fbpx

Još jedno veličanstveno okupljanje “oldtajmera” na obali jezera Como ponad Milana, u organizaciji Grupe BMW, organizirano je pod sloganom “Povratak u budućnost – putovanje se nastavlja

Jedan od najboljih hotela na svijetu “Villa d’Este” od 1929. godine ugošćuje vlasnike najelegantnijih automobila i njihove metalne ljubimce. Ništa čudno znamo li da je prvi autoput na svijetu povezivao upravo Milano i jezero Como, industrijski centar Italije i alpsko jezero za odmor. Nekad su se tamo okupljali milanski bogataši sa svojim novim automobilima, a danas kolekcionari automobila iz Europe i SAD-a s najboljim oldtajmerima.

Prvo Natjecanje u eleganciji organizirano je u Nici, otuda i francusko ime “Concours d’Elegance” koje danas koriste sva slična događanja osim ovog talijanskog. Ideja organizatora u Nici bila je zabaviti bogate turiste koji dolaze na Azurnu obalu svojim unikatnim automobilima. Sve do kraja šezdesetih bilo je uobičajeno da se luksuzni automobili kupuju u dva dijela. Prvo se kupovala šasija s motorom kod proizvođača automobila poput Rolls-Roycea, Lancie ili Hispano Suize, a potom se kod karoseriste naručivala karoserija. Tvrtke koje proizvode automobile proizvodile su dugo automobile bez karoserija. Originalnost, proporcije, detalji, ručni rad ugrađeni u unikate stvorili su neke od najbolje dizajniranih automobila u povijesti.

Nitko ne zna koliko je unikatnih automobila proizvedeno, ali možemo procijeniti da je riječ o nekoliko tisuća, od kojih je većina i sačuvana. Najvredniji među njima skuplji su od osamdeset milijuna maraka. Svake godine u “Villi d’Este” okupi se pedesetak dragulja zlatnog doba automobilizma. Nagrade se dodjeljuju za niz kategorija, ali najvažnija je nagrada “Coppa d’Oro Villa d’Este”, koju biraju sami izlagači nagrađujući jednog između sebe.

Ove je godine pobijedila veličanstvena Lancia Astura II serije Berlinetta Castagna (1933), nastala po narudžbi Vittoria Mussolinija, sina fašističkog diktatora, a danas u vlasništvu Nizozemca Antoniusa Meijera. Inače, za gotovo svaki vredniji talijanski međuratni automobil kolekcionari tvrde da je povezan s Mussolinijem. Najčešće se govori se da ga je “Vođa” poklonio nekoj od ljubavnica.

Druga nagrada “Cocnorsa” po važnosti jeste “Trofeo BMW Group”, koju dodjeljuje ugledni žiri, a ove godine pripao je Maseratiju A6 Berlinetta Pininfarine (1954). Jedan od najljepših automobila svih vremena dizajnirao je Aldo Brovarone dok je radio za tvrtku “Pininfarina”, a danas je u vlasništvu monegaške kolekcije “Destriero”.

Posjetioci su za pobjednike odabrali Lamborghini Miuru P 400 SV Coupé Bertone (1975), koju je dizajnirao Marcello Gandini dok je radio Bertone i Alfa Romeo Disco Volante Touring (2016), dizajn Louisa de Fabribeckersa za Touring Superleggera.

Svi nagrađeni automobili od izuzetne su vrijednosti za kulturu automobila, ali, ipak, ovogodišnje izdanje “Concorsa” ponudilo je slabiji izbor nego obično. Glavni ton događanju dale su tri nove, kontroverzne klase natjecatelja. “Automobili zvijezda” predstavljaju automobile koje su posjedovale javne ličnosti, poput Stevea McQueena i Clinta Eastwooda. Klasa je nastala očitim podilaženjem publici i medijima. Ferrari 275 GTB/4 Berlinetta Scagliettija (1967), nekada u vlasništvu Stevea McQueenea, odnio je pobjedu u ovoj klasi. Legendarni antiheroj bio je hollywoodska megazvijezda šezdesetih i sedamdesetih i odličan vozač automobilskih utrka izdržljivosti.

Druga nova klasa nazvana je “Pretjerivanje – od Glam‑roka do Novog vala” i obuhvaća novije automobile koji gotovo do jučer nisu smatrani oldtajmerima. Pobijedio je Lamborghini Countach Coupé Bertone (1976), napravljen za Slovenca Waltera Wolfa, danas najpoznatijeg po Aferi “Patria”. Ovo je prvi “vulgarni” Countach – proširenih blatobrana i s ogromnim stražnjim spojlerom, nastao po uputama Wolfa s ciljem vizualnog približavanja formuli jedan. Automobil je pred publiku dovezao Valentino Balboni, jedan od testnih vozača Lamborghinija koji je iskoristio priliku da “otrača” Waltera Wolfa kao očajnog vozača.

Treća novouspostavljena kategorija najdalja je od izvornog duha “Concorsa d’Elegancea” i nadamo se da smo je vidjeli prvi i posljednji put. Pod nazivom “Reli‑automobili” izlagani su automobili s reli‑utrka, naravno. Pobjedu je odnio Ford Escort RS 1600 Saloon (1972), pobjednik Istočnoafričkog safari‑relija, koji je nedavno prodan za 250.000 KM.

Kao dobar domaćin, Grupa BMW nije se gurala među natjecatelje, a za posjetioce je pripremila svjetsku premijeru koncepta BMW 2002. Riječ je o najnovijem u nizu serije “Hommage” od pet automobila i jednog motocikla koji je bio izložen u paru s oldtajmerom (BMW 02 Series) kojem je odavao počast.

PROČITAJTE I...

Georg Gedl rođen je 1945. godine. Kada je 1969. godine njegova skica objavljena u švicarskom časopisu Automobil Revue, život mu se nepovratno promijenio. Zapazili su ga ljudi iz Audija i pozvali u svoj tim u kojem je počeo raditi 1970. godine. Zadržao se kratko i bio je dio tima koji je radio Audi 80 – prvi mali Audi u povijesti tvrtke

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI