Otvorite širom oči, uvažena ulemo

Posljednjih mjeseci muslimansku javnost u SAD-u trese “skandal” s Noumanom Alijem Kanom, uglednim vaizom, profesorom arapskog jezika na “Nassau Community Collegeu”, osnivačem instituta za arapske i kur'anske studije “Bayyinah” i istinskom zvijezdom društvenih mreža. Neke edicije uvrstile su ga u 500 najutjecajnijih muslimana na svijetu. Nedavno ga je na svojoj stranici na Facebooku optužio jedan džematski zvaničnik za nepristojno ponašanje prema nekolicini žena

Islam ohrabruje, stimulira, pohvaljuje, ali ne idealizira ljude. To ne znači da ne postoje evlije, toliko dobre duše, zahvaljujući čijoj nevinosti Bog ne poteže ostalim grešnim barabama neke od Svojih kazni: potope, zemljotrese i oluje. Ima u islamu raznih perspektiva, ali, koliko ja razumijem stvari, niko ipak nije bezgrešan, čak ni poslanici. Čovjek, i najveći, kako kaže Jaspers, ostaje čovjek. To da ljudi čine greške ne znači, ponavljam, da se ne mogu vinuti u takve visine gdje im, kako kažu pjesnici, meleci podastiru krila.

Ali generalno, muslimani, pogotovo muslimanski pravnici, ne idealiziraju ljude. Lijepi naš šerijat polazi od pretpostavke da će muškarac, osim ako je hadum, i da će žena, osim ako joj je u tom trenutku krenuo kamenac, u minuciozno konstruiranim okolnostima – a znamo kakav je život perfidan režiser – podleći iskušenju. Zna lijepi šerijat da i najmanja iskra može napraviti požar: kratkotrajni kontakt očima, ubitačni miris u nozdrvama, proplamsaj figure pred posustalim srcem, bijeg kovrdže ispod mahrame. To je tako: muškarac želi ženu i žena želi muškarca. Druga je, opet, stvar kad se dokinu zabrane i sve postane dopušteno, ili da budem precizniji, kad svako svakog jaše – to će napokon završiti tako da niko nikoga više neće željeti; promiskuitet i pornografija proizvode samo frigidnost i perverzije, ali da ne valjam opća mjesta.

Dakle, s tradicionalne tačke gledišta nema ništa problematično u tome da čovjek podlegne iskušenju. Suština je da se ne nađe u iskušenju. I tako je to ferceralo stoljećima, nema iskušenja – nema grijeha, šerijat je rastezan uglavnom prema muškim potrebama, ali ne potrebama svih muškaraca, već uglavnom onih koji su imali moć i pare; i tad je neko – u okviru šerijata – mogao spavati sa stotinama žena, a neko…

Neko može postaviti pitanje o kakvoj bogobojaznosti govorimo ako subjektova moralnost zavisi od objektivnih faktora, a ne njegovog unutarnjeg uvjerenja? Danas je iskušenje, vallahi, na svakom koraku i moralnom subjektu preostaje da u sebi pronađe preventive ili, kako se to u našoj politici kaže, mehanizme blokade. Zakon više nema djelotvornu snagu. Ostaje etika. Šerijat postaje ahlak.

Posljednjih mjeseci muslimansku javnost u SAD-u trese “skandal” s Noumanom Alijem Kanom, uglednim vaizom, profesorom arapskog jezika na “Nassau Community Collegeu”, osnivačem instituta za arapske i kur'anske studije “Bayyinah” i istinskom zvijezdom društvenih mreža. Neke edicije uvrstile su ga u 500 najutjecajnijih muslimana na svijetu. Njegova tumačenja pojedinih sura i ajeta briljantna su, neka populistička: pronađite za početak njegov tefsir Ajetul-kursijje, u kojem pojašnjava cikličnu strukturu ovog ajeta.

