Laž je, mili moj, crv neznanja

Šta ljude tjera da izgovaraju laži i tako zamagljuju blistavost vlastite duše? Tjera li ih nečastivi? Ako ih tjera on, kako onda objasniti njihove laži koje izriču u ramazanu? Da li se te laži mogu objasniti kroz prizmu podlosti njihovog nefsa (ega)

Piše: Elvir MUSIĆ

“Laž je, mili moj, crv neznanja koji nagriza stablo čovjekovog istinskog bića i teško li se onom koji mu dozvoli da kroči u njegovu nutrinu”, govorio je hazreti Mevlana svom starijem sinu, Sultanu Veledu, jedne vrele ramazanske večeri u Konyi.

“A kako onda razumjeti staru arapsku mudrost prema kojoj je ‘najuspjelija pjesma ona koja je najlažljivija'”, upitao je mlađahni Sultan Veled.

“Laž se nikada ne javlja u istoj formi niti se kroz zastore mašte promalja u istom obliku. Na iskraju, zna ona dobro da sa svakim ponavljanjem raste mogućnost njenog otkrivanja. Javlja se u različitim vrstama i s isto tako različitim posljedicama”, pojašnjavao je mudri otac.

“Pitam se zašto ljudi lažu. Čak i oni najučevniji i najpribraniji. Nerijetko se desi da i gradski uglednici na svojim sijelima posegnu za preuveličavanjem vlastitih djela, imetaka i kontakata, a sve to s namjerom da bi se prikazali u svjetlu uspješnosti”, nastavio je mlađahni sin.

“Laž je odraz neznanja i neukosti. Mnogi ljudi imaju pogrešnu predodžbu postojanja, a s obzirom na to da je ta predodžba pogrešna, ona je istovremeno i suprotna istini, a ono što je suprotno istini ništa je drugo doli neka od brojnih vrsta laži. Šta se može očekivati od čovjeka koji živi u laži osim sama laž koju ponekad izgovori čak i nehotice, bez namjere, zanesen pogrešnom predodžbom o samom postojanju i vlastitom ulogom u toj pogrešnosti? Bog će ti podariti dug život pa ćeš imati prilike uvjeriti se u raznovrsnost ponude koju na tržnici bivstvovanja nudi laž; ponude koja se može na razne načine ocjenjivati i procjenjivati. Ima razlike i među intenzitetom, opsegom i utjecajem laži. Na osnovu toga ćeš moći procjenjivati koliko je neko duhovno snažan ili slab, jer najbezazleniju laž izriču oni najneukiji, oni koji su najmanje svjesni vrijednosti vlastite nutrine i Božijeg dara pohranjenog u njihovim srcima. Ne poznajući tu blagodat, najneukiji si dopuštaju potrošiti je zbog bezazlene laži. Ima i onih od čijih laži drugi najviše stradaju i stradavaju. Takvi nisu najneukiji nego najpodliji. Njima nisu bitni drugi. Nije im bitan niko osim njih samih, a drugi im mogu postati bitni samo kao sredstvo vlastite promocije u isto tako vlastitim očima, pojašnjavao je naširoko Mevlana.

“Šta ljude tjera da izgovaraju laži i tako zamagljuju blistavost vlastite duše? Tjera li ih nečastivi? Ako ih tjera on, kako onda objasniti njihove laži koje izriču u ramazanu? Da li se te laži mogu objasniti kroz prizmu podlosti njihovoga nefsa (ega)”, upitao je sin.

“Ljude na laž tjera upravo njihovo pogrešno razumijevanje samih sebe, a s obzirom na to da svako nerazumijevanje nečega značajnog i veličanstvenog potiče javljanje straha, tada nije teško zaključiti da je najviše laži izgovoreno u strahu. Od nečega. Ili nekoga. Čovjek svjestan svoje veličanstvenosti i svog značaja u postojanju ne osjeća strah ni od čega i ni od koga osim od Stvoritelja i Vlasnika postojanja, a On voli istinu i prezire laž. Poslanik islama, naprimjer, najviše je i najodlučnije prezirao i osuđivao laž. Dakle, kada vidiš da neko laže, odmah se udalji od njega i znaj da takvom nije ništa sveto. A što se tiče objašnjenja ponuđenih u raznim starim knjigama o tome da se laž javlja potaknuta egom ili rabotama nečastivog, mogu ti reći da su ta objašnjenja donekle tačna. Ali, i dalje ostaje činjenica da su nečastivi u toku mubarek‑mjeseca ramazana uokovljeni, pa, samim tim, i nisu u stanju došaptavati se s lažovima i ušaptavati im svakojake laži. To, međutim, nije objašnjeno u tim knjigama. Ustvari, previđeno je objašnjenje jednog bitnog detalja, a to je da je laž sama po sebi varka, a varka je vesvesa nečastivog. Dakle, laž je – ma kako i ma kada se pojavila – djelo nečastivog, jer se javlja kao rezultat njegovog zavođenja ljudi i njihovog uvođenja u lažnu predodžbu o samom postojanju. S obzirom na to da je sve u detaljima, znaj da se i u svakom detalju nalaze sitniji detalji. I tako do u beskonačnost. Nakon što shvatiš detalj koji ti pokazuje da je laž djelo nečastivog, ti načini korak dalje pa potraži detalj u detalju i shvatiti ćeš da je laž sjeme djela nečastivog koje raste čak i kad je on u okovima”, objasni mu mudri i plemeniti otac.

 

 

PROČITAJTE I...

Nekad pokret, a danas Udruženje “Mladi muslimani” ove godine obilježava dvije značajne godišnjice: 80 godina od formiranja 1939. godine i 70 godina od velikog komunističkog procesa protiv pripadnika pokreta iz 1949. godine. U nekoliko nastavaka govorimo o historijatu Udruženja “Mladi muslimani”, o mladomuslimanskoj ideologiji, o značaju i doprinosu “Mladih muslimana” u savremenim političkim i društvenim tokovima u Bosni i Hercegovini, te o njihovom značaju za fizički opstanak i nacionalnu svijest Bošnjaka

Šta podrazumijeva ideja “Bosne”? I za koga? Šta ona uključuje, a šta isključuje? Postoji li više vizija i ideja Bosne, ili je tek jedna – zajednička? Zar Bosna i Hercegovina nije država, nešto što postoji i što je više od ideje? Ko su ti “nacionalisti” od kojih se “ideja Bosne” mora odbraniti, imaju li konkretna imena, koje su to političke organizacije?

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!