Ceste u Kantonu Sarajevo najsigurnije u Bosni i Hercegovini?!

Koliko se god to činilo nestvarnim, Sarajevski kanton dio je Bosne i Hercegovine s najmanjim brojem smrtno stradalih osoba u prometnim nesrećama i koliko god to zvučalo nevjerovatno, danas se na cestama gine višestruko manje nego sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća

Sudeći prema dostupnim podacima za cestovni promet u Hrvatskoj, čija se statistika ne može mnogo razlikovati od bosanskohercegovačke iz vremena kad smo živjeli u istoj državi, jer se ne razlikuje mnogo ni od današnje, ceste u bivšoj Jugoslaviji bile su izuzetno nesigurne. Dakako, i automobili su bili lošiji, vozači i putnici nisu se vezali, nije bilo zračnih jastuka ni današnjih sofisticiranih kočionih sistema. Ali bilo je zato mnogo manje automobila i razvijali su manje brzine. Kakvi god faktori da se uključe, neprijeporno je da je u Hrvatskoj 1970. godine u saobraćaju poginulo 1.079 osoba, 1980. godine 1.603, 1990. godine 1.360, a prošle 348 osobe.

U Bosni i Hercegovini je 2015. godine na cestama stradala 341 osoba, odnosno 9,7 na 100.000 stanovnika. Uzmemo li kao glavni kriterij nesigurnosti to koliko “učesnika u saobraćaju” pogine, bosanskohercegovačke ceste mogu se svrstati među nesigurnije u Evropi, u kojoj je prosječna stopa smrtnosti 5,15. Jedan od razloga tome jeste i izrazito veliki broj teških nesreća na cestama Republike Srpske, u kojoj je 2015. godine stopa smrtnosti iznosila 12,2, te u nekim kantonima Federacije, kao što su Hercegovačko-neretvanski (15,8) i Kanton 10 (14,3). Ukupna stopa smrtnosti na 100.000 osoba u Federaciji BiH iznosila je prošle godine 8,3, što je, iako za trećinu niži od onoga u RS-u, najveći broj u posljednjih pet godina i na razini je prošlogodišnjeg stanja u Hrvatskoj (8,2).

Bosna i Hercegovina na razini je Rumunije i Bugarske, u kojima u saobraćaju na 100.000 stanovnika pogine gotovo deset osoba (9,5). Od evropskih zemalja, od naše lošije stoje Ukrajina, Kipar, Poljska, Turska, Grčka, Albanija, Bjelorusija, Moldavija i Crna Gora. Federacija BiH, pak, na razini je Hrvatske, a pored pobrojanih zemlja, još je i ispred Portugala i Litvanije.

Ocjene vlasti Kantona Sarajevo, očigledno date pod pritiskom medija i javnosti, o veoma lošoj sigurnosnoj situaciji na sarajevskim cestama, u nesuglasju su s podacima iz izvještaja nadležnih institucija. Na osnovu podataka Federalnog zavoda za statistiku i BIHAMK-ovih godišnjih izvještaja, kao i izvještaja MUP-a, uvjerljivo najniža stopa smrtnosti na bosanskohercegovačkim cestama prošle godine zabilježena je u Kantonu Sarajevo. Iznosila je 3,6 i bila gotovo 3,5 puta niža od bosanskohercegovačkog prosjeka i više nego dvostruko niža od prosjeka Federacije BiH. U isto vrijeme, u Distriktu Brčko stopa je iznosila 7,2, Zeničko‑dobojskom 7,4, u Unsko-sanskom 8,1, u Tuzlanskom 8,3 u Bosansko-podrinjskom 8,4, u Srednjobosanskom 8,6, u Posavskom 9,2, a u Zapadnohercegovačkom kantonu 9,5.

Kanton Sarajevo bilježi u posljednjih pet godina pad stope smrtnosti na cestama, koja je 2011. godine, naprimjer, kada je poginulo 27 osoba, iznosila 6,5. Broj mrtvih na sarajevskim cestama posljednjih je godina u stalnom padu, što je naročito bilo izraženo 2014. i 2015. godine, kada je zabilježeno 19, odnosno 15 smrtnih slučajeva.

Usporedbom s podacima za neke druge gradove i države, saznajemo da je Kanton Sarajevo u rangu sa Zagrebačkom županijom, naprimjer. U ovogodišnjem Biltenu o sigurnosti cestovnog prometa, kojeg izdaje MUP Republike Hrvatske, stoji da je Zagrebačka policijska uprava zabilježila 44 pogibije 2015. godine i da su na ovom području Hrvatske na 100.000 stanovnika poginule četiri osobe (3,9).

U evropskim okvirima gledano, Kanton Sarajevo svrstava se u područja s izuzetno niskom stopom smrtnosti u prometnim nezgodama. Sudeći po podacima Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) objavljenim u biltenu Country Profiles 2015. godine, samo nekoliko evropskih zemalja ima nižu stopu od ovog dijela Bosne i Hercegovine: Švedska (2,8), Velika Britanija (2,9), San Marino (3,2), Švicarska (3,3) i Holandija (3,4).

PROČITAJTE I...

PRIDRUŽITE SE DISKUSIJI

Podržite nas na Facebooku!