Khan ima 39 godina, a prije dvije godine prošao je kroz bolan razvod. Ustvari, još se nije razveo, sud razvlači slučaj, imaju sedmero djece… Ali, suština je da više ne žive zajedno. Drugim riječima, N. A. K. dvije godine hoda kao momak. Ali, nedavno je njega na svojoj stranici na Facebooku optužio jedan džematski zvaničnik i sada već bivši mu prijatelj za nepristojno ponašanje prema nekolicini žena. N. A. K. je to na svojoj stranici negirao. Potom su isplivali i neki screenshotovi na kojim N. A. K. bez košulje poručuje nekoj sestri-muslimanki (s kojom je izgleda živio šerijatski vjenčan): “Make dua to my hot fantasy.” N. A. K. je kontroverzu opisao kao “komunikaciju između odraslih osoba”.

Društvene mreže su se usijale. Sve estagfirullah do estagfirullah. Gdje će tako, što se nije istuširao hladnom vodom ako mu je vruće, a ne da se fotografira bez potkošulje kao da je kosac, a ne profesor i imam? Kako ga nije stid, toliku djecu napravio i sad mu žena ne valja, traži mlađu, je li tako muslimani rade…?

Drugi ga brane. Kažu da je fotografija lažna. Dušmani ga žele iskompromitirati jer je na pravom putu. Mnogima je promijenio pogled na život. Njegova su ih predavanja pokretala u teškim danima, njegove riječi im svijetlile u zagušljivim tminama Darul-harba. Nije, uostalom, učinio ništa izvan šerijata. Oženio drugu, šta je problem? Druga stvar: muslimanska zajednica u SAD-u nema mnogo ovakvih ljudi. I tako dalje.

Situacija je ostala nejasna: kakva je, zapravo, njegova krivica? Napokon je formirana komisija sastavljena od uglednih članova zajednice koja je trebala ispitati stvar. Nakon detaljnog pretresa, razgovora s njim i stanovitim ženskim licima, komisija je izašla sa zajedničkom izjavom u kojoj potvrđuju njegovu krivicu – naime, ponio se neetički prema određenim ženskim licima, preporučivši mu istovremeno da se na neko vrijeme povuče iz javnosti i odmori od mukotrpne da’we. Treba tražiti halala od žena koje je “duhovno zlostavljao”.

U cijelom je slučaju od samog početka imala svoje prste i uspješna advokatica Rabija Chaudhry, autorica New York Timesovog bestselera Adnan's Story: The Search for Truth and Justice After Serial, koja je, možda, ovdje vidjela još jednu dobru priču i dobar sudski slučaj. Ali, ima i ona svoje argumente. Kaže da se, iako neizmjerno voli njegova predavanja, nije nimalo iznenadila kad su joj se obratili sa žalbama na njegovo ponašanje. Jer, svega se ona nagledala, od imama koji je krenuo da zgazi suprugu jer ga je uhvatila u hotelu s drugom ženom, do šejhova koji se tajno vjenčavaju s ženskim muridima nakon što ih uvjere da im je ilahamom preporučeno da trebaju spavati s njima. (Spavaju nekoliko puta i onda ih razvjenčaju.) Njena lista razočarenja, hipokrizije i neetičkih ponašanja prilično je duga. A, opet, nikad nije posumnjala u čistoću islama. Kao pravni stručnjak, eksplicitno je protiv šerijatskih brakova koji nisu potvrđeni državnim zvaničnim ugovorom. Tajni šerijatski brakovi suštinski su nemoralni. Zapravo, to i nisu brakovi jer u očima zakona i ne postoje. “Nema braka, nema poništenja, nema razvoda.”

N. A. K. je u međuvremenu odgovorio mnogim tužbama. U tom smislu treba imati razumijevanje: ko bi želio da mu privatni život bude predmetom društvenih mreža. Možda je pao. Ako jeste, naučio je svoju lekciju i bez naših pridika. S druge strane, šta je sa ženama koje su žrtve manipulacije? Ako jesu žrtve. Da li ih zajednica treba zaštititi? Naravno da treba.

