Ne vjeruj medijima koji lažu

“Raskrinkavanje je kreiralo crvenu i žutu listu medija kako bi čitaoci mogli lakše pratiti koji su mediji skloniji medijskim manipulacijama. Na crvenoj listi Raskrinkavanja nalaze se mediji čiji je makar jedan članak dobio ocjenu ‘lažna vijest’ u posljednja tri mjeseca. Na listu dolaze i mediji koji su u posljednja tri mjeseca objavili tri članka s ocjenom ‘prenošenje lažne vijesti’. Za medije koji se neprestano nalaze na ovoj listi možemo zaključiti da su nekredibilni i da njihove objave uvijek treba dobro provjeriti prije nego što im se povjeruje”, kažu u Raskrinkavanje.ba

 

 

Lažne vijesti stare su koliko i sam ljudski rod. Uvijek su ljudi izmišljali, lagali, manipulirali. To nije ništa novo. Ali, nikada kao danas lažne vijesti nisu bile toliko opasne i nikada prije nisu bile toliko utjecajno oružje u rukama onih koji imaju zle namjere. Lažne vijesti u novinarstvu stare su koliko i samo novinarstvo, ali sve dok su one bile plod greške novinara i urednika, dok su redakcije bile spremne priznati grešku i objaviti ispravku, to je bio prateći dio posla, nešto što se dešava svima, i nije to bilo toliko problematično.

Ali, sada živimo u eri napredne tehnologije i, posljedično tome, lahko dostupnih online medija, web-portala i društvenih mreža koji su idealni kanali za širenje raznih sadržaja, pa i lažnih vijesti. U moru web-portala i vijesti na društvenim mrežama počeli smo se gušiti u sadržajima kojima smo preplavljeni. Nikada nije bilo jednostavno razdvojiti laž od istine, ali nikada to nije bilo teže nego danas, pogotovo što se lažne vijesti šire s jasnim namjerama i što se očekuje da izazovu određene efekte.

Iako, dakle, lažne vijesti nisu ništa novo, danas se sve češće govori o tome kao o fenomenu. Engleski izraz za taj fenomen jeste “fake news”. Godinu unazad Evropska unija pokušava se boriti protiv fenomena “fake news”, staviti ga pod kontrolu, mada je pitanje regulacije online sadržaja vrlo kompleksno i zahtjevno za regulaciju. U Njemačkoj se još od početka ove godine provodi zakon koji nastoji ograničiti govor mržnje na internetu i širenje lažnih vijesti, dok se u Francuskoj također ovaj fenomen pokušava ograničiti strožijim zakonima o medijima, s posebnim fokusom na predizborne kampanje i širenje sponzoriranih objava na društvenim mrežama za koje nije navedeno da su sponzorirane i ko iz njih stoji.

Fenomen “fake news” pozornost javnosti privukao je tokom predsjedničke kampanje u Sjedinjenim Američkim Državama 2016. godine, ali i tokom posljednjih francuskih predsjedničkih izbora (2017), parlamentarnih izbora u Njemačkoj (2017) te referenduma o izlasku iz EU u Velikoj Britaniji (2016). Dok države pokušavaju kreirati zakone kojima bi se umanjilo širenje lažnih vijesti, naučnici pokušavaju dodatno rasvijetliti i definirati ovaj fenomen.

FAKE NEWS

Istraživači s Univerziteta Oxford, okupljeni u projekt koji se bavi računalnom propagandom (COMPROP), analizirali su približno 28 miliona statusa objavljenih na društvenim mrežama povezanih s političkim kampanjama u SAD-u, Velikoj Britaniji, Francuskoj i Njemačkoj. Ti ljudi definiraju lažne vijesti kao vijesti čiji je sadržaj polarizirajući ili sklon teorijama zavjera koje nisu potkrijepljene činjenicama. Njihova je analiza pokazala da su takve lažne vijesti u nekim državama imale udio od 20% u svim objavljenim vijestima tokom političkih kampanja. No, kako pokazuje istraživanje koje su proveli “Gallup” i Fondacija “Knight”, a koje prenosi Večernji list, javnost u Americi podijeljena je oko same definicije lažnih vijesti: birači i simpatizeri Demokratske stranke definiraju taj fenomen u skladu sa shvaćanjem da su lažne vijesti naprosto one čiji je sadržaj izmišljen, činjenično nepotkrijepljen i s primarno polarizirajućom, zavaravajućom namjerom, dok su birači i simpatizeri Republikanske stranke skloniji definirati taj fenomen u skladu s tumačenjem Donalda Trumpa, koji etiketu “fake news” lijepi na svaku medijsku organizaciju, pa i one profesionalno najetabliranije, čije mu se kritičko izvještavanje lično ne sviđa.

