Laž je, mili moj, crv neznanja

Šta ljude tjera da izgovaraju laži i tako zamagljuju blistavost vlastite duše? Tjera li ih nečastivi? Ako ih tjera on, kako onda objasniti njihove laži koje izriču u ramazanu? Da li se te laži mogu objasniti kroz prizmu podlosti njihovog nefsa (ega)

Piše: Elvir MUSIĆ

“Laž je, mili moj, crv neznanja koji nagriza stablo čovjekovog istinskog bića i teško li se onom koji mu dozvoli da kroči u njegovu nutrinu”, govorio je hazreti Mevlana svom starijem sinu, Sultanu Veledu, jedne vrele ramazanske večeri u Konyi.

“A kako onda razumjeti staru arapsku mudrost prema kojoj je ‘najuspjelija pjesma ona koja je najlažljivija'”, upitao je mlađahni Sultan Veled.

“Laž se nikada ne javlja u istoj formi niti se kroz zastore mašte promalja u istom obliku. Na iskraju, zna ona dobro da sa svakim ponavljanjem raste mogućnost njenog otkrivanja. Javlja se u različitim vrstama i s isto tako različitim posljedicama”, pojašnjavao je mudri otac.

“Pitam se zašto ljudi lažu. Čak i oni najučevniji i najpribraniji. Nerijetko se desi da i gradski uglednici na svojim sijelima posegnu za preuveličavanjem vlastitih djela, imetaka i kontakata, a sve to s namjerom da bi se prikazali u svjetlu uspješnosti”, nastavio je mlađahni sin.

“Laž je odraz neznanja i neukosti. Mnogi ljudi imaju pogrešnu predodžbu postojanja, a s obzirom na to da je ta predodžba pogrešna, ona je istovremeno i suprotna istini, a ono što je suprotno istini ništa je drugo doli neka od brojnih vrsta laži. Šta se može očekivati od čovjeka koji živi u laži osim sama laž koju ponekad izgovori čak i nehotice, bez namjere, zanesen pogrešnom predodžbom o samom postojanju i vlastitom ulogom u toj pogrešnosti? Bog će ti podariti dug život pa ćeš imati prilike uvjeriti se u raznovrsnost ponude koju na tržnici bivstvovanja nudi laž; ponude koja se može na razne načine ocjenjivati i procjenjivati. Ima razlike i među intenzitetom, opsegom i utjecajem laži. Na osnovu toga ćeš moći procjenjivati koliko je neko duhovno snažan ili slab, jer najbezazleniju laž izriču oni najneukiji, oni koji su najmanje svjesni vrijednosti vlastite nutrine i Božijeg dara pohranjenog u njihovim srcima. Ne poznajući tu blagodat, najneukiji si dopuštaju potrošiti je zbog bezazlene laži. Ima i onih od čijih laži drugi najviše stradaju i stradavaju. Takvi nisu najneukiji nego najpodliji. Njima nisu bitni drugi. Nije im bitan niko osim njih samih, a drugi im mogu postati bitni samo kao sredstvo vlastite promocije u isto tako vlastitim očima, pojašnjavao je naširoko Mevlana.

“Šta ljude tjera da izgovaraju laži i tako zamagljuju blistavost vlastite duše? Tjera li ih nečastivi? Ako ih tjera on, kako onda objasniti njihove laži koje izriču u ramazanu? Da li se te laži mogu objasniti kroz prizmu podlosti njihovoga nefsa (ega)”, upitao je sin.

“Ljude na laž tjera upravo njihovo pogrešno razumijevanje samih sebe, a s obzirom na to da svako nerazumijevanje nečega značajnog i veličanstvenog potiče javljanje straha, tada nije teško zaključiti da je najviše laži izgovoreno u strahu. Od nečega. Ili nekoga. Čovjek svjestan svoje veličanstvenosti i svog značaja u postojanju ne osjeća strah ni od čega i ni od koga osim od Stvoritelja i Vlasnika postojanja, a On voli istinu i prezire laž. Poslanik islama, naprimjer, najviše je i najodlučnije prezirao i osuđivao laž. Dakle, kada vidiš da neko laže, odmah se udalji od njega i znaj da takvom nije ništa sveto. A što se tiče objašnjenja ponuđenih u raznim starim knjigama o tome da se laž javlja potaknuta egom ili rabotama nečastivog, mogu ti reći da su ta objašnjenja donekle tačna. Ali, i dalje ostaje činjenica da su nečastivi u toku mubarek‑mjeseca ramazana uokovljeni, pa, samim tim, i nisu u stanju došaptavati se s lažovima i ušaptavati im svakojake laži. To, međutim, nije objašnjeno u tim knjigama. Ustvari, previđeno je objašnjenje jednog bitnog detalja, a to je da je laž sama po sebi varka, a varka je vesvesa nečastivog. Dakle, laž je – ma kako i ma kada se pojavila – djelo nečastivog, jer se javlja kao rezultat njegovog zavođenja ljudi i njihovog uvođenja u lažnu predodžbu o samom postojanju. S obzirom na to da je sve u detaljima, znaj da se i u svakom detalju nalaze sitniji detalji. I tako do u beskonačnost. Nakon što shvatiš detalj koji ti pokazuje da je laž djelo nečastivog, ti načini korak dalje pa potraži detalj u detalju i shvatiti ćeš da je laž sjeme djela nečastivog koje raste čak i kad je on u okovima”, objasni mu mudri i plemeniti otac.

 

 

PROČITAJTE I...

Zašto bi muslimani koristili neki napitak koji dijeli istu ambalažu s haramom? Kao da sjedimo u javnoj kući, ali se ne kurvamo, već igramo šaha. Valjda želimo ličiti na one opake, zagrižene, žučne tipove iz djetinjstva, a ne na mehke, nezanimljive, pobožne stare ljude s mevluda

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!