedrim duhom i iskrenošću.

Veliki Brat je stekao izrazitu popularnost u Hrvatskoj uprkos činjenici da ga je djelomično obilježila i homofobična izjava učesnika Zdravka Lamota, koji je naposljetku osvojio treće mjesto. Već se tada dalo naslutiti da će ova televizijska emisija u regiji imati dug i (ne)zdrav život. Izrazita sklonost ka voajerizmu u državama bivše Jugoslavije definitivno je potvrđena dvije godine poslije, kada je s emitiranjem započeo prvi Veliki Brat u Srbiji, u kojem su učestvovali kandidati iz Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine. Pobjedu je odnio stidljivi, povučeni te čak šeprtljavi Ivan Ljuba iz Beograda, što je, iako pozitivno iznenađujuće, predstavljalo samo lažnu sliku većinskog “glasačkog tijela” u regiji, jer popularnost reality showova koji će uslijediti kreirat će znatno istinitiji odraz društva na Balkanu.

Već prvi, djelomično nacionalno “izmiješani” Veliki Brat obilježio je politički ispad Crnogorca Nikole Đurovića, koji je na jednoj od tzv. žurki zapjevao čuvenu četničku pjesmu Od Topole, od Topole, što je, naravno, za Sarajliju Edina Kolendu, čiji su grad do temelja razorili “izvođači” sporne pjesme, predstavljalo uvredu i na ljudskoj i na nacionalnoj osnovi. Zanimljivo, iz produkcije Pinkovog Velikog Brata u vezi s ovim ispadom nije bilo nikakvog oglašavanja, a Nikola je regularno nastavio svoje učešće.

Gledani su bili i trenuci izmjenjivanja nježnosti između Ene Popov iz Novog Sada i Marka Miljkovića iz Beograda, što je još tada nagovještavalo izrazitu glad ovdašnjeg čovjeka za tuđom intimom, djelomično zbog nedostatka vlastite, a dijelom radi traganja za razlogom za trač, ismijavanje i uživanje u nesreći drugoga.

MACA DISKRECIJA, KRISTIJAN GOLUBOVIĆ, ZMAJ OD ŠIPOVA I OSTALI IDOLI

Za razliku od početnih izdanja Velikog Brata, svaka njegova nova hibridna verzija, u kojoj su paradoksalno i ironično sjedinjeni tradicija i historija sa savremenom TV emisijom (npr. naziv Dvor predstavlja spoj “srpskog dvora” i realityja, samo što na prijestolju umjesto stvarnog kralja sjedi folk pjevač Miloš Bojanić, te Zadruga, koja barem zvučno asocira na jugoslavenske radne zadruge itd.), postajala je sve radikalnija, vulgarnija, eksplicitnija te besmislenija.

Nakon privremenog zasićenja publike s javnosti nepoznatim ličnostima, ovdašnji televizijski producenti morali su posegnuti za novim kreativnim rješenjima te su tako nastali tzv. VIP reality showovi. Ta riječ pretežno je podrazumijevala muzičke ličnosti (uglavnom folk žanra) na zalasku ili početku svojih karijera, pa su se tako pred kamerama o kojima je pisao George Orwell izmjenjivali Olja Karleuša, Gordana Sekulić, Novica Zdravković, Anabela, Maja Nikolić, Milić Vukašinović, Nazif Gljiva, Zorica Marković, Lepi Mića, Marina Perazić, Deen, Ivana Marić, Bebi Dol, “Grandove zvijezde” itd. Pored njih, posebno mjesto u spomenutim realityjima zauzimali su i glumci i voditelji kao što su Dragan Marinković Maca ili Hana Hadžiavdagić, raznorazni “umjetnici”, od kojih se posebno izdvaja slikar i pobjednik prvog bh. showa ovog tipa Izgubljeni Sulejman Haljevac Memo te, naravno, veliki broj starleta, među kojima su najstandardnije Stanija Dobrojević i Maca Diskrecija.