U Evropi svaka rasprava o fenomenu lažnih vijesti i poticanju govora mržnje na internetu uglavnom uključuje i svijest o tome da postoje ozbiljne indicije i dokazi da je Rusija proteklih godina uložila znatne državne resurse u destabiliziranje pojedinih zapadnih država i institucija širenjem lažnih vijesti. Francuski predsjednik Emmanuel Macron i britanski ministar vanjskih poslova Boris Johnson dvojica su političara koji su otvoreno, pred svojim ruskim kolegama, to javno rekli. Macron je na zajedničkoj konferenciji za novinare s ruskim predsjednikom Vladimirom Putinom rekao da se dvije ruske medijske kuće, televizija RT i agencija Sputnik, ne ponašaju kao novinske organizacije nego kao agenti utjecaja i propagande koji šire “ozbiljne neistine”. A Johnson je, na presici s ruskim ministrom vanjskih poslova Sergejem Lavrovom, na Lavrovljevu tvrdnju da mu je Johnson priznao da se Rusija nije miješala u britanske izbore odgovorio: “Ne uspješno.”

Dok se u Evropskoj uniji ozbiljno radi na pronalaženju načina da se širenje lažnih vijesti i njihov utjecaj na demokratske procese barem ograniči, u Bosni i Hercegovini se pojavila web-stranica Raskrinkavanje.ba, projekt Udruženja građana “Zašto ne”, koja nastoji analizom medijskog sadržaja raskrinkati medije koji kreiraju, objavljuju i prenose lažne vijesti, dezinformacije, odnosno medije koji su izrazito pristrani u izvještavanju.

Raskrinkavanje je kreiralo crvenu i žutu listu medija kako bi čitaoci mogli lakše pratiti koji mediji su skloniji medijskim manipulacijama. Na crvenoj listi Raskrinkavanja nalaze se mediji čiji je makar jedan članak dobio ocjenu ‘lažna vijest’ u posljednja tri mjeseca. Na listu dolaze i mediji koji su u posljednja tri mjeseca objavili tri članka s ocjenom ‘prenošenje lažne vijesti’. Za medije koji se neprestano nalaze na ovoj listi možemo zaključiti da su nekredibilni i da njihove objave uvijek treba dobro provjeriti prije nego što im se povjeruje”, kažu u Raskrinkavanje.ba.

Na listi se trenutno nalazi 39 medija koji objavljuju lažne vijesti i šest koji ih prenose. Osim raznih web-portala, stranica na Facebooku, na njoj je i nekoliko “ozbiljnih” medija, od čega dvije javne medijske organizacije i tri privatne.

Samim pogledom na listu, mnogo toga postaje jasnije. Naime, u vrhu liste medija koji objavljuju i prenose lažne vijesti jesu Radio-televizija Republike Srpske, dio javnog RTV servisa BiH, te Srna, novinska agencija kojoj je vlasnik Vlada RS-a. Rame uz rame s njima je i Alternativna televizija Banja Luka. Ako se ima na umu da su RTRS i Srna pod direktnom kontrolom Milorada Dodika, a da je i ATV pod njegovim utjecajem, te ako se uzmu u obzir lažni sadržaj koji objavljuju, postaje jasno da ništa nije slučajno. Naime, Rusi su postali vrhunski majstori u širenju lažnih vijesti, odnosno po utjecaju koji ostvaruju korištenjem modernih tehnologija na procese u svojoj državi, ali i širom svijeta. Recept koji Rusi primjenjuju poznat je u Evropi i Americi, a također je jasno vidljiv i u Bosni i Hercegovini, Srbiji i Crnoj Gori. Činjenica da su se Milorad Dodik i Dragan Čović nedavno sastajali s ruskim obavještajcima ukazuje u kojem će smjeru ići predizborna kampanja – produkcija lažnih vijesti, polariziranje društva, manipulacija itd. Dodik je, vidi se to iz sadržaja njegovih medija, dosta uspješan Putinov učenik.

KAD GALIJAŠEVIĆ POSTANE EKSPERT

Primjera radi, Srna je nedavno objavila ovakvu vijest: “Stručnjak za bezbjednost Dževad Galijašević rekao je da radikalne islamističke grupe iz Saudijske Arabije mjesečno isplaćuju po 300 evra pojedincima u BiH koji potpišu ugovor o tome da će se odazvati pozivu na džihad, bez obzira u kojem se dijelu svijeta vodila ‘sveta borba’. Saudijske nevladine organizacije kao što su ‘El Haramejn’, ‘Benevolens internešnel’ i ‘Taibah’, koje se već godinama nalaze na crnim listama Savjeta bezbjednosti UN zbog povezanosti sa terorizmom, glavni su finansijeri radikalizacije Bošnjaka u BiH.” Raskrinkavanje.ba utvrdilo je da navedene organizacije već petnaest godina ne postoje, a sagovornici u tekstu upitnog su kredibiliteta, jer se Galijašević predstavlja kao stručnjak za sigurnost, iako nikada nije dokazano da ima bilo kakvo obrazovanje ili iskustvo iz te oblasti. Vijest je ocijenjena kao lažna, prenesena na brojnim portalima u Bosni i Hercegovini i Srbiji, a jedini cilj joj je predstaviti Bošnjake kao radikalne islamiste i teroriste.