Onda je prije nekoliko dana iskrsnuo novi slučaj u kojem je izvjesna Henda Ayari, bivša selefijka i trenutno sekularna feministkinja, optužila Tariqa Ramadana za silovanje. Ovdje je situacije dosta zamršenija. Iako je slučaj tek otvoren, sve upućuje na ciljanu difamaciju organiziranu iz određenih centara moći. Neki su precizni o kojim se centrima radi: Izrael. Ovu tvrdnju potkrepljuju i nedavnim hapšenjem i ponižavanjem dr. Normana Finklensteina, autora knjige The Holocaust Industry: Reflections on the Exploitation of Jewish Suffering i hrabrog borca protiv izraelske represije. S druge strane, Tariq Ramadan toliko je moćna figura koja nominira suštinska pitanja da ne treba sumnjati u namjerne pokušaje diskreditacije iz različitih centara. (Sam opis “bivša selefistkinja i trenutna sekularna feministkinja” upućuje na nešto dubinski šizofreno, ali ko će znati!) Opet su forumi provrli.

Johnatan Brown, profesor hadisa na Univerzitetu Georgetown, neku je večer na svom profilu prognozirao kako će u narednom periodu mnogi muslimanski alimi biti optuženi za slične stvari: neki će biti nevini, neki neće. Otvorite širom oči, uvažena ulemo! I ma koliko mislili da se ovo vama ne može dogoditi, jer niti ste objektivno atraktivni kao Ramadan, niti baratate tefsirom poput N. A. K., a niti ste intelektualno kompetentni poput Finklensteina, ipak nikad ne podcjenjujte šejtanske i din-dušmanske spletke. Neprijatelj niti ore, niti kopa, već samo na zlo navodi.

PROČITAJTE I...

Žena je s djecom otišla kod američkih prijatelja koji su nas još prije tri sedmice pozvali na Halloween. “Morate ovo vidjeti”, insistirali su. Nismo ih mogli odbiti. Osim toga, i zašto bismo? Mnogi muslimani inače misle da svi trebaju da oduševljeno upoznaju njihovu tradiciju, a da oni nisi obavezni znati išta o drugima, pošto će ti drugi ionako u Džehennem

Sudeći prema godinama i decenijama koje su uslijedile, može se zaključiti da promišljanja, savjeti i preporuke našeg Muhameda Skeje Prozorca (koji se često potpisivao i s dodatkom “El Bosnevi”), kao ni promišljanja mnogih drugih u to vrijeme učenih i pravde željnih ljudi, nisu urodila plodom. To, svakako, nije razlog da se ovom velikanu islamske i državničke misli danas ne posveti znatnija pažnja

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

KOMENTARI

  • danin 09.11.2017.

    Paranoja…uzela mi dusu

    Odgovori
  • lamala 10.11.2017.

    VIdi se da je autor pokušao biti objektivan, ali samo u prvih par redova je to uspio. Ovdje se vidi klasičan primjer kako se mi ponašamo prema ženskim žrtvama. Nisu ove žene nikakve žrtve duhovnog zlostavljanja niti manipulacije, nego seksualnog uznemiravanja. Treba li podsjetiti autora da je tačna tvrdnja advokatice da šeriajtski brak u tajnosti nije legalan, šeriajtski je nelgelan, jer nikakva poenta nije u potpisivanju nekog ugovora, nego da ljudi znaju da ste vi sada zajedno i to je to. Autorova pristrasnost je očigledna i u dijelu kada opisuje Numana kao vrsnog poznavaoca tefsira, a ovu advokaticu, kao ‘advokatica, hoće para i kako je nije stid da ne bude iznenađena ovakvim stavrima’. Nije iznenađena, jer seksualna uznemiravanja od strane muškaraca sa bilo kakvom moći je stvarnost i svakodnevnica. Cijeli tekst govori čitaocima, ‘muško je, može mu se oprostiti’. Ako pogledamo skrinšate u pitanju, može se vidjeti da Numan od ‘svoje sadašnje žene’ traži da kaže kako su rastavljeni. Znači da laže. I je li trebmao sve te grške da klasificiramo kao, ‘svi griješimo’? Da, tačno. Ali, ne trebamo od ovakvih stvari praviti sitnice i nastaviti sa životom.
    I šta tačno autor želi da kaže time ‘ odsustvo iskušenja-odsustvo grijeha’? Da li to govori da trebamo ukloniti žene iz javnog sektora, jer je logičnije da učimo muškarce kako je ovo ponašanje okej, a žene da se uklanjaju?

    Odgovori
  • Mej 11.11.2017.

    Koliko samo seksizma u tekstu ima i propagiranja ‘rape culture’

    Odgovori

Podržite nas na Facebooku!