Treća verzija regionalnog realityja donijela je brisanje granice između “nepoznatih” i “poznatih”, a nova TV “zvijezda” nastala tokom ove transformacije postao je Miki Đuričić, pčelar iz Kupinova. U međuvremenu, on će postati zaštitno lice svih realityja u Srbiji i, predstavljajući se kao iznimno obrazovana osoba, redovno će fizički nasrtati na ostale sudionike te biti kažnjavan diskvalifikacijom. Vrhunac popularnosti srbijanskog realityja zabilježen je 2015. godine, kada je na Farmu 6 “ušao” poznati “žestoki momak s beogradskog asfalta” Kristijan Golubović, koji je u selu Lisović (gdje je smještena farma) pronašao spas od osmogodišnje zatvorske kazne na koju je osuđen zbog trgovine heroinom. Nakon njega, za realityje u Srbiji nastale u produkcijama televizija Pink i Happy više nisu postojala nikakva ograničenja u izboru učesnika, te su ove emisije postale svojevrsno leglo promiskuitetnih, vulgarnih, nasilnih i osoba s debelim kriminalističkim dosjeima i izrazitom psihološkom nestabilnošću.

Svog eventualnog “idola” za mlade gledatelje ponudila je televizija Happy u svojoj reality emisiji Parovi, a riječ je o Iliji Grahovcu zvanom Zmaj od Šipova, koji za sebe tvrdi da je “najjači čovjek u Bosni i Hercegovini”, sposoban da “opremi 5 žena za 5 sati”. Ovaj trgovac stokom, koji se “proslavio” “čuvenim” šestosatnim govorom na grobu svog oca, u spomenutom showu predstavio se kao seoski kavgadžija i drekavac te krajnje manipulativna i nemoralna osoba. O konačnom sjedinjenju televizijskog “realityja” i stvarnosti na Balkanu posvjedočila je najavljena kandidatura Zmaja od Šipova za poslanika u Skupštini RS-a na predstojećim općim izborima te osnivanje političke stranke “Partija prevarenih”, a sve to nakon što je optužen za trgovinu oružjem.

KUĆA ZA NACIONALISTE, RASISTE I HAŠKE OPTUŽENIKE

Kuće, dvorci, štale i ostali iznajmljeni prostori za učesnike reality showova u Srbiji postale su svojevrsna politička tribina za neafirmirane nacionaliste, rasiste, ali i već poznate haške optuženike. Osim standardnih verbalnih izljeva mržnje obilježenih svakodnevnim balkanskim psovkama “jebem ti majku”, u srbijanskim realityjima, pristupačnim i gledanim u cijeloj regiji, posebno su zastupljene raznorazne nacionalističke, vjerske te rasističke uvrede. Tako je, naprimjer, u općepopularnom i iznimno gledanom showu Farma (srbijanska verzija) starleta Tamara Đurić javno psovala ljude muslimanske vjeroispovijesti, a nakon što je “kažnjena” od produkcije, izjavila je da se “ne kaje ni zbog čega što je učinila jer je patriota”. Njen krajnje uvredljivi i skandalozni ispad u stvarnosti nikada nije sankcioniran, a sudeći prema podršci koju je ova starleta dobila na društvenim mrežama, on je već postao sasvim uobičajena pojava u postratnoj balkanskoj svakodnevici.

Jedan od najzastupljenijih učesnika u srbijanskim realityjima jeste pjevač narodne muzike krajnje paradoksalnog “umjetničkog” imena Lepi Mića, poznat po svojim nacionalističkim ispadima. Svojevremeno je izbačen iz Farme 5 zbog izjave: “Sram te bilo, jebeš se s Turcima!”

Da u spomenutim realityjima izljevi mržnje nisu samo usmjereni na muslimane, dokazano je u Dvoru, kada su 2011. godine učesnici Maja Nikolić i Miloš Bojanić jasno i glasno izjavili kako mrze Jevreje. Produkcija ih je samo opomenula, a taj je snimak na kanalu YouTube postao jedan od najviranijih i najgledanijih.

Konačna stanica društvene i političke razvratnosti u jednom srbijanskom reality showu u Srbiji desila se prošle godine kad je direktno iz Haga u “Zadrugu” ušao optuženik za teške ratne zločine, lider Srpske radikalne stranke Vojislav Šešelj, koji je u udarnom televizijskom terminu nastavio promovirati općepoznate velikosrpske ideje, a u svom prvom “zadatku”, paradoksalno, ismijavao je haške sudije.