Drugi članak Srne koji je ocijenjen kao lažna vijest glasi: “Američki filozof Noam Čomski tvrdi da su Albanci najveća bruka moderne Evrope jer su dozvolili da uklone domaćina koji ih je primio i da od većine naprave manjinu. Čomski je za časopis Forin afers napisao, između ostalog, da nakon rušenja berlinskog zida u Evropi postoji želja malih nacija da se odvoje od većih matičnih republika. Čomski je u jednom dijelu teksta oštro napao Albance, rekavši da su oni kao divlje pleme, prihvaćeni od Srba na Kosovu, a da je to divlje pleme potom nasiljem protjeralo domaćina i proglasilo svoje, što je sramotno.” Raskrinkavanje je istražilo ovaj članak i ustanovilo da je riječ o potpuno lažnoj vijesti, odnosno da Chomsky nikada nije napisao takav članak niti je bilo koji njegov članak ikada objavljen u časopisu Foreign Affairs.

RTRS je u Dnevniku 2 emitiranom 15. jula 2017. godine imao prilog s najavom Sarajevski apsurdi: Mektićev savjetnik u Ministarstvu bezbjednosti bivši pripadnik zloglasne brigade “El‑Mudžahid”, a sve s izjavama i izmišljenim podacima koje je dao navodni stručnjak za borbu protiv terorizma Dževad Galijašević.

Adnan Dlakić, koji radi u Ministarstvu sigurnosti, na kojeg se odnosi ova vijest, rodio se 1978. godine u Jablanici. Tek 2002. godine otišao je u vojsku, koju je odslužio 2003. godine, nakon čega je otišao na policijsku akademiju. Za vrijeme rata nije bio ni punoljetan.

Na web-portalu Radio-televizije Republike Srpske 25. jula objavljen je članak naslova: UPOZORENJE IZ NJEMAČKE: Pismo ljekara otkriva stravičnu istinu o migrantima!

Članak donosi priču o “stravičnim iskustvima iz neimenovane klinike u Minhenu, koja prima migrante iz cijelog svijeta”, koju je navodno ispričala doktorica iz Češke zaposlena na toj neimenovanoj klinici. U tekstu nema nijednog imena, datuma, niti dokaza za bilo koju iznesenu tvrdnju – doktorica je, kako se navodi, svoje “strašno iskustvo” opisala u pismu koje je “pročitano na jednoj češkoj televiziji”, ali je ostala anonimna jer je o svemu tome “zabranjeno pričati”. Ovo su neki dijelovi “anonimne ispovijesti” koju je objavio entitetski javni servis: “Mnogi migranti u Evropu uz AIDS i sifilis sa sobom nose hrpu egzotičnih bolesti s kojima mi ne znamo raditi. Mi ne znamo liječiti te bolesti, upozorava. Mnogi migranti imaju sidu, sifilis i mnoge egzotične bolesti koje mi nikad nismo vidjeli u Evropi, a ako slučajno dobiju lijek na recept koji moraju platiti, tu dolazi do sloma, tuče, vike, nasilja, pogotovo ako je riječ o lijekovima za djecu”, navodi se u pismu. “Oni ostave dijete u ambulanti i samo kažu: ‘Ovdje se djeca liječe besplatno’, i ako im se ne da lijek, oni su spremni ubiti. Zato policija uz bolnice i azile sada nadzire i velike bolnice. O ovome je zabranjeno govoriti i pisati, ali ti ljudi su životinje.”

Stvarni izvor priče jeste osoba po imenu Petr Černý, vlasnik kanala na YouTubeu koji nosi naziv Češka nezavisna televizija (Česká nezávislá televize). Snimak cijele “informativne emisije” u kojoj je Černý pročitao “anonimno pismo” još je dostupan na kanalu “CNTV Česká nezávislá televize – Czechnewstv”, a razni portali recikliraju ga već tri godine.

Večernje novosti su 25. novembra 2017. godine objavile članak Bakir sprema Bošnjake na rat, u kojem je navedeno da Bakir Izetbegović rukovodi tajnom obukom paravojnih formacija, te da je kroz nju prošlo već 9.000 mladića. U članku nisu pruženi nikakvi dokazi za ove tvrdnje, a kao izvori su navedena dva neimenovana sagovornika “bliska obavještajnim krugovima”. Alternativna televizija Banja Luka odlučila je na samu vijest dodati još “dokaza”, te se istog dana u vijestima ove televizije našao prilog o navodnim paravojnim formacijama, te “ekskluzivne” fotografije koje navodno prikazuju pripadnike paravojne formacije “Crna munja” na obuci u Cazinskoj krajini. Vijest je demantirala upravo “Crna munja”, a ispostavilo se da su slike skinute s Facebooka “Crne munje”, koja nije nikakva paravojna formacija nego airsoft klub uredno registriran za sportski rad.

