Laž je, mili moj, crv neznanja

Šta ljude tjera da izgovaraju laži i tako zamagljuju blistavost vlastite duše? Tjera li ih nečastivi? Ako ih tjera on, kako onda objasniti njihove laži koje izriču u ramazanu? Da li se te laži mogu objasniti kroz prizmu podlosti njihovog nefsa (ega)

Piše: Elvir MUSIĆ

“Laž je, mili moj, crv neznanja koji nagriza stablo čovjekovog istinskog bića i teško li se onom koji mu dozvoli da kroči u njegovu nutrinu”, govorio je hazreti Mevlana svom starijem sinu, Sultanu Veledu, jedne vrele ramazanske večeri u Konyi.

“A kako onda razumjeti staru arapsku mudrost prema kojoj je ‘najuspjelija pjesma ona koja je najlažljivija'”, upitao je mlađahni Sultan Veled.

“Laž se nikada ne javlja u istoj formi niti se kroz zastore mašte promalja u istom obliku. Na iskraju, zna ona dobro da sa svakim ponavljanjem raste mogućnost njenog otkrivanja. Javlja se u različitim vrstama i s isto tako različitim posljedicama”, pojašnjavao je mudri otac.

“Pitam se zašto ljudi lažu. Čak i oni najučevniji i najpribraniji. Nerijetko se desi da i gradski uglednici na svojim sijelima posegnu za preuveličavanjem vlastitih djela, imetaka i kontakata, a sve to s namjerom da bi se prikazali u svjetlu uspješnosti”, nastavio je mlađahni sin.

“Laž je odraz neznanja i neukosti. Mnogi ljudi imaju pogrešnu predodžbu postojanja, a s obzirom na to da je ta predodžba pogrešna, ona je istovremeno i suprotna istini, a ono što je suprotno istini ništa je drugo doli neka od brojnih vrsta laži. Šta se može očekivati od čovjeka koji živi u laži osim sama laž koju ponekad izgovori čak i nehotice, bez namjere, zanesen pogrešnom predodžbom o samom postojanju i vlastitom ulogom u toj pogrešnosti? Bog će ti podariti dug život pa ćeš imati prilike uvjeriti se u raznovrsnost ponude koju na tržnici bivstvovanja nudi laž; ponude koja se može na razne načine ocjenjivati i procjenjivati. Ima razlike i među intenzitetom, opsegom i utjecajem laži. Na osnovu toga ćeš moći procjenjivati koliko je neko duhovno snažan ili slab, jer najbezazleniju laž izriču oni najneukiji, oni koji su najmanje svjesni vrijednosti vlastite nutrine i Božijeg dara pohranjenog u njihovim srcima. Ne poznajući tu blagodat, najneukiji si dopuštaju potrošiti je zbog bezazlene laži. Ima i onih od čijih laži drugi najviše stradaju i stradavaju. Takvi nisu najneukiji nego najpodliji. Njima nisu bitni drugi. Nije im bitan niko osim njih samih, a drugi im mogu postati bitni samo kao sredstvo vlastite promocije u isto tako vlastitim očima, pojašnjavao je naširoko Mevlana.

“Šta ljude tjera da izgovaraju laži i tako zamagljuju blistavost vlastite duše? Tjera li ih nečastivi? Ako ih tjera on, kako onda objasniti njihove laži koje izriču u ramazanu? Da li se te laži mogu objasniti kroz prizmu podlosti njihovoga nefsa (ega)”, upitao je sin.

“Ljude na laž tjera upravo njihovo pogrešno razumijevanje samih sebe, a s obzirom na to da svako nerazumijevanje nečega značajnog i veličanstvenog potiče javljanje straha, tada nije teško zaključiti da je najviše laži izgovoreno u strahu. Od nečega. Ili nekoga. Čovjek svjestan svoje veličanstvenosti i svog značaja u postojanju ne osjeća strah ni od čega i ni od koga osim od Stvoritelja i Vlasnika postojanja, a On voli istinu i prezire laž. Poslanik islama, naprimjer, najviše je i najodlučnije prezirao i osuđivao laž. Dakle, kada vidiš da neko laže, odmah se udalji od njega i znaj da takvom nije ništa sveto. A što se tiče objašnjenja ponuđenih u raznim starim knjigama o tome da se laž javlja potaknuta egom ili rabotama nečastivog, mogu ti reći da su ta objašnjenja donekle tačna. Ali, i dalje ostaje činjenica da su nečastivi u toku mubarek‑mjeseca ramazana uokovljeni, pa, samim tim, i nisu u stanju došaptavati se s lažovima i ušaptavati im svakojake laži. To, međutim, nije objašnjeno u tim knjigama. Ustvari, previđeno je objašnjenje jednog bitnog detalja, a to je da je laž sama po sebi varka, a varka je vesvesa nečastivog. Dakle, laž je – ma kako i ma kada se pojavila – djelo nečastivog, jer se javlja kao rezultat njegovog zavođenja ljudi i njihovog uvođenja u lažnu predodžbu o samom postojanju. S obzirom na to da je sve u detaljima, znaj da se i u svakom detalju nalaze sitniji detalji. I tako do u beskonačnost. Nakon što shvatiš detalj koji ti pokazuje da je laž djelo nečastivog, ti načini korak dalje pa potraži detalj u detalju i shvatiti ćeš da je laž sjeme djela nečastivog koje raste čak i kad je on u okovima”, objasni mu mudri i plemeniti otac.

 

 

PROČITAJTE I...

“Ja sam prišla Ratku Mladiću i rekla mu da mi nema djeteta, da je nestalo. Povukla sam ga za ruku i rekla mu to, ali on me otjerao. Strpali su nas nakon toga u autobuse. Selmu nisam uspjela pronaći tad, a, evo, više od 22 godine nemam glasa nikakvog o njoj. Vjerujem da je živa. Nadam se tome. Svakog dana mislim na nju. Nadam se da ćemo nekad saznati šta se desilo. Dok je ne pronađemo, živu ili mrtvu, nećemo odustati”

Fenomen da oni koji su svojevremeno nagovarali Bošnjake da se na popisu izjasne kao Bosanci sada negoduju zbog nazivanja nastavnog predmeta bosanski pokazuje da nisu u pitanju nikakvi pozitivni principi, nego namjera da se konstantno problematizira bošnjačka jezička, kulturna i uopće identitetarna posebnost. U tu svrhu koriste se i maliciozne zamjene teza po kojima se pravo na izučavanje vlastitog jezika kroz predmet nazvan po tom jeziku tumači kao diskriminacija drugog i drugačijeg. Hoće li doći vrijeme kada će i samo postojanje Bošnjaka biti tumačeno kao akt segregacije i diskriminacije

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!