SLOBA, LUNA I IZGUBLJENA GENERACIJA

Kada su u pitanju mediji u Srbiji, ali i “žuta” štampa u ostatku regije, uvjerljivo najviše prostora daje se trenutnim učesnicima realityja Zadruga koju emitira Pink televizija, blogerki Luni Đogani i pjevaču Slobi Radanoviću, a sudeći prema komentarima na društvenim mrežama i velikom broju glasova koje oni dobivaju za nastavak učešća, mladi u regiji itekako se poistovjećuju s njima, razumiju njihove nedoumice te pravdaju moralno krajnje upitne postupke. LUNA OD ŠOKA ZANEMELA: Sloba plakao zbog Kije i kroz suze ponavljao JEDNU STVAR!, (VIDEO) LUNA I SLOBA SE LJUBILI PRED SVIMA! Blogerka: Kakvu ruku imaš, PRAVU MUŠKU!, Luna i Sloba raskinuli zbog Kije!, SLOBA POSTAJE TATA?! Luna pred svima izjavila: Ja sam TRUDNA!, TI SI NASILNIK! Luna uvredila Slobu nakon što ju je bacio na krevet!, ISTRAUMIRANA SAM! Luna u šoku nakon što je Sloba NASRNUO na nju!, Zadruga – Sloba i Luna se pomirili! – samo su neki od novinskih naslova u srbijanskoj žutoj štampi i na portalima.

Sudeći prema intenzitetu, šokantnosti, ali i raznolikosti sadržaja ovih citiranih medijskih natpisa, show Zadruga za gledaoce izdvaja najtragičnije osobine čovječanstva u 21. stoljeću te, prezentirajući u krupnom planu nasilje, vulgarnost i posljednji nivo intime, kreira krajnje sumoran i tužan prikaz “reality” generacija. Dok uništavaju živote učesnicima i njihovim porodicama, prijateljima i poznanicima, na koje su oni, naravno, svojevoljno pristali, producenti Zadruge istovremeno za mlade gledaoce pored malih ekrana stvaraju nove živote, koje oni zatim proživljavaju mnogo energičnije, predanije i emotivnije nego vlastite. Luna i Sloba na koncu predstavljaju najodlučnije predvodnike jedne izgubljene balkanske generacije koja ne poznaje drugačiji vokabular od onog koji koristi dok ispisuje poruke na Viberu, a za koju je potraga za ljubavlju svedena na “mačo” iživljavanje i pokazivanje seksualne nadmoći muškarca te ženino neumorno prihvaćanje ponižavanja samo da osjeti nježnosti za kojom žudi.

Vjerni fan reality showa na Balkanu, s jedne strane, potajno žudi za segmentom nečijeg života koji se emitira u programu “uživo” i “u sebi” podržava izgovorene nacionalističke, homofobične, seksističke, rasističke izjave koje nema hrabrosti da izgovori lično, a, s druge, “hrani” vlastiti ego uživajući u tuđoj patnji zbog koje samom sebi izgleda bolji, veći i postojaniji. Jer, kako drugačije objasniti iznimnu gledanost novopečenih reality showova koji predstavljaju prostor podsvijesti balkanskog društva čije su nedopuštene i neproživljene emocije, zabranjeni dijelovi života i iskustva, mračni i potisnuti porivi postali cjelodnevni televizijski sadržaj?

Dok je u Srbiji, dakle, pronađena dobitna formula za izgled balkanskog reality showa u 21. stoljeću, bez ikakve političke, društvene, ljudske, korektnosti, a u Hrvatskoj se stidljivo traga za njom, u Bosni i Hercegovini, srećom, domaće televizijske kuće ne posjeduju budžete za ovakve jeftine i dugotrajne “obrazovno-naučne” emisije.

PROČITAJTE I...

Ko je god poznavao Nusreta Halačevića i njegovo djelo, bez izuzetka će reći kako je Nusret bio strasan fotoreporter i jedan od najvrednijih hroničara Sarajeva. Često je išao na dženaze da snimi nekoliko usputnih fotografija, a iz njih je nastajala čista umjetnost. Fotografirao je i stare sarajevske nošnje, i to mu je jedno vrijeme bila glavna preokupacija. Vjerovatno je na taj način želio sačuvati spomen o tadašnjim Sarajlijama Bošnjacima, njihovoj kulturi, tradiciji, običajima, vjeri i vjerovanju, o svemu onome o čemu više niko nema ni da priča ni da piše

Džamija u Slapovićima zapaljena je 1995. godine, ali nije srušena do temelja. Ostali su sačuvani masivni perimetralni zidovi, izrađeni od lomljenog kamena, kao i munara. Nakon povratka su mještani odlučili da je obnove. Godine 2008. džamija u Slapovićima je obnovljena, i to je jedina džamija na području opštine Srebrenica koja je nakon obnove uspjela zadržati stari, autentični izgled

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!