Mediji s crvenom zastavicom su, kako smo već rekli, brojni, makar se radilo i “ozbiljnim” medijima, pa je tako, s razlogom, svoje mjesto u probranom društvu pronašao i Dnevni avaz.

Evo i jednog primjera. Dnevni avaz je 1. marta objavio članak u kojem donosi navodni intervju sa Sakibom Kopićem, borcem koji se, kako redakcija tvrdi, javio Avazu: “Zbog svih jutrošnjih dešavanja s petlje Šićki Brod, kada su specijalci nasrnuli na bivše borce, našoj redakciji javio se upravo jedan od boraca. Kako govori Kopić, nijedan borac nije pružao otpor, a pripadnici Specijalne jedinice MUP-a TK nasrnuli su na njih, koristeći suzavce i palice, te da su čak doveli i policijske pse.

– Toliko je bilo specijalaca, da su dolazili autobusima. Ja sam svjedok kako su čovjeka gazili. Ovo je fašizam što su radili. Dosta je diktature nad ljudima koji ne pružaju nikakav otpor. Doveli su policijske pse i tukli su nas palicama, kazao je ogorčeno Kopić za Avaz.ba. Dalje navodi da je svjedok kako su ‘bivšeg komandanta Damira Džafu gazili nogama. Gledao sam iz auta šta su mu radili. Oboren je na zemlju, gazili su ga, igrali su po njemu, kao da je igranka, a onda su ga odveli u maricu. Mislim da je još uvijek u pritvoru.’”

RTV “Slon”, dva dana nakon Avazovog članka, objavio intervju s Damirom Džafom, koji je negirao Avazovo navode:

“Damir Džafo: Ne, ne, ne… Moram biti iskren, niko me nije dirao. Sad vam kažem. Ja sam spavao u autu, na to mjesto gdje smo bili išli su direktno na naše auto gdje smo spavali i samo su nas dvojicu i priveli. Znači, oni su mene na spavanju izvukli iz auta i svezali. Niko me nije dirao, stavili su me u maricu. (…) Ova policija ovdje, kad su nas priveli u stanicu, izuzetno je korektna bila, njima se zahvaljujem na korektnosti i ljubaznosti.”

Brojni su i mediji iz susjedstva koji šire lažne vijesti i mržnju na internetu poput Informera ili Alo.rs, kao i domaći portali koji su skloni prenošenju lažnih i neprovjerenih informacija, poput web-stranice Radija Sarajevo, Radija Kameleon i Slobodne Bosne.

Lista medija sa “žutom zastavicom”, dakle onih koji su skloni prenošenju lažnih vijesti, odnosno onih koji ništa ne provjeravaju nego objavljuju sve što im dođe pod ruku, nešto je kraća od “crvene liste”, a s njima treba biti posebno oprezan jer “vole” čitaoce dovoditi u zabludu. Neki od njih pojavljuju se i na crvenoj i na žutoj listi, poput Dnevnog avaza, RTRS-a, Srne, Slobodne Bosne, Radio Sarajeva, Alternativne televizije i Informera. Na žutoj su listi, od malo poznatijih medija, Bljesak, Sputnik, Blic, Nezavisne novine, Buka, Depo i Kurir.

Nakon svega, treba biti oprezan šta se čita, gleda i sluša. Lista medija koji lažu svima je dostupna, a za ovu priliku vrijedi savjet iz Alana Forda: “Ne vjeruj ženi koja laže”, u ovom slučaju medijima.

 

PROČITAJTE I...

Radončićevi jurišnici su u cunamiju kanti, četki i ljepila prelijepili mural postavljen u čast žrtvama Mostara i Srebrenice. Osim što je ogavno na takvim mjestima sjećanja lijepiti plakate, takav je akt i nezakonit jer su jasno određena mjesta na kojima se može javno oglašavati. O tome da je izazvao zgražanje stanovnika ovog mostarskog naselja, suvišno nje i govoriti.

: Oko pet hiljada vojnika s područja Srebrenice služilo je u Prvom svjetskom ratu. Poginulo ih je hiljadu. Podaci o njima mogu se pronaći u Državnoj biblioteci Austrije. Oni koji su se vratili s ratišta pričali su o ratnim danima, stradanju, teškim trenucima, bitkama i zarobljavanju. Stotinu godina poslije, još se u srebreničkim selima pričaju nevjerovatne priče o povratnicima iz Prvog svjetskog rata

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!